Byggahus.se

Vad händer i mitt hus?

1. L
    Medlem · Nivå 14
    Hej, har fått byta några glödlampor i olika rum under ett par dagars tid. Nu när jag var i källaren och skulle släcka i ett rum så small poffade det till och säkringen löste på den gruppen som källarbelysningen ligger på.
    Glödlampan som satt i en sån där porslinsarmatur med glob, hade pajat och när jag tittade närmare så hade det svetsat ett fint hål igenom sockeln.
    Kopplade bort belysningen i det rummet tills imorgon när jag kan titta närmare på det.
    Kan det ha varit glapp som orsakat detta? Och varför har fler glödlampor pajat? Tillfälligheter kanske.
    Det verkar inte vara glapp i nollan vad jag kunde se. Har inte heller haft någon trefaslast inkopplad ikväll.
    Vet att spänningen är lite hög här. Mäter 237,238 samt 240 volt på faserna, men det har alltid legat över 235 volt så länge jag ägt huset.
    Nu är det ju lite halvstorm här på västkusten, kanske något som har hänt med nätet.

Kanske svårt att se på bilden, men det är ett litet bränt hål i glödlampssockeln och motsvarande hål på andra sidan.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0406.jpg

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Du har att göra med en poltergeist.

Ring en certifierad utdrivare. :cool:

Hålet, är det bränt nu, eller en tillverkningsartefakt.

Är det oväder ute så kan det ev vara en överspänningsspik som kom.

3. A
    Medlem · Nivå 19
    Har du rengjort den? Är det brännmärken på motsvarande ställen i sockeln där lampan satt? Jag tror att hålen funnits där sedan lampan var ny. Det synliga hålet sitter inte i en kontaktyta, och det syns inga spår av att det har bränts.

Glödlampor får en kortare livslängd om spänningen är hög. Det är svårt att komma ifrån.

Det händer ibland att säkringar går i samband med att lampor går sönder. Det kan också vara fel i strömbrytaren så att det blev kortslutning när du tryckte på den, men det förklarar inte varför lampan gick sönder.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Detta att det blir lite "våldsamt" när en glödlampa går sönder är rätt vanligt. Det blir i många fall en total kortslutning i glödlampan just när glödtråden brinner av.

Det beror på att när tråden btänns av, så bildas en ljusbåge mellan de avbrända ändarna. När ljusbågen väl är tänd, så vandrar den utefter de avbrända trådändarna, tills den går helt mellan anslutningspunkterna till glödtråden. Där är resistansen noll, och en ljusbåge har också väldigt låg resistans. Så du får då en total kortslutning.

För att förhindra detta så byggs det in en säkring i anslutningen inne i glödlampsfoten. Den är av varierande kvalitet mellan olika glödlampsfabrikat. Och i vissa lampor har säkringen en tendens att explodera, då ser man ofta att det kan komma glödande partiklar sprutande ut ur lampsockeln. Och beroende på hur bra den inbyggda säkringen är så kan även säkringen/proppen i elcentralen lösa ut.

5. L
    Medlem · Nivå 14
    Vi har ju ett hus-spöke här iofs, men han eller hon verkar vara vänligt sinnad. Gör lite oväsen och välter saker ibland.

Hålet i glödlampan ser ut som den har orsakats av en ljusbåge. Ser lite smält ut, fast jag vet inte om det varit där från början. Den glödlampan har jag aldrig bytt under mina 7 år i huset.

6. L
    Medlem · Nivå 14
    Jag ska kolla armaturen lite bättre imorgon, men det ser ut som hålet i lampan är ungefär där blecken ligger emot gängan. Ska kolla strömbytaren också, för den är av modell äldre.

7. L
    Medlem · Nivå 14
    Undrar föresten om går att nyttja ROT eller RUT för andeutdrivning? :)

8. A
    Medlem · Nivå 19
    Det beror på om det är en hantverkare eller en städare som spökar.

9. T
    Medlem · Nivå 10
    Kanske dags för lågenergilampor eller led lampor. Dessa klarar den höga spänningen bättre.

10. L
    Medlem · Nivå 14
    Jo, jag byter till led eller lågenergi efterhand. Hade dock en lågenergilampa som pajade igår. Jag hade en period för ett antal år sedan då jag bytte lampor på löpade band, men det har varit lugnt fram tills nu.

11. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Menar du att det hände innan du rörde strömbrytaren?
    Orsakade ditt klampande i källartrappen vibrationer i källartaket?

12. L
    Medlem · Nivå 14
    Nej, jag uttryckte mig lite fel. Det var när jag släckte som glödlampan poffade. Verkar lite skumt, då de oftast går sönder när man tänder.

13. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Jo, precis, det händer vanligen vid tändning. Kanske kontaktstudsar i strömbrytaren?

14. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Menar du vid brytning? Jag fick lära mig i skolan att kontaktstudsar bara sker vid slutning av blecken, aldrig vid brytning.

15. Y
    Medlem · Nivå 18
    Apropå inget men ändå något så kan jag varna för glödlampor med vanliga E27 sockeln men med märkbart mindre glaskupa. Fabrikatet vet jag inte.

Men dessa gårsönder på löpandeband. Exploderar så glaset lossnar från sockel (tar ibland både första och även ibland huvudsäkring). Varit på många sånna jobb nu där folk tror det varit deras fastigheter men hela tiden är det denna typ av lampa.

Jag tror... Att nu när dessa traditionella glödlampor är påväg att förbjudas, så spottar fabrikerna ut ren skit innan produktionen måste stoppas.

• Laddar…