Hej

Efter vägarbeten utanför oss ser min slänt ut så här. Några tips på vad jag kan göra för att få den lite roligare? Anlägga gräs eller något annat (lättskött)?

• Slänt med grus och sparsam vegetation vid en nyasfalterad väg, röd stuga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn slänt av grus och stenar framför röd stuga efter vägarbete, i behov av landskapsförslag.
    Skapa konto
  • Söndergrävd slänt av grus och jord framför ett rött hus efter vägarbete.
    Skapa konto
T
Gräs blir inte så lättskött i en slänt. Perenner, buskar, träd. allt beroende på hur man vill ha det med insyn, utsikt, hur mkt trafik det är o s v. Låter man det vara och inte stressar fram något brukar man till sist hitta en bra lösning.

Jag hade nog satsat på en del träd i släntens ovandel som binder upp slänten från ras och lite prydnads- och / eller bärbuskar. Inte så ordnat men vackert så det får ett lite vilt utseende.

Jag har en slänt där jag planterat Krypoxbär och jag är mycket nöjd. Satte små billiga buskar med typ en meters mellanrum och de har tagit över hela slänten på ett par år.
De är vintergröna och får mängder med röda bär som ser trevliga ut på vintern och samlar fåglar.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Skulle skippa gräset och satsa på låga perenner som nämndes innan. Oxbär är vacker, kanske samplanteras med Dvärgpraktspirea 'Little princess och liten flocknäva. Vildvin är oxå en bra växt för en slänt plus att den får en vacker höstfärger.

Glöm inte att lägga ogräsduk innan plantering med, det är ju segt som attan att rensa ogräs i en sån backe.

P Pumba skrev:
Glöm inte att lägga ogräsduk innan plantering med, det är ju segt som attan att rensa ogräs i en sån backe.
Kommer ändå en massa ogräs uppifrån så oavsett duk får man plocka ogräs

Jag skulle satsat på några låga buskar som tål att gräs och annat växer inpå dem (Ingen aning om vilka som fixar det) och sen köpa någon fröblandning med lågväxande gräs och sommarblommor som sköter sig själv utan klippning. Då spelar de mindre roll om det dyker upp ogräs också...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.