Vad händer hos IP-Only?

65k läst  429 svar

1. A
    Medlem · Nivå 16
    Är nog nya förutsättningar nu när Telia öppnat sin fiber för bl.a. Bredbandsbolaget/Telenor, Comhem och Bahnhof. Så med upplägget kan du även byta fiberoperatör och inte enbart tjänsteleverantör. Men det som avgör för dig är ju att du har bundit dig i 12 månader.

2. Y
    Medlem Nivå 5
    Hörde lite nyheter från några bekanta boende på Norrtälje-landet. IP-only har dragit sig ur flera projekt i området och nu verkar det som om Norrtälje kommun kommer gå in i stället och bygga ett "stadsnät" (fast på landet, då).

3. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 10
    Nu har jag inte läst hela tråden, men jag har erfarenhet av Bredband2 och deras prissättning .. jag har haft 6 månader halva priset, men sen var "ordinarie pris" högre ... "Halva priset"-erbjudandet ligger kvar på samma. Även om deras marknadsföring säger att de "lyssnar" så var kundtjänst precis tvärtom. De sket högaktningsfullt i att priset de utlovat för 6 månader sen inte stämde längre. Detta kombinerat med deras lite fula sätt att ta betalt för 3 månader i taget gör att jag inte är en nöjd kund ....

4. J
    Husägare Nivå 6
    Hade ett fritidshus i Norrtälje kommun (Blidö) där IP only drog in fiber förra sommaren. Det gick faktiskt rätt smidigt, även om de var rätt förvirrade och grävde fel och drog stomkabeln över ett hörn på vår tomt. Jag sade förstås att detta inte var acceptabelt och gav dem två alternativ: 1. Bjud på hela installationen 2. Gräv om och gräv rätt samt återställ tomten. De valde alternativ 2 även om det innebar att grannarnas bredband låg nere när de grävde om…

Men när de väl var klara så funkade det hela faktiskt kalasbra. Hade 250 Mbit upp/ned samma dag som installationen var klar. Och i inga större störningar tills vi sålde huset i april.

5. Demmpa
    Husägare · Nivå 18
  6. Appendix
    Husägare · Nivå 5
    Bredband 2 har varit rena rama Clownverkstan i föreningen här.

De sa upp avtalet med alla boende och sen skulle alla teckna nytt avtal. På grund av "det blir bättre för er"

I samband med det så skickade de ut nya "anslutningsavgifter. Som de sen hållt på att mackulera under tre månader.

I samband med att man skulle teckna sig på nytt var det en massa tjänster som man var tvungen att klicka ur för att man inte skulle åka på extradebitering.

Bolaget var bra. Men nu känns det iaf adminbistrativt som klåpare.

(Kanske ska tilläggas att internetkommunikationen fungerat felfritt under de 7 år vi haft dem)

7. gunnar0822
    Medlem Nivå 1
    Man betalar när det är anslutet. Så de tjänar inte ett öre förrän ett projekt gått i hamn. Det kan nog förklara en del problem, att man sett mer kostnader än man tror sig tjäna in på vissa områden.

8. F
    Medlem · Nivå 8
    Hörde nåt glunk om att Hexatronic (Fiberkabeltillverkare) sagt upp en hel del personal pga stor volymminskning mot IP Only. Här inne i samhället är det fnv Bredbandsbolaget som bygger för 22000kr/hus, vi gav 12500kr 2010 (Hudiksvalls Stadsnät).

Allt som IP Only skall göra utanför samhället , byar och fritidshusområden står helt stilla sen snart 1 år, IP Only's skyltar sitter dock kvar överallt i dikena.

9. L
    Medlem Nivå 1
    Ny info från IP-Only:
    https://www.ip-only.se/blog/2018/05/25/utmaningarna-fiberbranschen-kvarstar/

Som vanligt är det väl pengarna som styr och är problemet. Kassakistan börjar kanske sina?

Många av oss kan nog räkna med rejäla förseningar medan andra måste räkna med att inget händer inom överskådlig tid, om man läser brevet noggrant och lite kritiskt.

Orsakerna till förändringarna verkar vara många. Man skyller på allt och alla men medger faktiskt att man även själva kunnat gjort det bättre. Bra där! :)

Ska bli intressant att följa fortsättningen.

10. A
    Medlem · Nivå 16
    Ska erkänna att jag sett IP-Onlys kravställan vid upphandling av entreprenör och tidplaner för landsbygdsprojekt och kunde direkt konstatera att de var omöjliga att genomföra.
    De hade ingen koll på vad det innebar att flytta från tätort till landsbygd eller så blundade man för problemen. Händer ju ibland att VD/ledning lovar ägare ekonomiska resultat där man sedan inte har någon återvändo och i IP Onlys fall kom ju en ny VD nu i mars.
    Så med alla deras uppstartade projekt under dessa förutsättningar var det bara en tidsfråga innan ägarna skulle agera. Den andra stora landsbygdsaktören Zitius (Telia ägt) har ett helt annat upplägg och samarbetar med föreningar för utrullning, dvs man försöker skapa ett närmare samarbete med markägarna där föreningarna också deltar i arbetet med att säkra grävtillstånd/nyttjanderätt.

11. mexitegel
    Allvetare · Nivå 21
    Hur stora är IP-only? Eller snarare hur många kan de tänkas ha tecknat kontrakt med - hur stor del av den sänkta bredbandsprognosen från PTS beror på dem?

12. useless
    Självbyggare · Nivå 17
    Jag har egentligen ingen aning, men efter att ha varit ordförande i en byfiberförening och snappat upp en del så skulle jag gissa att IP-only och Zitius tillsammans har minst 50% av den tänkta marknaden. Sen har både Telia/Skanova/Zitius och IP-only avtal med en del kommunala bolag som ger dom en ännu större del, men där kanske man inte står och faller helt beroende på den egna leveranskapaciteten.

13. D
    Medlem · Nivå 15
    Man kan ju konstatera att de varit väldigt dåliga på att informera de som de tecknat avtal med.

Sedan tycker jag att de är lite fräcka nör de vill ha både lokalt och statligt stöd för att bygga upp ett privat monopol. Jag gillar inte alls sättet fibermarknaden byggs upp på. Vi har ju facit på hur bra privata elnät funkar. De är ändå hårt reglerade, till skillnad från fibernät. Det kommer att bli ännu värre på fibermarknaden.

• Laddar…
  14. bonnier
    Renoverare Nivå 11
    Förra vårvintern/våren så tecknade vi intresseanmälan med IP-only och fick reda på under sommaren att det fanns tillräckligt med intressenter för att de skulle gå vidare. Sedan har vi inte hört något tills för en vecka sedan, då fick vi besked att intresset varit för dåligt och att de skulle göra ett omtag....

• Laddar…
  15. elektronikfreak
    Husägare Nivå 2

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: