Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Vad händer om man struntar i att slamsuga enkammarbrunn?

1. T
    Medlem · stockholms län · 52 inlägg

Torpartrollet

Medlem
    Om en enkammarbrunn (enskilt avlopp) behöver slamsugas, hur märker man det? Vad händer om man struntar i det?
    Någon som har en aning om ungefär vad det kostar? Är det en stor apparat som kräver slamsugarlastbil eller kommer en gubbe med en liten apparat och fixar't?

2. D
    Medlem · kronoberg · 712 inlägg

danielr112

Medlem
    Ja tömmer du den inte kommer den gå full. Går den full så slutar ditt avlopp att fungera och i värsta fall får du översvämning inne i huset. Ja det kommer en slamsugarbil för att tömma nedan.

Har du ett mindre hus kan man i regel tömma själv om man har någonstans att förvara det...

3. N
    Medlem · Norrbotten · 3 393 inlägg

norrbottenstorpet

Medlem
    Görs med slamsugarbil.

Om du inte gör det finns det risk att den efterföljande infiltrationen slammar igen och då fylls brunnen upp med vatten, kan även riskera att gå/stå vatten/avlopp i rören så att det blir totalstopp. Så slamsuga måste du göra regelbundet.

Hos oss kommer kommunens entrepenör automatiskt utan att vi behöver beställa det, årligen för en sugning. Självklart kommer det en faktura på en knapp tusing per gång tror jag.

4. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 892 inlägg

-MH-

Medlem
    Fick tips från spolbilen att det kunde vara värt att suga två ggr per år, så håller infiltrationen längre. I alla fall om man är några i hushållet. Kommunen bestämmer minsta intervallet och skickar faktura.

Ganska liten kostnad.

5. M
    Medlem · Kalmar län · 1 111 inlägg

MagnusSt

Medlem
    När jag som nybliven husägare trodde att ngn annan hade koll på detta åt mig så blev det så att min brunn inte tömdes, den blev alltså full, fylldes upp till inloppsröret i brunnen, sen hade jag fullt med bajsvatten i källaren. Jag har betalat min slamsugarräkning med stor glädje varje år sedan dess.

På ngt sätt hade min farfar(husets tidigare ägare) fått bort brunnen från tömning på årlig basis trots att det var året runt boende. Nu töms den en gång om året utan att jag behöver fundera mer på det:)

6. A
    Medlem · Halland · 1 inlägg

Adine

Medlem
    Jag tror inte min brunn är tömd på 35 år, sedan morfar dog. Däremot har jag betalat för slamtömningen de senaste åren eftersom det måste man. Nån gång har de varit här men jag vete katten var brunnen är någonstans. Den är nergrävd och glömd sedan länge. Det har inte varit några problem alls. Det luktar ingenstans. Så i mitt fall går det bra att låta bli att slamtömma. Hur länge till vet jag inte. Är det någon som vet varför det går så bra?

7. C
    Medlem · Stockholm · 5 298 inlägg

corre

Medlem
    När den är full rinner skiten bokstavligen över till infiltrationen och sätter igen den.
    I ditt fall finns det troligen ett "överfyllandsskydd" på infiltrationen som mynnar ut i ett dike i skogen eller motsv. Vanlig lösning på landsbyggden för mååånga år sen.

Totalt ogodkänt nuförtiden.

8. T

Torpartrollet

Medlem
    Jag som startade tråden försökte förgäves få till en slamsugning i år, men kommunen iddes inte, konstigt nog. Trots att jag tog upp det för ett år sedan med dem och de påpekade att det måste tömmas varje år, undantagslöst. Sedan blev det inte mer. Vi tjatade lite och undrade när de skulle komma men de kunde aldrig svara.
    När jag kollade brunnen senast var det inte mycket vatten i, och vi använder den sparsamt, så det klarar sig väl, men det vore fint att få igång kontakten ordentligt.

9. P
    Medlem · Gävleborg · 71 inlägg

patrikke

Medlem
    Vilken firma slamsuger där du bor? Kontakta dem för en extra tömning om du vill ha det.
    Funkar inte det får du nog stanna när du ser en slambil och fråga hur du ska gå tillväga.

Sent from my HTC Vision using Byggahus

10. S
    Medlem · Blekinge · 517 inlägg

sj6

Medlem
    Rent av olagligt och väldigt miljövidrigt?

11. C
    Medlem · Stockholm · 5 298 inlägg

corre

Medlem
    japp, precis så

12. JAP-Tina
    Medlem · Knivsta · 62 inlägg

JAP-Tina

Medlem
    Hej Torpartrollet,

För att se om en slamavskiljare behöver tömmas är det bara att titta ned i den (om det går). Är det mycket slam i brunnen behöver den definitivt slamtömmas. Enligt lagstiftade regler ska en slamavskiljare tömmas minst en gång om året. Det går att få dispens till en gång vartannat år från miljöenheten i kommunen om det är befogat. I dag behöver slamavskiljaren till ett BDT-avlopp bestå av minst en tvåkammarbrunn eller motsvarande och för både BDT- och WC-avlopp ska slamavskiljaren vara en trekammarbrunn eller motsvarande. Enkammarbrunnar är inte godtagbara längre.

Slamsugs inte brunnen när det behövs finns risk att slam kommer ut i den efterföljande reningen (infiltration/markbädd/minireningsverk). Detta kan sätta igen bädden samt störa reningsprocesserna. Det kan finnas många anledningar till att det verkar "funka" att låta bli att tömma, t ex "överfyllnadsskydd" som Corre beskriver, bräddavlopp, borrad brunn etc - men hur är det med närmiljön och vattenkvalitén?

Slamtömning ska ske av det bolag som kommunen har avtal med. De kommer ut med en slamsugningsbil. Kostnaden för detta beror på om det är akuttömning eller inte, samt vilket bolag kommunen har avtal med. Det kan kosta allt mellan 500-4.000 kr.

• Laddar…
  13. T

Torpartrollet

Medlem
    Vad avses med "det"? Sista ordet efter förvara. Slamsugningsutrustningen? Slammet? Förvarar man slammet? Uh? Om du avser slamsugningsutrustnng, var hittar man det? Hittar bara poolslamsugare, vilket är vad förre ägaren sannolikt använde i 20 års tid - tills den gick sönder. Vår brunn är under 0,3 kubik...

14. joflopp
    Medlem · Västra Götaland · 2 575 inlägg

joflopp

Medlem
    För att hantera slam på egen hand krävs:

1) Tillstånd från kommunen.
    2) En lämplig dränkpump som pallar lite skit.
    3) En anordning som avvattnar slammet, dvs låter vattnet rinna tillbaka men behåller slammet.
    3) Lämplig kompost.

Slammet ska sedan komposteras minst 12 månader innan det kan användas som jordförbättringsmedel. Notera att det är 12 månader utan kyla som avses.

Prylarna är inte svindyra och är man lite försigkommen kan man tillverka en egen slamavvattnare av ett gammalt sopkärl. Bygger man själv är återbetalningstiden två år, köper man prylarna är återbetalningstiden 6-8 år jämfört med att låta kommunens entreprenör slamsuga.

15. T

Torpartrollet

Medlem
    Fantastiskt svarat joflopp! Tackar så mycket! (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.