Byggahus.se

Vad händer nu

1. J
    Medlem · 30 inlägg

JAVILLHAVILLA

Medlem
    fick mitt bygglov beviljat för ett tag sedan. garaget var tvunget att ligga 4,5 meter från tomtgräns, nu har jag sett att det bara ligger 3,70 ifrån grannen. det var även så inritat på nybyggnads kartan och godkännt från kommunen. vad händer nu :-?

2. B
    Medlem · 5 831 inlägg

Re: Vad händer nu

Vad som händer? Ingenting!

Fattar jag saken rätt säger bygglovet att byggnaden ska ligga där den faktiskt ligger nu i färdigt skick. Om bygglovsinspektören sagt något annat innan bygglovet beviljades har inget med saken att göra.

3. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Vilket mått är angivet på nybyggnadskartan? Finns det måttet utsatt, eller är det inte så att det är en skalritning. Och då är det kanske inte så enkelt, om man inte kollar upp måtten exakt. Är det nu angivet 4.5meter, så är det det som gäller. Man kan undra om byggmästaren varit nykter när han tagit ut måtten, från något? För det gör man normalt, ser till att gränserna stämmer. Det är inte säkert att nybyggnadskartans mått är exakt återgivna, den hänvisar till utsatta markeringar= rör i mark.
    Det är byggherren som ansvarar för bygget och att detta följer planbestämmelserna.
    Vad som händer, tja inget, om ingen klagar inom 10år ;)

4. B
    Medlem · 5 831 inlägg

Mitt svar förutsätter att måttet från tomtgräns är angivet med text "3.70". Situationsplan som hör till ett bygglov har så liten skala, att man absolut inte ska försöka mäta sig fram med linjal på den.

OM det är så att utsatt mått lyder "4.50" är det detta mått som gäller i verkligheten, oavsett hur illa situationsplanens linjer är ritade.

5. J
    Medlem · 30 inlägg

JAVILLHAVILLA

Medlem

tanken var att det skulle vara 4,5 meter till tomtgräns, men det har blivit nått fel när husleverantören placera huset på nybyggnadskartan. ringde till kommunen, dom sa att det var inritat så som dom gjort utsättningen. dom måste ha missat det i granskningen av bygglovet. har fått godkänt bygglov utan grannars medgivande.

6. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Ta Du ett snack med husleverantören, hur denne nu tänker lösa detta problem för dig.
    Kan bli intressant att få klarhet i vad som gäller. Om det var kommunen som själv stod för utsättningen, kan du känna dig lugn, likaså om det var Lantmäteriet. Men jag tycker ändå inte att du skall nöja dig med andras ord, utan leta dig fram till vilken av de båda myndigheterna som placerat garaget fel, enligt bestämmelserna 4.5m.
    Och så få detta på pränt: Att det har ingen som helst betydelse, att garaget står närmare än 4.5m till gräns. För detta kan kanske föra med sig att alla andra i området nu får automatisk möjlighet att bygga närmare gräns. Det är viktigt att du tar reda på vad som gäller, för att hålla din egen rygg fri.

7. H
    Moderator · Stockholm · 43 523 inlägg

hempularen

Moderator

Det fanns ju en tråd här för ett tag sedan där någon fick problem för att kommunen beviljat bygglov med mindre avvikelse från plan (70cm för nära gräns har jag för mig), utan att ha ordnat granngodkännande. Dom fick ju bygglovet upphävt i efterhand. Även där berodde det ju på ett administrativt misstag.

Här borde det ju finnas samma risk, garaget är placerat så nära grannen att han borde hörts. Att detta sedan beror på ett misstag från kommunen verkar ju inte ha så stor betydelse.

8. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 297 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Kan ju också vara så att byggnaden ligger 4,5 meter från tomtgräns och att nybyggnadskarten är något fel.

Hos oss skilde en av gränsmarkeringarna (skapat 1935) över 2 meter från nybyggnadskartan. Dessutom fel area. Vid ommätning av Lantmäteriet justerade man kartan till vad som räknades fram 1935 då tomten avstyckades. Det visade sig nämligen att det manuella beräkningsarbetet och utsättningen av tomtgränsen stämde exakt. Datorer och GPS i all ära; triangulering, sinustabell och noggranhet funkar fint det också.
    För övrigt fick Lantmäteriet mäta om hela området. Det var ingenting som stämde, inkl. nyavstyckade och bebyggda tomter.

9. C
    Medlem · 83 inlägg

christi

Medlem

Hempularen har rätt. Vi byggde enligt givet bygglov där kommunen mätt ut mindre än 4,5 m från tomtgräns. Bygglovet gavs utan grannars medgivande då kommunen menade att det var utan avvikelser - vilket det nu inte var. Det verkar som att det är samma sak - ett administrativt misstag som står oss dyrt nu. Till er fördel kan jag nämna att det gäller ett garage, i vårt fall gällde det hela huset samt att vi fick nya grannar som framförallt såg ett skäl att få hela bygget rivet då de inte ville ha ett hus framför sig.

Det jag undrar är om mätningen skett av kommunen eller av byggaren - men du säger också att måtten är "felaktiga" på nybyggnadskartan, precis som i vårt fall. Ingen gav oss skulden för att vi inte sett det på nybyggnadskartan. Men det kan ändock blir stora problem. Som jag kan se det:

Fördel:
    Det gäller ett garage - vilket alltså inte påverkar ert boende
    Kommunen har gjort fel - detta betyder att i förlängningen är de skyldiga att lösa allt åt er.
    Ett garage är det väl inte många som kanske hänger upp sig på.

Nackdel:
    Knäppa grannar som överklagare centimetrar
    Bygglov som hävs
    Ev rivningsbeslut
    Ett garage anses vara lättare att göra om än ett hus

Om man vill vara säker:
    Om man vill slippa osäkerhet (tar tio år innan bygget kan stå kvar oavsett) så borde du kräva av husleverantören att kräva att kommunen åtgärdar sitt misstag. Detta betyder att kommunen skriver till alla berörda grannar och informerar, avvaktar sedan klagotiden. Om någon överklagar får kommunen se till att det går igenom i byggnadsnämnden.

Saturnus har fel. Visst det är myndigheter som har gjort fel men tyvärr är resultatet att även dessa måste följa lagen. Som länsrätten sade till mig, tyvärr vi måste dra in bygglovet och återförvisa ärendet då handläggningen har varit felaktig av kommunen. Det är alltså jag som måste ta smällen. Om våra underbara grannar väljer att överklaga till högsta instans och jag förlorar målet så visst kan jag kräva staten på pengar. Alla vet dock att detta är en ytterst långdragen process och myndigheter är inte kända för att lätt ersätta sina misstag. Det är svårt och det tar tid. I mitt fall ville helst kommunen att jag ändrade på bygget trots att det gett bygglov - kanske du kan minska den delen, eller ta bort den biten där borta, enligt lagen så behövs ju bara så här och så här många meter. Ändock måste jag säga att kommunen i mitt fall varit ytterst hjälpsamma med de problem de skapat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.