Noterade dålig avrinning i avloppet i garaget, hus byggt 1963. Rensade vattenlåset på massor av sand och skruv(!). Kunde inte lyfta av vattenlåset så pillade så gott jag kunde runt kröken med fingrarna. Fortfarande dålig avrinning så stoppet sitter längre ut tyvärr.
Tänkte testa med rensvajer från Biltema. Något annan idé? Går det att dra loss hela vattenlåset med våld och sätta i ett nytt? Det är gammalt och rostigt, se bild. Eller får jag bila upp hela golvet då? Kan rörmokare eller spolbil vara till nytta? Kan jag spola själv med någon manick som går att köpa?
Mätte diametern till 24 cm. I mitten sitter en liten gummiplugg. Vad har den för funktion?
Tänkte testa med rensvajer från Biltema. Något annan idé? Går det att dra loss hela vattenlåset med våld och sätta i ett nytt? Det är gammalt och rostigt, se bild. Eller får jag bila upp hela golvet då? Kan rörmokare eller spolbil vara till nytta? Kan jag spola själv med någon manick som går att köpa?
Mätte diametern till 24 cm. I mitten sitter en liten gummiplugg. Vad har den för funktion?
Bästa svaret
Det är en gjutjärnsbrunn, den är i en del så vattenlåset kan du inte lossa.
Pluggen är en rensplugg och röret går ut åt det hållet pluggen är åt.
He ner en vajer eller rensslang igenom där pluggen sitter.
Om du inte vill göra det själv så kan någon med spolbil sådant.
Pluggen är en rensplugg och röret går ut åt det hållet pluggen är åt.
He ner en vajer eller rensslang igenom där pluggen sitter.
Om du inte vill göra det själv så kan någon med spolbil sådant.
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Rensvajer ned i hålet där renspluggen sitter är en bra idé. Har du en högtryckstvätt med spolslang kan du köra den efter rensvajern.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Byggde nytt hus för snart 5:år sen med 3 stycken brunnar i dubbelgaraget.
1 under varje bil och 1 till vasken och frånluftsvärmepumpen.
Dom ville först inte godkänna det men kunde tydligen inte förbjuda det då jag fick bygglov på det efter jag protesterat.
1 under varje bil och 1 till vasken och frånluftsvärmepumpen.
Dom ville först inte godkänna det men kunde tydligen inte förbjuda det då jag fick bygglov på det efter jag protesterat.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är det OK att ta bort gammalt avloppsrör?
Vatten & Avlopp -
Tips på snygg och tät lucka för gammalt avloppsrör i tvättstugan
Vatten & Avlopp -
Tips på att täta fog mellan gjutjärnsavlopp och gammalt plaströr
Vatten & Avlopp -
Farligt att behålla gammalt avlopp?
Badrum -
Lukta avlopp i badrummet - täta till gammalt avlopp?
Badrum