Byggahus.se

Vad hände 1909?

1. M
    Medlem · 184 inlägg

Meijan

Medlem
    Var det värsta byggboomen just det året eller? ::)

Seriöst, jag har roat mig med att under det senaste året lusläsa annonser på framför allt hästgårdar som ligger i Stockholms, Uppsala och Västmanlands län. Och säkerligen är minst 80% av husen byggda just 1909. (Då har jag inte räknat in nybyggen, då dessa inte intresserar mig).
    Inte 1910 eller 1908, utan 1909...

Är det någon här som har en kvalificerad gissning om varför man reste fina hus för glatta livet just detta årtal? :D

2. A
    Medlem · 350 inlägg

arny

Medlem

Re: Vad hände 1909?

Alla hus byggda 1909 och tidigare får taxeringsår 1909. Antar att det var detta år man började föra register över när hus är byggda.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 184 inlägg

Meijan

Medlem

Näe, vad trist! Jag trodde att det fanns någon mer intressant förklaring till det hela. Men varför står det byggnadsår 1909 när det inte stämmer? Man kan väl nöja sig med sekelskifte i så fall...

4. A
    Medlem · 350 inlägg

arny

Medlem

Det märkliga är att mäklarna envisas med att skriva 1909. Ofta känner man ju till ganska väl när hus är byggda, men likafullt står det 1909 i mäklarnas annonser och papper.

5. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 146 inlägg

Immobil

Medlem

De gör så av bekvämlighetsskäl när de inte har fått någon bättre uppgift av t.ex. ägaren. ;)

6. A
    Medlem · Norrbotten · 57 inlägg

AxelAxel

Medlem
    Hur fungerar det juridiskt? Hur kommer det sig att folk isf inte stämmer säljare för glatta livet? Om huset nu är 20, 60 eller 100 år äldre än vad som påstås i diverse handlingar från säljaren?

Redigerat 29 jun 2015 03:27
  7. H
    Medlem · Karlskrona · 6 772 inlägg

huggan

Medlem
    För att vi är i Sverige och inte i USA.

• Laddar…
  8. K
    Självbyggare · Skåne · 2 511 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Jag har tom. Sett annonser där det i texten står att det är byggt under 1850-talet och sedan står det likväl under fakta: byggår 1909.

Antar att faktarutan på något sätt ska spegla taxeringsinformationen.

9. Sophie
    Medlem · Kronoberg · 1 464 inlägg

Sophie

Medlem
    Det är väl också just för att folk inte ska stämma som mäklarna skriver just 1909, då har de valt det årtal som finns recistrerat och inte gjort en egen gissning. Ofta står det ju att huset är äldre eller så diskuteras det vid försäljningen om köparna är intresserade. Jag tror många godtar 1909 utan att blinka för de är helt enkelt inte intresserade.

1929 är ett annat sådant värdeår som dinns inskrivet för vissa hus.

Jag råkar bo i ett hus som faktiskt ÄR byggt 1909 och varje gång jag säger det till någon får jag förklarat för mig att det troligen inte stämmer och att det bara är ett år som använts vid registrering av fastigheter och så får jag förklara att jag vet att detta är byggt 1909 och att några hus ju faktiskt måste ha byggts det året också. 😄😄

• Laddar…
  10. roland53
    Medlem · Skåne · 4 330 inlägg

roland53

Medlem
    Det är inte alltid säkert att själva byggnaden är uppfört 1909 det kan vara både tidigare och senare.

Det var själva fastigheten (alltså marken) som fick taxeringsår 1909 när det infördes fastighetsskatt 1910.
    Detta betyder inte att det fanns en byggnad på marken vid det tillfället. Byggnaden kan ha uppförts senare precis som tidigare inlägg påpekade att det också kunde finnas en äldre byggnad uppförd på fastigheten (=tomtmarken).

Man måste således skilja på begreppet fastighet (=tomtmarken) och byggnad som eventuellt är uppförd.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.