Jag var och pratade med Landshypotek om ett lånelöfte på en jordbruksfastighet tidigare i veckan. Hur det nu var så kom vi att prata om vad som händer med banklånet om man hamnar i den situationen att man inte kan betala sina räntor och amorteringar. Bankmannen menade att det är banken som står för risken och förtydligade med att om gården säljs på exekutiv auktion till ett belopp som understiger lånebeloppet, så skulle banken ha förlorat de pengarna och inte ha några vidare fordringar på gäldenären.

Detta strider med den uppfattningen jag har sedan tidigare, nämligen att man inte blir av med skulden, trots att banken lånar ut mot pantbrev i fastigheten. Om huset säljs för mindre än skulden så får man ändå dras med restskulden, är vad jag har fått lära mig.

Finns det någon här som kan bringa klarhet i denna fråga?

Däremot så har banker ofta en praxis att vara ganska generösa med avskrivning av stora delar av en sådan skuld. Banken har inget intresse av att en (f.d) kund står med en skuld han omöjligen kan klara av. De vill att kunden snabbast möjligt får möjlighet att återigen bli en lönsam bankund.

vad hädner då om huset säljs för mycket mer pengar än lånet ligger på? *nyfiken*

ylven,

Ni kan ju båda ha rätt. Det brukar vara så som du anger, men Landshypotek kan ju ändå välja den modell banktjänstemannen beskrev. Om Landshypotek kör den modellen att de automatiskt avskriver kvarstående skuld efter en exekutiv auktion tar de kanske igen det på en lite högre ränta eller liknande. Det är ju en klar konkurrensfördel.

ElizaP,

Pengarna går till en liten pott hos kronofogden. När året är slut ser man hur mycket som kommit in och kronofogdarna åker sedan på resa för pengarna. I våras var det Thailand om jag inte missminner mig, allt betalt under tre veckor.

Skämt å sido så går överskottet till den vars hus blev sålt på den exekutiva auktionen.

Att den skuldsatte "dras med" sin skuld är för banken meningslöst, så länge den skuldsatte inget kan betala. I slutändan är det exakt den risken banken måste kalkylera.

Bankens sista chans att täcka förlusten inträffar när den skuldsatte avlider. Täcks inte skulden av dödsboets tillgångar blir den slutgiltigt nollad. Skulden kan också avskrivas i samband med skuldsanering.

ElizaP skrev:
vad hädner då om huset säljs för mycket mer pengar än lånet ligger på? *nyfiken*
Har det gått så långt som till exekutiv auktion så brukar fordringsägarna stå på kö.

hempularen skrev:
Däremot så har banker ofta en praxis att vara ganska generösa med avskrivning av stora delar av en sådan skuld. Banken har inget intresse av att en (f.d) kund står med en skuld han omöjligen kan klara av. De vill att kunden snabbast möjligt får möjlighet att återigen bli en lönsam bankund.
Var i all världen har Du fått detta från, undrar just vad Bankens aktieägare anser om en sådan fördelning av bankmedel. Nä, Bankerna brukar vara de sista som släpper greppet om den skuldsatte. Att bankkunden som en gång blivet berövad sin bostad, genom en exekutiv försäljning, påhejad av banken, skulle återfå bankens förtroende, och senare låna till en ny bostad, tvivlar jag starkt på. Detsamma gäller för den skuldsatte, att denne skulle återgå till sin forna bank............men OK, men det skulle i så fall vara att han önskade att blåsa banken en gång till....hahaha

Ackordsförhandlingar kan sluta med förtida skuldavskrivning. Men jag har en känsla av att detta i praktiken oftast gäller skuldsatta företag med eller utan fast egendom. Orsaken till detta är att ett rekonstruerat företag kan förbli en bättre bankkund än en likviderad.

Jag känner till flera fall där banken skrev ned skulderna till nästan noll. I ena fallet var den skuldsatte mycket positivt förvånad, fick ca 1,4 milj. bortskrivna och kom ur det med ett förlustlån på ca. 100 000. De hade hoppats att komma ned till ett restlån på "i bästa fall 500 000".

Detta är givetvis inget man kan lita på, banker kan resonera väldigt olika beroende på dem aktuella situationen osv.

Redigerat:
Ehh..
Vilken planet kommer ni i från?
Vet flera kompisar som fått dra med skulder från hus som sålts med förlust. Finns ingen bank
vad jag vet som efterskänker pengar till privatpersoner.
Lånar du 500 miljoner och inte kan betala ja då har banken problem, lånar du 2 miljoner och inte kan betala ja då har du problem. Så fungerar det i den verkligheten jag lever i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.