Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vad händer om man aldrig blir färdig med bygglovet?

1. J
    Medlem · Stockholms · 7 inlägg

jakob_larsen_se

Medlem
    Hej,

En liten krånglig historia, men har byggt ett nytt litet hus på landet. Till bygglovet (villkorat) hör också ett rivningslov där vi lovat att kapa takfötterna på två andra hus på tomten för att frigöra byggnadsarea för det nya huset (detaljen: Takfötterna på de gamla husen sticker ut mer än 50 cm. Om de bara sticker ut 50 cm räknas inte takfotsytan in alls i byggnasarea. Men om de sticker ut mer än 50 cm räknas hela ytan in, och det räckte för att frigöra area för det nya huset.).

Nu är det nya huset klart och vi har fått ett interimistiskt slutbesked för det, och får därmed nyttja huset. Men då återstår det något svårmotiverande jobbet att såga av takfötter (som inte är fullt så enkelt som att bara såga av, måste göras med visst förstånd...).

Vi undrar om någon vet vad som händer om man bara förhalar denna del? Detaljfrågor:
    * Har kommuner rutiner för att kolla upp öppna men inte slutförda bygglov
    * Hur ser gången ut mellan det att kommunen förstår att vi inte är klara och att vi måste riva det nya huset? Antar att det först är någon form av erinran, sedan uppmaning att slutföra mot hot av vite, sedan stegrande vite sedan krav på att riva?
    * Finns det någon praxis för vite, dvs kan jag via vite köpa mig fri?

Vi tänker oss just nu att bara ligga lågt och kommer de på oss, så gör vi åtgärden då, strax innan vite och långt innan de kräver att vi river det nya huset.

Någon som vet vad juridiken säger i detta?

Mvh Jakob

2. R
    Självbyggare · Stockholm · 8 723 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Begär/lämnar ni inte slutbesked på det nya huset inom 5år från att ni fick bygglov och startbesked lär kommunen kontakta er.

3. Hemmakatten
    Medlem · 12 277 inlägg
    Jag tror det är värre än så om ni inte lämnar in slutbesked. Jag tror att bygget då räknas som ett svartbygge. Och det vill ni inte. Så tät kontakt med en duktig snickare som kan förminska takfötterna så att det blir snyggt.

Redigerat 26 dec 2018 23:32
  4. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 17 164 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Ja, vitet på just för långa framfötter är inget man vill råka ut för :crysmile:

5. Hemmakatten
    Medlem · 12 277 inlägg
    ..takfötter..

• Laddar…
  6. H
    Moderator · Stockholm · 47 300 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Frågan om vite. Vite innebär inte att man köper sig fri. Utan om ett vite förfaller, så du får betala. Så beslutar kommunen om ett nytt vite, denna gång avservärt högre, osv.

Sedan tror jag att det förekommer att kommunen ger upp efter några rundor. Om man tänker sig att du betalt vite 2 eller 3 ggr, så hinner det lätt gå 10 - 15 år med alla överklaganden. Du kan dels överklaga beslutet om föreläggandet, i 3 instanser, dels beslutet om att vitet skall betalas. Jag känner till ett sådant ärende i närområdet här.

Det gällde rivningsföreläggande på ett vanvårdat hus. Ärendet rullade 12 år, med två parallella vitesföreläggaden på 400 000. Sedan rev ägaren och byggde nytt. Om man tittar på ärendet på stadsbyggnadskontoret, så ser man att det skrevs fram o tillbaka över 160 skrivelser mellan kommunen och ägaren under de här åren.

Han lyckades undgå att betala vitet efter en dom i mark o miljööverdomstolen. Han lyckades slippa betala vitet med motiveringen att han saknade möjlighet att genomföra rivningen.

Men jag vet inte om jag skulle vilja skriva 160 skrivelser under drygt 10 år för att slippa ta bort ett takutsprång...

7. J

jakob_larsen_se

Medlem
    Men vad händer om kommunen kontaktar oss? Hur ser processen ut? Först en påminnelse och uppmaning, sedan vite?

8. J

jakob_larsen_se

Medlem
    Vad innebär det att "det räknas som svartbygge" i praktiken?

9. H
    Moderator · Stockholm · 47 300 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    I värsta fall ett rivningsföreläggande. I praktiken tror jag det är rätt ovanligt att det går så långt. Men har för mig att det förekommit i fall där det dels införts byggförbud under tiden, och förbudet backats upp av starka krafter. Ex. när Arlanda byggde en ny startbana, och det infördes byggförbud under inflygningsrutten. Då räknar luftfartsverket med att tvingas lösa in en massa hus, kan de då få ett av dem rivet istället så...

10. R
    Självbyggare · Stockholm · 8 723 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Kommunen kommer att kontakta er för ni har ett svartbygge och ni kommer att åläggas att åtgärda det.

Bygglovet gäller i 5år. Sedan har ni inte bygglov längre och då är det som de andra skriver, automatiskt ett svartbygge.

"brotten" blir svartbygge, start utan startbesked osv. Kommunen kan göra listan över fel väldigt lång och dyr. Bara att starta utan startbesked är typ 42k i vite.

Har ni sedan tagit byggnaden i bruk blir det vite för det med.

Tänk också på att om ni måste söka nytt lov så prövas det igen och enligt nu gällande regler. Det gäller även grannhörande, strandskydd osv och nu blir kanske inte lovet godkänt. Då blir det att riva.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.