Vad händer om jag inte river det gamla?

7k läst  19 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Vi skulle behöva ett till rum så vi planerar att göra en tillbyggnad och kommer att ansöka om bygglov.
    Problemet är att vi har ett uterum på vår baksida på c:a 25 kvm som vi använder oss mycket av och som vi gärna skulle vilja ha kvar. Enligt detaljplanen så får vi inte bygga mer så det betyder att vi måste riva uterummet om vi ska kunna bygga tillbyggnaden
    Uterummet ligger på vänster sida och tillbyggnaden på höger sida.
    Min fråga är, vad händer om vi inte river uterummet när tillbyggnaden är klar? Hur stor är chansen att bli påkommen? Gäller då preskriptionstiden på 10 år trots att detaljplanen endast tillåter en tillbyggnad à 25 kvm?

2. J
    Medlem Nivå 1
    Du kan väl göra en anmälningspliktig tillbyggnad på max 15 m2? Den får strida mot detaljplanen, alt ta det som en avvikelse?

3. A
    Medlem Nivå 1
    Detaljplanen tillåter att huvudbyggnaden är max 200 kvm, vi tror att inkl uterrummet (uterrummet är +10 år) som vi har idag så ligger det totalt runt 210 kvm. 15 kvm känns dock för litet men tack för förslaget!
    Stadsbyggnadsförvaltningen har ju sagt att vi måste riva det gamla för att bygga det nya...

4. Bästa svaret

H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt, prova i första hand att få igenom det som en mindre avvikelse. Alternativt en bygglovsfri Attefallsutbyggnad.

Om du väljer att bryta mot bygglovet genom att inte riva det som måste rivas enligt bygglovet, så är det lika mycket svartbygge som om du bygger något nytt utan bygglov. I en del fall läggs bygglovet i sådana här fall upp, så att du inte får påbörja utbyggnaden innan du bevisat att det som skall rivas är rivet.

Men, om vi antar att du inte river, så gäller ju 10 års preskriptionen. Men jag är osäker på från vilket datum den räknas. Du måste ju slutföra din ombyggnad inom 5 år, efter att bygglovet är klart. Jag antar (men kan ha fel) att 10 års preskriptionen börjar räknas från den dag bygglovet blir ogiltigt (eller tidigare om du får slutbevis tidigare).

Det kan bli väldigt dyrt om du blir påkommen, jag tror att byggsanktionsavgiften kan bli 100 - 200 000, plus att det utfärdas viten på avsevärda belopp om du inte river. Dessutom kan du inte få ett slutbevis, om ingen intygar falskt att uterummet är rivet, vilket är kriminellt, men jag har inte hört talas om att någon fälls för en sådan sak.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag tycker det verkar som att risken har blivit betydligt större idag än vad den var för säg 10 år sedan.
    Det varierar säkerligen stort mellan kommunerna, men generellt verkar de vara mycket mer vaksamma idag, och iom nya PBL då det skall vara ett platsbesök från kommunen så betyder att "gubbarna" är mycket mer ute i fält idag.
    Och själv har jag sett kommunens bil ibland cruisa sakta förbi i villagettona, med som synes en avsikt att spana lite över vad som händer där på tomterna.

• Laddar…
  6. A
    Medlem Nivå 1
    tack för svaret, då blir det definitivt att riva uterrummet. Får istället bygga ett fristående uterum/växthus en bit ifrån fastigheten

7. A
    Medlem Nivå 1
    Dessutom så är mitt hus väl synligt från huvudvägen :)

8. A
    Medlem Nivå 3
    Kan du inte bygga rummet ovanför uterummet?
    Dvs bygga om uterummet så det blir två våningar ist?

9. L
    Medlem Nivå 8
    ja numera ska slutsamrådet ske på plats och då lär de upptäcka att det står kvar. Dessutom kommer du behöva ha papper från rivningen i kontrollplanen så då behöver du hitta en ka som går med på den chansningen.

ps såg att ts kommit fram till att låta bli så infon är mest om någon annan halkar in.

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Innan du ger upp uterummet så borde du prova att få igenom det som en liten avvikelse. Se om du hittar andra bygglov i området där man accepterat en sådan avvikelse.

11. A
    Medlem Nivå 1
    Avvikelser som bara syns från baksidan är ju heller inte osynliga. De syns från ovan och det enda som krävs är att myndigheterna beställer ett program som kan jämföra satellitbilder.

Det kommer de ha inom de närmaste 10 åren om de inte är hopplöst efter, finns redan för att exempelvis se avvikande pooler i områden där såna är skattebelagda.

12. M
    Medlem · Nivå 8
    Vissa kommundel tillåter en avvikelse upp till x % av bebyggd tomt. Så hör med en handläggare om vad som gäller och räkna och hoppas på tur..

13. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Men om du nu helt har skippat tanken på att chansa så tycker jag att du ska diskutera lite med tjänstemännen om det, fråga runt lite om vad som går att göra, om det kan ses som en mindre avvikelse osv.

14. B
    Medlem Nivå 6
    Hör med kommunen innan du river, du vill ju ha kvar byggnaden så hör med dom först.

Bara riva efter last par inlägg har är ju dummt.

15. Stl
    Medlem · Nivå 3
    Ingen nämner här vaksamma, men småaktiga grannar som hinder för svartbygge. Jag trodde jag hade utmärkta relationer till alla mina grannar, men några veckor efter att jag renoverat mitt uterum (som bara syns från fyra granntomter, inte från vägen) så kom det ett brev från kommunen om att de fått anmälan (anonymt) och ville komma och inspektera ett olovligt byggt uterum.
    I mitt fall, hade jag kollat med kommunen. Det räckte med ett telefonsamtal till kommunen - som via gamla flygbilder kunde konstatera att där fanns ett gammalt uterum. På köpet fick jag till och med ett dokument jag annars inte haft att uterummet var godkänt.
    Men har man ett svartbygge blir ju utgången en annan.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: