Vad händer hos IP-Only?

75k läst  503 svar

1. kashieda
    Besserwisser Nivå 7
    De verkar, som många andra, rädda för att informera. Tror de att ryktena minskar då?

2. ekaa88
    Husägare · Nivå 9
    Jag funderar på att ringa och fråga hur det ser ut häromkring och får jag inga vettiga svar så kanske börja fundera på andra allternativ.
    Sitter med ett olåst ADSL abonemang då jag hoppades på snabba ryck via ip-only, börjar bli rätt dyrt.

3. S
    Medlem · Nivå 10
    Min erfarenhet är iallafall att om man har flera val så ska man inte välja iponly bara för att de är billigast. Det mest gångbara är de som är aktiva i området, som inte lockar med billigare och billigare pris osv osv

4. ekaa88
    Husägare · Nivå 9
    Det är endast IP-Only som gräver/kommer gräva här hos oss, Telia är helt ointresserade av våra 7 fastigheter som ligger på vår väg. Men jag funderar på "fiber via luften".

5. ekaa88
    Husägare · Nivå 9
    Som förväntat ang byggstatus hos oss:

IP-Only är den fiberoperatör som byggde flest fiberanslutningar på landsbygden 2017, och vi kommer att bygga ännu fler i år. Men det finns stora branschutmaningar med att bygga fiber på landsbygden med försenade tillstånd från Trafikverket, insamling av tusentals markavtal, långa avstånd och ofta svårarbetad terräng. Detta är något som även Post- och telestyrelsen uppmärksammat.

Vi ser att vi har varit för optimistiska vad gäller möjligheterna till en bred och snabb fiberutbyggnad i landsbygden. Under början av 2018 gjorde vi därmed en paus i ett antal landsbygdsprojekt för att göra en utvärdering och kvalitetssäkring av våra processer och arbetssätt. Resultatet är en ny arbetsmetod som är bättre anpassad till landsbygdsförhållanden.

Vårt nya arbetssätt innebär att projektering, upphandling av entreprenörer, alla nödvändiga markavtal, tillstånd, korrekt beställningsantal och geotekniska markundersökningar färdigställs för varje enskilt område innan de påbörjas. Det här förbättrade arbetssättet kommer att underlätta byggprocessen samt kontrollen och koordineringen av våra entreprenörer.

Tidigare kommunicerat byggbeslut och tidsplan för ditt område
    Vi har tidigare kommunicerat till dig att vi har fattat byggbeslut för ditt område. Just nu arbetar vi igenom alla landsbygdsprojekt, även ditt område, utifrån vårt nya arbetssätt, som bättre matchar de utmanande förhållandena på landsbygden. Det innebär att vi i dagsläget inte har ett startdatum för byggnation eller tidplan för ditt område. Allteftersom landsbygdsprojekten blir färdigplanerade kommer vi löpande att återkomma med information.

6. kashieda
    Besserwisser Nivå 7
    Man blir ju lite mörkrädd...

Planera ordentligt och göra saker i rätt ordning, om det är de nya och förbättrade arbetssätten, då undrar man ju hur de tänkte innan...

7. I
    Medlem Nivå 2
    IP-Only (projektet Bispgården - Timrå)

Skrev kontrakt med dem 2016 och då lovade man att "det är inkopplat och klart nästa år".

Vi har nu 2018 och det är noll verksamhet längs hela sträckan, och ingen (vad jag vet) har fiberkontakt med nätet.

Ursäkterna under tiden har varit varierande. För mycket tjäle, ofärdiga markkontrakt, för mycket snö (men ingen tjäle, "vi har pausat hela projektet I väntan på blablabla.

På frågan att avsluta kontraktet så kräver man då ut en straffavgift på 6700 kr.

Dessutom erbjuder man med jämna mellanrum ett extraerbjudande för ComHem med ett kontrakt som dessutom innebär förnyelse av hela installationen (jodå, men det står enbart i den finstilta texten, medan "2000 kr lägre kostnad" står i stor stil på flera ställen).

Hur avslutar man alla förbindelser med IP-Only utan straffavgift? Någon som vet det effektivaste sättet?

Och, naturligtvis avråder jag alla för allt samröre med detta bluff-företag!

8. I
    Medlem Nivå 2

Är du anställd som författare hos IP-Only???

Jag känner igen alla dessa ordval från mina egna svar från IP-Only!

"Heter" du kanske Amanda eller Fredrik när du representerar IP-Only?

9. J
    Medlem · Nivå 8
    Tror du inte ekea citerade iponly?

10. I
    Medlem Nivå 2

Möjligt, men inte säkert!

11. M
    Medlem Nivå 7
    Tror också han citerar. Om han/hon vore anställd av IP-Only är det väl på gränsen till tjänstefel att själv "fundera på fiber via luften";)

12. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Jodå, det är klippt från ett info-mail av IP-only.

Jag har fått ett likadant.

• Laddar…
  13. ekaa88
    Husägare · Nivå 9
    Fantastiskt att du reagerar på detta sätt, jag heter långt ifrån Fredrik eller Amanda och representerar inte detta bolag. Jag är ju för F*N en missnöjd kund, tror inte en representant för ett företag skulle försöka sprida negativ info om det på det största forumet för hemmafixare som finns i Sverige.

14. A
    Medlem · Nivå 16
    Ange gärna citat eller "liknande", ev. källa.

15. ekaa88
    Husägare · Nivå 9
    Vad menar du nu?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: