Har en icke fungerande radiatorventil på ett gammalt väldigt grovt rör.
Har fixerat ventilen i intryckt läge i många timmar och radiatorn ger ändå full värme.
Kommer jag hitta en ventil som fungerar i så stora rör?
Undrar om den någonsin fungerat, man kanske bara har passat in en vanlig ventil i kopplingen.
Måste jag göra något radikalt?
Tacksam för hjälp!

• Gammal radiatorventil på grovt rör, målad vit, ser ej funktionsduglig ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad satt där innan?

Ingen aning, flyttade in för 1,5 år sedan, såg ut så här då.

@qarcus Tack för input, men verkar som det är en storlek för stort (25R). Röret är ca 30 mm och över gängan ca 34 mm (sticker fram lite av gängan på undre delen, småsvårt att mäta)
Det skulle också kräva att man fick hacka i väggen för att byta vilket jag i och för sig kan göra, worst case.

Antagligen läcker den lite och med dagens flöden behövs det inte så mycket innan man upplever det som att det inte går att slå av. Har lika själv i köket och troligen till och med grövre rör än det där. Det får vara som det är bara tills man gör nå mer fundamentalt byte av allting. Vad jag vet så finns det grövre ventilhus men det är inte jättevanligt så en webshop för hobbyfolk kanske inte listar dem. Däremot borde en vvs firma kunna ta hem.

@Stefan1972 OK, tack!
Hoppas slippa byta ventilhus men då kanske det finns ventilinsats att köpa iallafall.
Ska kontakta VVS handlare.

Tror inte den delen säljs lös så. Då är det ny ventil som gäller antagligen.

N nikler skrev:
@Stefan1972 OK, tack!
Hoppas slippa byta ventilhus men då kanske det finns ventilinsats att köpa iallafall.
Ska kontakta VVS handlare.
Ventilhuset som du har är från början bara ett ”vred” på, så ventil satsen som är på bilden är redan utbytt och känns som den kanske bara är fel monterad och troligen aldrig fungerat?
Det finns utbytes ventilsatser så du slipper byta ventilhuset och det fungerar perfekt med termostat! Det tar inte många minuter att byta själv om man är lite händig, men viktigt att det monteras rätt för att fungera som tänkt!

Saxsson Saxsson skrev:
Ventilhuset som du har är från början bara ett ”vred” på, så ventil satsen som är på bilden är redan utbytt och känns som den kanske bara är fel monterad och troligen aldrig fungerat?
Det finns utbytes ventilsatser så du slipper byta ventilhuset och det fungerar perfekt med termostat! Det tar inte många minuter att byta själv om man är lite händig, men viktigt att det monteras rätt för att fungera som tänkt!
Tack Saxsson!
Tror som du att den aldrig fungerat.
Har letat en del efter ny insats utan framgång, skulle du kunna tipsa om bra sajter?

N nikler skrev:
Tack Saxsson!
Tror som du att den aldrig fungerat.
Har letat en del efter ny insats utan framgång, skulle du kunna tipsa om bra sajter?
Jag har själv bytt ut ett 50 tal I olika dimensioner i en äldre hyresfastighet och vet att det funkar perfekt, utan att behöva byta hela termostathuset
Du kan t.ex. köpa dom hos Rinkaby rör om du tar fram deras hemsida!
Det finns i 5 olika dimensioner där så mät så du får rätt storlek, tyvärr ingen bild på hemsidan!
Kan det va den här storleken?

Artnr: 9202 RSK/Tillv. artnr: 4805712
MMA insats "bäst" 20R"
Insats. Ny insats monteras. Befintlig överfallsmutter används. Välj till termostatvred.

Lycka till!

Redigerat:
Nu så! Där ser vi ut att ha något!
Tack @Saxsson!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.