Byggahus.se

Vad händer om jag överklagar bygglov 4.8m hög kåta 6 m från tomtgräns?

1. M
    Medlem · uppland · 100 inlägg

mariedal

Medlem
    Jag, har en tråd på fritidshus men vill veta lite mer om ev överklagande. Ett hotell vill placera en väldigt hög 35kvm stor värme/grillkåta 6 m från vår fritidshustomt.Den kommer definitivt skymma utsikten mot vattnet,ca 25 m från vår veranda(den är över 6m bred också). Det är för biltestverksamhet den ska användas vintertid o resten av åren ska vi som är nära få nyttja den.Den ligger utanför detaljplanerat område men ca 30m från sjön..de ska alltså köra på isen. Tror viljan att godkänna detta är extremt stor från kommunen pga arbetstillfällen o pengar till kommun.
    Om jag drar in ett överklagande till kommun som sen går vidare till länsstyrelsen..kan de bara ta risken och placera kåtan där ändå..igentligen bara fraktkostnad dit då den redan finns på en festplats 1 mil bort.Jag verkar ju få en deal med hotellchefen men jag undrar ändå..det blir ju liksom lite tandlöst med min överklagan..Att kommunen skulle ge mig rätt-skulle i så fall framhålla utsiktspåverkan,att det även riskerar bli en permanent nedfartsväg till sjön 20m framför verandan,värdeförsämring stuga,ev nedskräpning,miljöaspekter-det tror jag inte på..det är för stora värden i det hela.Att det sen går till länsstyrelse som sen har 4-5 mån till handläggning gör ju att jag är rätt övertygad om att de kör dit den ändå
    Muntligt har jag fått en deal med chefen om lite pengar per säsong de kör men jag vill ha skriftligt o det är ju bara några dar kvar å överklaga.Pengarna är inte det stora utan jag tycker bara man ska hålla vad man lovat o kan ju bli en ny chef med andra nypor.

Synpunkter? Kan tillägga att en hel del i bygden skulle nog bli rejält sura om jag överklagar.
    Ser även en alternativ placering som inte skymmer utsikten men där de tvingas till lite gallring mer markarbete för att sätta upp kåtan.

Redigerat 23 nov 2012 15:01
  2. F
    Medlem · Skåne · 235 inlägg

Fjelie 17

Medlem
    Lite svårt att klaga på ett håll och ta emot en gåva som du klagar på från ett annat håll. Du får bestämma dig. Om du känner att du har rätt så överklaga. Kan du därtill få kåtan på ett annat ställe och pss vara kreativ så trillar det kanske igenom utan en massa sura miner. Men om du köper upplägget utan att klaga så se till att du reglerar ersättningen.

3. T
    Medlem · Blekinge · 1 329 inlägg
    Har de fått bygglov 30m från sjön? Är det inte strandskydd?

4. M
    Medlem · uppland · 100 inlägg

mariedal

Medlem
    Strandskydd är subjektivt..i mälardalen ett no no..i norrlland..inte lika viktigt..givetvis överklagar jag inte om jag får vad jag vill ha.Men har bara en vecka på mig att få skriftligt svar elelr överklaga så hoppas han inte förhalar det. Men om man nån gång vill sälja i framtiden och kåtan står där..tjaa inte alla lär uppskatta det..fast stugan ligger igentligen inte så avskilt..men den blir icke mer avskild i o med detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.