13 769 läst · 29 svar
14k läst
29 svar
Vad hade man för takmaterial på 1850-1900 talet?
Ja, jag tror att den första eternineten kom först på 1910-20-talet till Sverige.Anna_H skrev:
Om du har haft tegeltak så kan du se detta på att det är mycket kraftigare takstol pga tyngden.
I min trakt (i Skåne) var det vanligt t.om övervägande tjärade papptak med upphöjda trekantsläkt från nock till takränna. Takränna var en del av taket och bestod av ett läkt med lämplig lutning som också var klädd med tjärpapp.
Osäker dock på när denna typ av tak kom till användning, men kan se på gamla bilder att det definitivt var mycket vanligt 1890-1940- talet.
Taktegel var nog bara vanligt på herresäten och högrestånds hus. Det var väl först efter 2:a världskriget som det fanns resurser för gemene man att investera i tegeltak. Och detta på en ort som hade tegelbruk från ca 1890.
Man kan ju tycka att dom som jobbade på tegelbruk skulle kunna komma över tegel billigare, men tydligen fanns det helt enkelt inte dom pengarna.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 2 108 inlägg
Anna_H skrev:
Jag menade bara att den som vill lägga "typ eternit" inte behöver utesluta det alternativet pga. asbestförbudet.Anna_H skrev:
Enl. RAÄs info som länkades ovan: "Att hitta ersättningsmaterial för eternit är möjligt, då liknande plattor utan asbestfiber finns att tillgå. Asbestfibrerna har då ersatts med cellulosafibrer och som marknadsnamn används fibercementplattor (ett exempel är Minerit). Utseendemässigt är skillnaden oftast inte så stor mellan gamla och nya plattor och om måtten på de nyköpta plattorna inte stämmer kan de sågas till rätt storlek."
I praktiken är det ju sällan någon som använder det ursprungliga takmaterialet på byggnader som haft spån, trä, vass osv. om det inte är med extra höga ambitioner på bevarandet. För timmerbyggnader i Norrland anser antikvarier t.ex. att pannplåt ofta är bästa valet om de inte redan innan blivit konverterade till lertegel.
Jag uppfattade att TS var intresserad av både att veta vad som var original på hennes hus, och hur man kan tänka om vilket takmaterial man väljer idag till ett äldre hus. Om det t.ex. varit spån - eternit - modern profilerad plåt, så tycker jag eternitfasen i historien kan vara ett relevant alternativ att fundera över (beroende på huset i övrigt osv...)
Liksom pappen som nämnts i tråden kan vara även om det inte nödvändigt är det äldsta originalet...
Rotade i min bokhylla efter skrifter från min nybyggnadstid. Denna finns nog inte på nätet, också väldigt trevlig om än inte med direkt fokusering på tak:
Handbok i Sydöstskånsk Byggnadsteknik
Södra Skånes Samarbetskommitte
Barup och Edström; Ystad 1993
Handbok i Sydöstskånsk Byggnadsteknik
Södra Skånes Samarbetskommitte
Barup och Edström; Ystad 1993
Det har funnits ca 300 tegelbruk i Skåne genom tiderna toppen var precis vid sekelskiftet. Maskin tillverkat tegel började man med vid 1870 talet. Pannor och dräneringsrör gjorde man vid de flesta tegelbruken. Totalt har det funnits ca 500 tegelbruk i hela Sverige så då kan man förstå att ansamlingen har varit stor i Skåne. Idag finns det ca 10 st kvar i hela Sverige.
Taken i Skåne har mestadels varit halm/vass, papp och tegel. Halm och vass på traditionella skånelängor och korsvirkeshus. Spån och trämaterial på senare tid, typ 1800 talet andra hälft, var nog mer ovanligt då vi egentligen inte har skog i Skåne men däremot en massa lera.
För Sniglas hus skulle jag gissa på papp eller tegel för den typ av byggnad hade inte (aldrig) halm som takmaterial. Personligen tror jag mest på papp men det är bara en känsla baserad på alla hus jag sett
Taken i Skåne har mestadels varit halm/vass, papp och tegel. Halm och vass på traditionella skånelängor och korsvirkeshus. Spån och trämaterial på senare tid, typ 1800 talet andra hälft, var nog mer ovanligt då vi egentligen inte har skog i Skåne men däremot en massa lera.
För Sniglas hus skulle jag gissa på papp eller tegel för den typ av byggnad hade inte (aldrig) halm som takmaterial. Personligen tror jag mest på papp men det är bara en känsla baserad på alla hus jag sett
Redigerat:
Kan nämna lite om det jag vet (inte mycket).
Vi grävde en ny rabatt förra året och hittade nån slags del av en tegelpanna i jorden (såg lite porösare/skrovligare ut än de moderna jag stött på). Vet inte var jag la den, men ska försöka hitta på den igen.
Huset hade ingen inredd övervåning "förr".. det är ägaren innan oss som byggt om den..(kan ha varit nån form av sommarrum såklart, innan)
I annonsen när vi köpte gården..stod 1885 tror jag..men på gamla kartor ser vi bebyggelse tidigare här (kring 1860 har jag för mig) vet ej om det är samma hus eller om de byggt nått nytt på samma plats.
Vi köpte en cd med info om gamla gårdar här..där står det att mangårdsbyggnaden är uppförd kring 1890 likaså ena delen av logen..stallet kom till omkring 1925.. marken som tillhörde då uppgick till 16 har (14.5 åker, 1.5 betesmark)
Vi grävde en ny rabatt förra året och hittade nån slags del av en tegelpanna i jorden (såg lite porösare/skrovligare ut än de moderna jag stött på). Vet inte var jag la den, men ska försöka hitta på den igen.
Huset hade ingen inredd övervåning "förr".. det är ägaren innan oss som byggt om den..(kan ha varit nån form av sommarrum såklart, innan)
I annonsen när vi köpte gården..stod 1885 tror jag..men på gamla kartor ser vi bebyggelse tidigare här (kring 1860 har jag för mig) vet ej om det är samma hus eller om de byggt nått nytt på samma plats.
Vi köpte en cd med info om gamla gårdar här..där står det att mangårdsbyggnaden är uppförd kring 1890 likaså ena delen av logen..stallet kom till omkring 1925.. marken som tillhörde då uppgick till 16 har (14.5 åker, 1.5 betesmark)
Hittade den där "pannan" jag pratade om - som vi hitta när vi grävde.. (Fotade)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det kan mycket väl vara eternit (ser ju ut som det med).. verkar vara kupigt och undersidan är den som ser "våfflig" ut.. det är inte plåt.. utan ett vitaktigt "leraktigt" material (mycket vitare än både tegel o eternit som jag stött på innan).
Om det legat på huset vet jag ju tyvärr inte, de kan mycket väl ha använt det som nått utfyllnadsmaterial.. (men det är den enda biten vi hittat trots att vi grävt ganska mycket).
Om det nu är eternit.. så är det väl tur jag inte hittat så mycket mer.. (under jord menar jag)
Om det legat på huset vet jag ju tyvärr inte, de kan mycket väl ha använt det som nått utfyllnadsmaterial.. (men det är den enda biten vi hittat trots att vi grävt ganska mycket).
Om det nu är eternit.. så är det väl tur jag inte hittat så mycket mer.. (under jord menar jag)
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad önskar du att du hade kollat upp bättre inför ditt första husköp?
Köpa & Sälja hus -
Hade ni gjutit platta för "uteköket" direkt?
Grund & Markarbeten -
Hur hade ni isolerat detta förråd?
Isolering -
Sänka med vatten, hur hade ni gjort för att få bort det?
Gräsmatta -
Vilket verktyg hade ni använt för att slipa järnstaket?
Verktyg, Maskiner & Fordon