Har en rätt lång och brant slänt där lite berg tittar ut. Ett problem är att det på ett ställe vid berget rinner väldigt mycket vatten.
Då vi håller på att så gräs på resterande av tomten slängde vi på lite i slänten också, och visst tar gräset en del av vattnet men långt ifrån allt. Vad gör man åt detta? Och vad kan man göra med slänten i övrigt, utan att behöva bygga en lång stödmur? Vad funkar att plantera tex?
Då vi håller på att så gräs på resterande av tomten slängde vi på lite i slänten också, och visst tar gräset en del av vattnet men långt ifrån allt. Vad gör man åt detta? Och vad kan man göra med slänten i övrigt, utan att behöva bygga en lång stödmur? Vad funkar att plantera tex?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beroende på väderstreck och jordmån så finns det drällmassor av växter att plantera.
Buskar och perenner. Buskars rötter binder jorden bättre än perenner.
Sedan beror det på hur högt och brett ni vill ha växtligheten.
Växtzon behöver man veta också.
Buskar och perenner. Buskars rötter binder jorden bättre än perenner.
Sedan beror det på hur högt och brett ni vill ha växtligheten.
Växtzon behöver man veta också.
Vi befinner oss i zon 3 tror jag.
Slänten ligger väst men carport och hus skuggar merparten av slänten egentligen.
Tror inte jag vill ha så högt, men det får gärna känns lite "vilt" och täcka hela slänten. Den fortsätter ytterligare några meter utanför bild.
Slänten ligger väst men carport och hus skuggar merparten av slänten egentligen.
Tror inte jag vill ha så högt, men det får gärna känns lite "vilt" och täcka hela slänten. Den fortsätter ytterligare några meter utanför bild.
Om man antar att det är västläge, att solen kommer till i ovankant av slänten, dvs allt som växer kommer att ha "huvudet" i sol/halvskugga, och att det är lite varierande men mestadels lite klent med jord (=näring), så kommer några förslag på det. Det blir sådant som jag själv uppskattar/har erfarenhet av.
Lite årlig giva i form av häst- el kogödsel kan nog behövas. Beror dock lite på vad som planteras så klart.
Krusbär & vinbär.
Murgröna, klätterhortensia eller kaprifol.
Buskrosor såsom: Rose de Recht, Blush Damask, Duchesse de Montebello, Belle de Crecy, Madame Plantier, Minette el Single Cherry. (Jag hoppar alla former av vresrosor, såsom t ex Roserai d´la Hay el Louise Bugnet, eftersom de oftast blir runt 2 m.)
Klätterrosor såsom: Rapsodhy in Blue, Russeliana, Constance Spry el Venusta Pendula. (Klätterrosorna odlas på samma sätt som murgröna m fl, dvs liggande på marken, alt på ett lågt staket.)
Under, över och/el mellan rosor är det lämpligt med perenner såsom t ex: nävor, höstanemoner, löjtnantshjärta, allium, liljor samt vårlökar.
Lite årlig giva i form av häst- el kogödsel kan nog behövas. Beror dock lite på vad som planteras så klart.
Krusbär & vinbär.
Murgröna, klätterhortensia eller kaprifol.
Buskrosor såsom: Rose de Recht, Blush Damask, Duchesse de Montebello, Belle de Crecy, Madame Plantier, Minette el Single Cherry. (Jag hoppar alla former av vresrosor, såsom t ex Roserai d´la Hay el Louise Bugnet, eftersom de oftast blir runt 2 m.)
Klätterrosor såsom: Rapsodhy in Blue, Russeliana, Constance Spry el Venusta Pendula. (Klätterrosorna odlas på samma sätt som murgröna m fl, dvs liggande på marken, alt på ett lågt staket.)
Under, över och/el mellan rosor är det lämpligt med perenner såsom t ex: nävor, höstanemoner, löjtnantshjärta, allium, liljor samt vårlökar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga Mini Damm i bergslänten
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Röjning av Slänten
Häckar, Buskar & Träd -
Hur ska jag rädda förrådet från att åka ner för slänten?
Grund & Markarbeten -
Förhindra att vatten nåt slutet av slänten?
Trädgård allmänt -
Fixa slänten
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22