Vi har nyligen konstaterat att vår golvbrunn i duschen läcker. Tätskiktet verkar kaputt och den har satt sig. Klinkersplattorna har spruckit upp och rör sig när man trycker på dem.

Försäkringsbolaget är kontaktat och de kommer att ersätta skadan, demontering av golvet, ersätta skadade delar, torka upp, återmonteting. Detsamma med väggarna. Jag får stå för tätskikt och ytskit själv. Åldersavdrag osv.

Badrummet är troligen från 2001. Det är vattenburen golvvärme som förmodligen ligger i spårade spånskivor, och klinker uppepå det. Golvvärmeslingan är inte specifik för badrummet utan är även i hallgolvet, ca 1/4 av huset. I hallen utanför har några klinkers spruckit vilket tyder på att bjälklaget rör sig.

Hur ska jag tänka med golvvärmen? Försäkringsbolaget hävdar att det går att fixa golvet utan att ta bort golvvärmen, bara jobba runt den, och att det går att skarva och laga slangarna om nått skulle hända. Jag tycker det känns självklart att byta till ny slang men då måste hela hallgolvet också bytas. Jag tänker att golvvärmeslang från 2001 kan ha åldrats och att det är en risk att bygga ett nytt våtrum på ett system som snart nått sin tekniska livslängd, och att ev. slarvar och lagningar förvärrar det.

Har jag fel, eller ska jag stå på mig, eller ska jag ta den kostnaden själv?

T
Precis som försäkringsbolaget säger så går det att jobba "runt" den vattenburna golvvärmeslangen, har precis gjort så i ett badrum själv.

Så det löser företaget som sköter renoveringen, inget du behöver bry dig om.

• Gilla
Maalkl
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.