3 523 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
Vad händer efter man betalt vitet om man glömmer anmäla bygglovsbefriat bygge?
Hej,
Jag har något av en teoretisk fråga angående att bygga utan att anmäla ett bygglovsbefriat bygge:
Hur brukar processen gå om man blir tagen; betalar man ett ett vite, för att sedan behöva göra en anmälan om bygge i efterhand? Jag vet att så är fallet för bygglov men hur är det för ett attefallsuterum?
Jag har något av en teoretisk fråga angående att bygga utan att anmäla ett bygglovsbefriat bygge:
Hur brukar processen gå om man blir tagen; betalar man ett ett vite, för att sedan behöva göra en anmälan om bygge i efterhand? Jag vet att så är fallet för bygglov men hur är det för ett attefallsuterum?
Redigerat:
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 841 inlägg
Byggnadsnämnden tar ett beslut om en byggsanktionsavgift och kan förelägga dig att göra en anmälan. Är det riktigt illa så får du återställa genom rivning. River du då inte så lär viten börja ticka tills du du rättar dig i ledet eller drivs från hus och hem av fogden.
Moderator
· Stockholm
· 54 630 inlägg
Men byggsankstionsavgiften som skall dömas ut om du bygger utan anmälan är hög.
Ett halvt basbelopp (=22 000) för att du börjar bygga utan startbesked, och lika mycket till för att du börjar använda byggnaden utan slutbevis. Vi enklare byggnader får bygglovsenheten ge "rabatt".
Sedan skulle det kunna vara så att om du inte anmäler det som Attefallshus, då kanske det kan uppfattas som ett renodlat svartbygge, så tillkommer ytterligare sanktionsavgifter så i extremfallet riskerar du nog bortåt 100 000.
Ett halvt basbelopp (=22 000) för att du börjar bygga utan startbesked, och lika mycket till för att du börjar använda byggnaden utan slutbevis. Vi enklare byggnader får bygglovsenheten ge "rabatt".
Sedan skulle det kunna vara så att om du inte anmäler det som Attefallshus, då kanske det kan uppfattas som ett renodlat svartbygge, så tillkommer ytterligare sanktionsavgifter så i extremfallet riskerar du nog bortåt 100 000.
Moderator
· Stockholm
· 54 630 inlägg
Håller med Odjuret. Men Vitesföreläggande kommer inte in i bilden förrän efter att byggsanktionsavgifterna är utdömda. Om du efter att blivit påkommen inte söker bygglov/bygganmälan, eller efter nekad anmälan inte river. Då blir det ett vitesföreläggande, riv inom x månader eller betala 100 000 i vite, och om man då betalar istället för att rätta, så blir det ett nytt föreläggande på ex. 200 000 osv.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad händer om man inte slutbesiktar efter stor renovering?
Juridik -
Vad händer efter klarbeskedet? (garage + carport)
Bygglov -
Frätskador på händerna efter putsning
Byggmaterial & Byggteknik -
Överlåtelsebesiktning efter datumet i kontraktet, vad händer då?
Juridik -
Vad händer efter byggnadskreditivet?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.