Byggahus.se
harry73
Jag såg grävarbete längs vägen mot räften.
Tror det är skånska energi och ip only som gräver tillsammans
20180924_184543.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jimmy s och 1 till
  • Laddar…
Men det är ju åt FEL HÅLL! ;)
Fantastiskt dock om det nu är så att de samarbetar när bägge behöver gräva på samma ställe. Det är ju inte helt ovanligt att el och fiber har åtminstone ena änden gemensamt.

Jag noterade tidigare idag att det nu grävs utanför Södra Sandby mellan Hardeberga och Assarhusa och även uppe vid Rögle. Det är alltså lite aktivitet i krokarna även om aktiviteten för min del är på fel sida om byn.

Någon som vet vad som händer om inte fibern är igång efter de två år de har på sig att koppla in? Vi har fibern indragen och fiberdosan inkopplad, dock lyser endast strömlampan. Har varit så i snart ett år.. maila och frågat men inget svar.. I april har det gått 2 år, har ip only rätt att gräva upp kabeln och plocka ner dosan? Eller kan man vända sig till någon annan leverantör för att få den inkopplad?

A Andenzz skrev:
Eller kan man vända sig till någon annan leverantör för att få den inkopplad?
Jag har svårt att tro att någon annan operatör kan koppla in IP-Onlys fiber. Då blir det nog till att dra fram ytterligare en kabel från den andra operatören och få en ny dosa från dem.

jac jac skrev:
Jag har svårt att tro att någon annan operatör kan koppla in IP-Onlys fiber. Då blir det nog till att dra fram ytterligare en kabel från den andra operatören och få en ny dosa från dem.
Låter ju mest rimligt som du säger. Men om avtalet är brutet, pga för lång tid, har dom verkligen rätt att gräva upp kablarna? Om inte så bör dom ju vara mina.. fast å andra sidan kanske ingen kan/får koppla in dom iaf så dom är helt värdelösa..

Själva fibern är nog värdelös, men kanalisationen borde gå att återanvända. Jag tror knappast dom lägger ner en massa pengar på att gräva upp prylarna igen.

A
Jag var i precis denna situatiuonen för någon vecka sedan. Dock med annan nätägare (Svensk Infrastruktur).
Först hävde jag avtalet, med hänvisning till att de var i dröjsmål. Därefter så fick jag ligga på att dom skulle komma och avhämta sin CPE. Det är inte lönt för dem att gräva upp ducten och återställa efter sig, så jag kom överens med bolaget att jag skulle ta över äganderätt för förlagd duct som är placerad på min fastighet.

Så, CPE har dom hämtat, resten är kvar.

harry73
Lemuren skrev:
Dock med annan nätägare (Svensk Infrastruktur).
Intressant med ett svar från någon med erfarenhet av en annan fiberleverantör.
- Vad är din erfarenhet med Svensk Infrastruktur.
- Sa du upp avtalet eller la de ner.
- Vilka kostnader fick du betala för fiberanslutning och uppsägning?
- Fick du betala i förskott, och fick du tillbaka den delen?

A
harry73 harry73 skrev:
Intressant med ett svar från någon med erfarenhet av en annan fiberleverantör.
- Vad är din erfarenhet med Svensk Infrastruktur.
Skitfirma, undvik som pesten. Lovar mycket men håller lite. Bara som ett exempel så vela dom binda upp oss på att vänta ytterligare ett år. Ringer då en säljare som förklarar att dom nu har allt klart och behöver att vi signerar ett förlängningsavtal. Jag som är insatt i frågan vet att de saknar ledningsrätt och att ingen kan säga när den kan komma att bli klar.
harry73 harry73 skrev:
- Sa du upp avtalet eller la de ner.
Jag hävde avtalet efter att det inte längre var bindande (24 mån)
harry73 harry73 skrev:
- Vilka kostnader fick du betala för fiberanslutning och uppsägning?
Ingenting, då de var i dröjsmål. Kontakta telekområdgivarna om din motpart trots dröjsmål försöker få ur pengar ur hävningen.
Edit: Erbjudandet var ursprungligen om 26900kr för anslutning utan tjänster. Förlängningskampanjen (som jag aldrig hoppade på) gick på 17900kr.
harry73 harry73 skrev:
- Fick du betala i förskott, och fick du tillbaka den delen?
Betalade inget i förväg, men hade jag gjort det så hade jag haft juridiska möjligheter att kräva åter erlagd summa. Inget krav kommer ställas mot mig i och med att avtalet nu hävts på min begäran. Avtalet har inte lämnat utrymme för att min motpart skall erhålla ersättning.[/QUOTE]

Redigerat av moderator:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Det var precis det jag gjorde. Fick erbjudande av Svensk Infrastruktur ett år (eller mer) innan IP Only kom. Efter lite googlande tackade vi nej, och efter ett tag la de ner projektet.
En kompis som bor i ett område där de har Svensk Infrastruktur är dock nöjd med dom.

• Gilla
MegaMagicMike
  • Laddar…
Hoppas att jag kan ställa denna fråga här! Jag bor och jobbar på Åland där jag säljer fiber för det lokala telefonbolaget. Många svenskar som beställer till sommarstugor här, säger att vi har låga anslutningspriser jämfört med hemma så jag blev att fundera vad ni riktigt betalar i Sverige totalt för att få igång en fiberanslutning till en villa? Jag antar att det varierar med var i Sverige och om det är tätort eller inte. Jag tycker mig minnas en rapport från PTS om att snittpriset till villa i tätbebyggda områden är kring SEK 18000. Om frågan är olämplig så tar jag bort den!

• Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Normalpriset ligger nog runt 15 - 20 000:- Kanske lite högre. Sen finns det dom som betalar 10 000 :- eller mindre och dom som får betala 30 000:-.
De lägsta priserna är oftast villkorade så att man binder sig till en viss leverantör/tjänsteutbud under ett antal år.

• Gilla
Krister_L och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Normalpriset ligger nog runt 15 - 20 000:- Kanske lite högre. Sen finns det dom som betalar 10 000 :- eller mindre och dom som får betala 30 000:-.
De lägsta priserna är oftast villkorade så att man binder sig till en viss leverantör/tjänsteutbud under ett antal år.
Tack!
Ungefär som jag mindes då. Våra priser ligger nog betydligt under de svenska priserna men sedan ligger vi kanske högre på månadskostnaden (även om frågan ytterligare är vilken fart man de facto får ut). Sedan har vi inga bindningstider men det är bara vi som levererar i vårt nät.

D09
Fick besked igår om att byggstoppet i området upphör och planen är att bli klara i slutet på oktober. Härryda

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.