Vad händer hos IP-Only?

66k läst  433 svar

1. hsd
    Medlem · Nivå 10
    Om jag har boxer eller comhem så är väl inte telia på min faktura

2. A
    Medlem · Nivå 16
    Självklart tjänar de pengar på sin fiber, men de levererar ju trots allt till kunderna det är ju det den tråden handlar om och där IP-Only har stora problem, kommunen i exemplet, osv. Sedan behöver man inte gilla olika företag men det är en annan fråga.
    För mig är inte 10-20% av totalkostnaden inte märkbart men det är ju individuellt vilken ekonomi man har, men nu hamnar vi lite OT.;)

3. A
    Medlem · Nivå 16
    Om t.ex. ComHem (inkl. Boxer) levereras via Telia Öppen fibernät så betalar de hyreskostnad för accessfiber/stationshyra till Telia. Men den summan ser inte du utan finns som del av din InternetSurf till ComHem.

• Laddar…
  4. hsd
    Medlem · Nivå 10
    Javisst
    Men det är egentligen fel eftersom jag har betalt fibern så då ska ju inte jag betala hyra för den, det är väl därför det inte redovisas öppet

• Laddar…
  5. D
    Medlem · Nivå 15
    Det är inte din fiber, det är Telias. Om du frågar vad de tar betalt så svarar de inte.

6. A
    Medlem · Nivå 16
    Nej, du har har betalat en fast avgift för en tjänst vilket var att ansluta fiber till din fastighet du har inte köpt en produkt, sedan får de som levererar tjänster till dig t.ex. Internetdata, TV, etc, betala till fiberägaren för nyttjandet. Medieomvandlaren hos dig ägs av den som du valt Internet från och om du kan byta leverantör och gör det kommer den att bytas.
    Rätt eller fel kan man diskutera, jag redovisar bara hur det fungerar.

• Laddar…
  7. mexitegel
    Allvetare · Nivå 21
    Du har betalat en anslutningsavgift men det är inte samma sak som att du har betalat fibern.

8. Asgarvad
    Hobbyelektriker · Nivå 7
  9. Stickan56
    Husägare · Nivå 8
    Efter några månaders stiltje så kom IP-Onlys entreprenör idag och blåste fram fibern till min fastighet.
    Nu är det bara att vänta på nästa steg att fibern ansluts till min utrustning,

Stickan

10. kashieda
    Besserwisser Nivå 7
    Bara några månader kvar, då? ;)

11. harry73
    Allvetare · Nivå 20
    @jac jag såg en grävmaskin köra in på vägen mot dig. Vad tror du, är det ip-only?

12. jac
    Medlem · Nivå 13
    Grävmaskiner används ju även till annat än fiberförläggning men hoppas kan man ju alltid. Jag såg inget i "min" ände av vägen i morse men jag får väl köra in från "ditt" håll på vägen hem i kväll och se om de återupptagit verksamheten där de slutade i början av sommaren. Lite tveksam är jag dock till påståendet att de skulle ha fått ordning på markavtalen.

13. Bjurran
    Medlem Nivå 9
    Efter en himla massa turer så fick jag fibern klar i slutet av förra året. IP-Only drog ut på tiden ett flertal gånger här, men till slut kom det igång.
    De verkar ha oerhört många kockar inblandade, och i flera fall verkar deras projektörer som är ute på plats ha absolut noll koll om vad som är vettigt.
    Projektören ville t.ex. sätta deras CPE i min tvättstuga och dessutom placerad så att allt damm och fuktig luft från torktumlaren skulle blåsa precis bredvid den. Som tur är så förstod den killen som var här med utrustningen att mitt förslag om att sätta den vid mediacentralen där jag har all annan utrustning var ett betydligt bättre val. Han gav mig en längre pig-tail och bad mig dra ut den genom väggen där lådan på fasaden skulle sitta.
    De som grävde har gjort ett uselt jobb med återställningen, det som var en gräsmatta har de fördärvat genom att de återställde med sand och grus överst istället för en tillstymmelse till jord eller gräs. Först nu börjar jag få det lite grönt igen.
    Det s.k. kabelskyddet som ska skydda PEM-16-slangen de dragit upp på fasaden skyddar knappt slangen. Tror en 5-åring hade gjort det snyggare.
    Men, fibern fungerar stabilt med Bahnhof. Skitnöjd att tack o lov aldrig någonsin behöva ha med Telia att göra igen. Kör mätningar dagligen på fibern eftersom jag har kvar min gamla mätutrustning från SamKnows, och jag har en medelhastighet som är över vad jag betalar för och ytterst sällan några störningar.

För övrigt, här i Kristinehamn fick alla ett enhetspris på 20 000 kr oavsett avstånd från staden. Många blev dock drabbade av stoppet, men vi som hann få det har haft ett väldigt bra nät när det väl kom igång.

14. M
    Medlem Nivå 4
    Var har ip-onlys hemsida tagit vägen? Jag har försökt komma in hela helgen utan att lyckas.

15. ekaa88
    Husägare · Nivå 9
    Inga problem för mig iaf, har du kopplat in din fiber och sen strypt uppkopplingen direkt? ;)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: