Håller på och renoverar en lägenhet från 1950, det som jag trodde var betongväggar visar sig vara Lättbetong.
Har plockat bort tapeten och konstaterar att putsskiktet har en tendens att släppa runt tidigare borrhål men i övrigt verkar det hålla ihop.
Min plan var att bredspackla väggarna men vill ju inte att dom rasar ihop eller får "bombkratrar*" när något ska hängas upp i framtiden.
Min första tanke var att slänga på gipsskivor med gipsbruk.
Men tänker att Glasfilt/glasfiberväv kanske gör samma jobb.
Någon som är hemma på detta och kan ge lite vägledning?
Har plockat bort tapeten och konstaterar att putsskiktet har en tendens att släppa runt tidigare borrhål men i övrigt verkar det hålla ihop.
Min plan var att bredspackla väggarna men vill ju inte att dom rasar ihop eller får "bombkratrar*" när något ska hängas upp i framtiden.
Min första tanke var att slänga på gipsskivor med gipsbruk.
Men tänker att Glasfilt/glasfiberväv kanske gör samma jobb.
Någon som är hemma på detta och kan ge lite vägledning?
Menar du laga hålen med gipsputs, eller putsa hela väggen med en tunt lager?B BSOD skrev:
Ja det är en blå/lila kärna, misstänker att det är blåbetong.
Ska se om grannarna gjort någon radonmätning.
Det är ett rum på 16,5kvm som är avdelat på mitten till 2st små sovrum.
Bilden med rektangulära hålet är den avdelande väggen, och kan rivas/bytas.
Övriga 2 väggar i respektive sovrum går inte att "byta" för att sänka ev. radon nivå.
För båda tänkte jag. Man kan inte lägga på 3cm gipsputs i ett svep om man ska fylla ett hål, men får bygga upp i omgångar. Bör stå i instruktionen, men säg max 1cm per omgång.
Det finns glasfibernät, ser ut som myggnät på rulle, som man skulle kunna förstärka gipsputsen med. Jag tog det överallt hos mig invändigt, men jag är osäker på om det egentligen behövs.
Det finns glasfibernät, ser ut som myggnät på rulle, som man skulle kunna förstärka gipsputsen med. Jag tog det överallt hos mig invändigt, men jag är osäker på om det egentligen behövs.
Ok, fattar.B BSOD skrev:För båda tänkte jag. Man kan inte lägga på 3cm gipsputs i ett svep om man ska fylla ett hål, men får bygga upp i omgångar. Bör stå i instruktionen, men säg max 1cm per omgång.
Tänker att jag spacklar mindre hål och kör gips eller puts bruk på större hål eller om något är superlöst så får jag knacka bort det.
Men utan någon väv på det så är väl risken stor att det börja spricka när man börjar borra i den?
Hej så spännande med en person i samma läge som mig själv. Renoverar också en lägenhet från 1950-talet. Har råkat ut för samma sak. När jag skulle ta bort golvlisten så lossnade putsen och smulade sönder. Jag tänkte använda expanderade fogskum. (Har använt det förut för att täta hopplösa hål). Det fäster på de flesta material och sedan skär man till det som man önskar med en vass kniv. Efteråt spacklar man över det och målar.
Bra att veta är att det expanderar rätt snabbt och viktigt att skydda golvet under då det kan droppa.
Men övriga tips ovan funkar jättebra de med.
Hoppas det går bra med renoveringen
Bra att veta är att det expanderar rätt snabbt och viktigt att skydda golvet under då det kan droppa.
Ja det är lite jobb, har en 4:a på 95kvm som ska totalrenoveras (förutom badrum).N NatBat skrev:Hej så spännande med en person i samma läge som mig själv. Renoverar också en lägenhet från 1950-talet. Har råkat ut för samma sak. När jag skulle ta bort golvlisten så lossnade putsen och smulade sönder. Jag tänkte använda expanderade fogskum. (Har använt det förut för att täta hopplösa hål). Det fäster på de flesta material och sedan skär man till det som man önskar med en vass kniv. Efteråt spacklar man över det och målar.
Smart med Fogskum, om det inte är ett ställa där man ska fästa något i framtiden så borde det funka att fylla ut större hål.
HejF Fredrik- skrev:
Gediget projekt! Det är en speciell känsla med att göra det själv. Jag är ingen expert på detta men min gissning är att borrar du igenom "fogmassan" så du fäster i det bakomliggande materialet som du beskrev var betong borde det gå bra. Putsen i mitt hem går ju sönder så fort man försöker fästa något så även där behöver man borra in en bit.
Redigerat:
Jag har plockat bort all tapet in mot putsen (satt otroligt löst).N NatBat skrev:Hej
Gediget projekt! Det är en speciell känsla med att göra det själv. Jag är ingen expert på detta men min gissning är att borrar du igenom "fogmassan" så du fäster i det bakomliggande materialet som du beskrev var betong borde det gå bra. Putsen i mitt hem går ju sönder så fort man försöker fästa något så även där behöver man borra in en bit.
Men konstaterar att tapet lagret (4-5 lager) fungerat lite som "armering" där man tidigare borrat.
Att fylla hålen är en sak, men tror att nån form av glasfiberväv eller gipsskiva måste på för att det inte ska se skit ut så fort man ska borrar för att fästa upp en hylla, tavla eller liknande.
Låter som en plan!F Fredrik- skrev:Jag har plockat bort all tapet in mot putsen (satt otroligt löst).
Men konstaterar att tapet lagret (4-5 lager) fungerat lite som "armering" där man tidigare borrat.
Att fylla hålen är en sak, men tror att nån form av glasfiberväv eller gipsskiva måste på för att det inte ska se skit ut så fort man ska borrar för att fästa upp en hylla, tavla eller liknande.
Liknande trådar
-
Hantverkare rekommenderar olika metoder för renovering av putsväggar/tapet i vardagsrum
Färg, Måla & Tapetsera -
Bevara obehandlad putsvägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Spackla hål i putsvägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur stora hål kan man laga med gipsspakel i en porös putsvägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Nya hål intill gamla i tegel/putsvägg
Byggmaterial & Byggteknik