Har haft en elektriker hemma som gjort en del jobb. När han var klar ringde han och sa att han glömde kolla innan hur cirkulationspumpen till golvvärmen i garaget var kopplad så nu fanns det risk att den går åt fel håll. Om den går åt fel håll var det bara att ringa så skulle han komma och koppla om den. Men hur vet jag att den går åt rätt håll och vad händer om den inte gör så? När jag testar låter den som vanligt men kan något gå sönder om den går åt fel håll??
Är det en vanlig 230V enfaspump, går den åt rätt håll.
En trefaspump måste man kontrollera då kapaciteten bara blir en bråkdel om den går åt fel håll. Väldigt ovanligt att man sätter in trefaspumpar i små värmesystem numera.
Ok. Men det är trefas som driver elpatron och cirkulationspump. Antar att det var därför elektrikern sa som han gjorde då. Så frågan är alltså hur man vet att den roterar åt rätt håll?
Är det en 3-fas motor så kan man kanske se fläkten och se vilket håll den roterar på när man stänger av arbetsbrytare. På pumphuset brukar en pil vara ingjuten i höljet eller finns där en skylt.
Bilder kommer här. Ser nu att det står 220v på pumpen så då ska den ute kunna gå åt fel håll, eller? Men säkringen som pumpen uppenbarligen är kopplad till är trefas. Men den styr också elpatronen? Kan vara den trefassäkring då som förvirrade elektrikern?
Märkskylten på pumpen säger att det finns en kondensator monterad. Är inkommande sladd felmonterad går, pumpen åt fel håll. Man skulle kunna säga att pumpmotorn egentligen är en 2-fas motor där man skapar den andra fasen med kondensatorn. Om kondensatorn är trasig, går inte pumpen men lindningarna brukar hålla.
Hur som haver så är det ju väldigt lätt att kontrollera rotationsriktningen genom att lossa pluggen mitt på pumpen, pilarna runtom skvallrar om rätt rotationsriktning.
Men om fasen har fas och nollan nolla så går den där pumpen åt rätt håll.