Byggahus.se

Vad händer hos IP-Only?

1. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Jag tycker att det var väldigt tydligt att @ekaa88 citerade brevet hen fick. Och det är även tydligt att hen inte är nöjd med IP-Only.

Jag däremot är hyfsad nöjd med hur det gick för oss med IP-Only (trots förseningar). Men nu är vi en av de några få (5%) som fick sin anslutning innan de la ner arbetet över sommaren. Så om någon kan tolkas som IP-Only anställd borde det var jag ;)

Det betyder inte att jag inte lider med er, där det inte finns någon aktivitet alls. Därför skrev jag ett förslag till uppsägningsbrev i en annan tråd på forumet

https://www.byggahus.se/forum/threads/ip-only-haeva-bestaellning.321711/
    Men för min del (på landet i centrala Skåne) var det bara IP-Only som visade intresse att bygga fibernät. Svensk Infrastruktur försökte några år innan till högre pris, men la ner det för att de inte fick ekonomi i projektet (trots högre avgifter). Så jag är framförallt tacksam för anslutningen till rimlig pris och hade väldigt mycket överseende med alla förseningar.

• Laddar…
  2. kashieda
    Besserwisser · Nivå 10
    Överskriften på inlägget räckte inte för dig?

3. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    I dit fall är det omöjligt att färdigställa din anslutning inom 2 år efter kontraktsskrivningen. Så i ditt fall kan du nog anse att du i praktiken inte är bunden vid IP-Only längre. Så när 2-års gränsen har passerats, är det bara att skriva dom och berätta att kontraktet inte är giltigt längre och att du går vidare till en annan leverantör.

Du ska alltså inte avbeställa tjänsten, men du ska konstatera att avtalet inte längre gäller pga deras agerande och att du inte är intresserad i ett förnyat avtal.

4. A
    Medlem · Nivå 18
    Alltid bra att ange citat och källa om man ska vara petig och lägga in text som någon annan skrivit. I vissa fall ett krav faktiskt.
    Och jag uppfattade att inlägget misstolkats då man diskuterade var texten kom ifrån.
    Så är och var det.

5. ekaa88
    Husägare · Nivå 11
  6. M
    Medlem · Nivå 9
    Det går också att skicka mail till dem och fråga om de fått in något signerat avtal gällande fastighet X.

För oss misslyckades de att hålla ordning på avtalen så de hittade ingenting.

Bad dem därefter att bekräfta att signerat avtal saknas och att det inte fanns något giltigt kontrakt.

De har fortfarande inte börjat gräva här igen och det var flera år sen...

7. harry73
    Allvetare · Nivå 23
  8. ekaa88
    Husägare · Nivå 11
    Har desvärre ingen annan som är intresserad av att gräva heller

9. A
    Medlem · Nivå 18
    Intresset kan säkert förändras om IP-Only tydligt anger att man inte tänker bygga och befintliga avtal upphör att gälla. De flesta har idag fullt upp med att bygga så tidigare inmutade områden av IP-Only lär hamna sist även där.

10. I
    Medlem Nivå 2

Bra förslag!

Ska göra som du, så får vi se vad som händer.

11. L
    Medlem Nivå 2
    Mailade dem igår för att höra statusen på utbyggnad i mitt område.
    Fick följande svar:
    "- Just nu arbetar vi med att bygga upp och utveckla vårt mailsvarssystem för att mer effektivt kunna besvara våra kunders frågor. Under denna utvecklingsfas kan svar via mail dröja något."

Man svarar alltså inte ens på mail för närvarande utan gömmer sig bakom att man bygger upp och utvecklar något för att bli effektivare.
    Känns dessa formuleringar igen? Var det inte ungefär så man uttryckte sig även i vintras?

Jag är uppriktigt orolig för att jag inte kommer att få fiber inom rimlig tid.
    ADSL är sedan länge avstängt och 4G är väldigt segt, aldrig över 10GB och ofta under 2GB.

Vår kommun, Eskilstuna, vill ge sken av att de är duktiga. Bl.a. informerade de tidigare om att de skrivit samarbetsavtal med IP-Only, men vad har detta gett? Nej, de verkar inte göra någonting för oss skattebetalare utanför tätort utan väljer istället att avvakta kraftfullt medan tiden går.

Hur ska man agera?

12. ekaa88
    Husägare · Nivå 11
    Vet inte vad Eskilstunas mål är, men Flens kommun vill att alla ska ha fiber 2020. Där jag bor, strax utanför Malmköping så ska de plocka kopparledningen efter 2020. Då ser jag gärna att fibern är på plats

13. I
    Medlem Nivå 2
    Mailade IPOnly och frågade efter en kopia på mitt kontrakt.

Man skickade lite text (innehållslöst snömos) samt ett TOMT kontrakt.

Har skickat en förnyad förfrågan om kopia på MITT kontrakt.

Denna förfrågan har inte besvarats (ännu).

14. L
    Medlem Nivå 2
    " -Eskilstuna Kommun och IP Only har skrivit ett sjuårigt samverkansavtal med syftet att snabba på bredbandsutbyggnaden. IP Only åtar sig att kampanja för en utbyggnad i de områden där det i dag inte finns bredband. Kommunen bistår företaget med nödvändig information och finns med på till exempel möten för att betona för invånarna hur viktigt det är att skaffa bredband."
    "- Nu är det upp till Eskilstunaborna att haka på, säger Jimmy Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande."

Från kommunhåll lever man alltså i en bubbla och tror att det är vi kommuninvånare som måste övertygas om att vi behöver bredband. Sedan löser sig allt av sig själv...

Den politiska majoriteten i Eskilstuna har som mål att 95 procent av invånarna ska ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit per sekund år 2020.

• Laddar…
  15. I
    Medlem Nivå 2

Yipeee! IPOnly besvarade min förfrågan under tiden jag skrev ovanstående.

En godbit ur svaret:

Citat: "Då din beställning är inkommen via webb har vi inget avtal som du har skrivit på."

Hur ska man tolka? Finns det ett juridiskt gångbart avtal över huvud taget?

Det är nu en månad kvar till "tvåårsdagen" för detta påstådda mailavtal. Och inte något som helst kabelarbete på mils avstånd.

Sedan en godbit ur det tomma avtalsformuläret:

e) Fastighetsägaren kan inte hänskjuta tvist till

Allmänna reklamationsnämnden enligt punkt 11. (Punkt 8e).

Sedan säger punkt 11:

11.Tvist

Tvist vid tolkning eller tillämpning av dessa allmänna

villkor ska avgöras av svensk domstol enligt svensk lag.

Tvist kan även prövas av Allmänna

reklamationsnämnden, vars beslut är en

rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

IPOnly framstår alltmer oseriöst ju mer man rotar i saken!)