Den senaste veckan har elpriset rusat med ungefär 1000%, dvs 10 ggr i elområde SE3 och SE4. Det är dessutom brutala prisskillnader i de olika elområdena.

Jag vet att en ny prismodell infördes 28 oktober, är det effekterna av den vi ser nu?

Inte hört något från medierna eller andra jag känner men ni som laddar elbil hemma måste väl ändå ha uppmärksammat det här?

Spotpriset i morgon tisdag är:

SE1: 24 öre
SE2: 3 öre
SE3: 135 öre
SE4: 194 öre

Se utvecklingen i SE3

Tabell över elpriser i Södra Mellansverige från 1 november till 12 november 2024, med priser från 3,25 till 134,60 öre per kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Den senaste veckan har elpriset rusat med ungefär 1000%, dvs 10 ggr i elområde SE3 och SE4. Det är dessutom brutala prisskillnader i de olika elområdena.

Jag vet att en ny prismodell infördes 28 oktober, är det effekterna av den vi ser nu?

Inte hört något från medierna eller andra jag känner men ni som laddar elbil hemma måste väl ändå ha uppmärksammat det här?

Spotpriset i morgon tisdag är:

SE1: 24 öre
SE2: 3 öre
SE3: 135 öre
SE4: 194 öre

Se utvecklingen i SE3

[bild]
Det har ju knappt blåst någonting. Igår stod vindraften för runt 5% av Sveriges energiproduktion har jag för mig.
Likadant idag: https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

• Gilla
Major_D och 1 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Det har ju knappt blåst någonting. Igår stod vindraften för runt 5% av Sveriges energiproduktion har jag för mig.
Likadant idag: [länk]
så är det med slumpkraft billigt de få gånger det blåser

• Gilla
Reqans och 4 till
  • Laddar…
Det tyska priset smittar av sig och nu när det går att skicka mer från norr till söder driver de upp priserna högre upp i landet än förr

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
Vi ser de högsta priserna i södra Sverige sedan februari och en tiodubbling sedan oktober och det kan inte enbart bero på vindkraften.

Det har inte blåst 7-8 månader konstant.

• Gilla
Mikedigitize och 1 till
  • Laddar…
Utetemperaturen har nu sjunkit ett märkbart steg och Sveriges elförbrukning har därmed ökat väsentligt. Det ger utslag på elpriset. Tur att vattenmagasinen har hög fyllnadsgrad.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Vi ser de högsta priserna i södra Sverige sedan februari och en tiodubbling sedan oktober och det kan inte enbart bero på vindkraften.

Det har inte blåst 7-8 månader konstant.
nej priserna i SE4 beror på hu mycket tyskarna behöver Energi och det gör dom verkligen
tillgången sätter priset
deras energisystem har ju havererat helt, tom att deras motsvarighet till riksrevisionsverket har anmärkningar på detta

• Gilla
Reqans och 6 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
Samtidigt måste ju kärnkraft och vattenkraft köra ändå för att hålla frekvensen stabil när det väl blåser mycket. Är väll därför vi får dyrare och dyrare fasta avgifter. De beräkna väll att balanstjänstera skulle kosta Sverige ca 6,5 miljarder detta år.

• Gilla
jonle336 och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Utetemperaturen har nu sjunkit ett märkbart steg och Sveriges elförbrukning har därmed ökat väsentligt. Det ger utslag på elpriset. Tur att vattenmagasinen har hög fyllnadsgrad.
Jovisst, det har blivit något kallare men fortfarande är det varmare än normalt i södra Sverige.

Priset i SE3 och SE4 är på en nivå då vi har flera minusgrader.

Vad händer med elpriset när vi får det?

• Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Som boende i SE2 klagar jag inte, och efter ett halvår med extremt låga elpriser behöver elpriserna verkligen upp för att elproducenterna inte skall kasta in handduken. Inte ens vattenkraft är lönsamt med de priser vi haft under sommaren. Räkna med höga priser denna vinter.

P
Swetrot Swetrot skrev:
Som boende i SE2 klagar jag inte, och efter ett halvår med extremt låga elpriser behöver elpriserna verkligen upp för att elproducenterna inte skall kasta in handduken. Inte ens vattenkraft är lönsamt med de priser vi haft under sommaren. Räkna med höga priser denna vinter.
För ett halvår sedan hade vi inte det nya systemet heller. Så frågan är hur det kommer att slå vid samma tidpunkt nästa år. Tror nog inte att det kommer att bli lika billigt då som det var nu?

Denna vinter lär bli intressant. I SE3 är det inte ens minusgrader ännu och priserna har ändå gått upp rätt fint.

N
SE2 ser ut att vara vinnaren pä det nya flödessystemet.
Imorgon blir det inte särskilt kallt i SE3/4 men priset är betydligt högre än vi sett tidigare i höst.

• Dagens elspotpriser för SE1 (Luleå), SE2 (Sundsvall), SE3 (Stockholm), och SE4 (Malmö) med prognoser för morgondagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Swetrot Swetrot skrev:
Håller med! Energibolaget har i många år gått på knäna. Det är verkligen styrkekramar och med glädje energibolagen ihop med bankerna äntligen får plocka lite frukt.

• Haha
  • Gilla
varpan1 och 19 till
  • Laddar…
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.