Visa bilaga 871768Visa bilaga 871769

Hej! Min treåriga dotter hade ner en tavla som träffade röret till WC. Det började läcka, men det läcker bara i öppet läge verkar det som. Badrummet är renoverat för tre år sedan och ligger i bostadsrättslägenhet. Har aldrig använt vredet tidigare. Det är väl tänkbart att något var fel från början men antar att det är vårt fel…

Några dumma frågor:

1. Det ska väl inte vara såhär, eller hur? :)
2. Vad ska jag säga till rörmokaren? Jag tror inte att jag vågar fixa detta själv.

Dra åt muttern med en skiftnyckel

En hand använder en skiftnyckel för att dra åt en mutter under en toalett, röd markering kring muttern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
alexfattaringet
  • Laddar…
Ok jag kanske försöker lite försiktigt imorgon innan jag tar in rörmokare…

Tack! Världens bästa forum.

Läckaget sitter väl ovanför vredet. Så när det är stängt är det ju inget vattentryck där, och därför läcker det inte. Öppnar du så blir det ju tryck vi kopplingen, och då läcker det.
Eftersom det började läcka när tavlan föll, så är det ju självklart ert fel. Det är ju inte heller ett gammalt fel.
Du kan prova att hämta en skiftnyckel/polygrip/rörtång. Öppna sedan kranen på balofixen så att det droppar, eller rinner litegrand. Skruva åt muttern som det läcker ifrån försiktigt. Slutar det droppa, så öppnar du mer på kranen, och drar åt muttern lite till, om det läcker. Förhoppningsvis hjälper det.

Jag hade också kollat upp var nästa avstängning är innan du ger dig på det.. bara ifall att något går åt fanders..

A alexfattaringet skrev:
[video][bild]

Hej! Min treåriga dotter hade ner en tavla som träffade röret till WC. Det började läcka, men det läcker bara i öppet läge verkar det som. Badrummet är renoverat för tre år sedan och ligger i bostadsrättslägenhet. Har aldrig använt vredet tidigare. Det är väl tänkbart att något var fel från början men antar att det är vårt fel…

Några dumma frågor:

1. Det ska väl inte vara såhär, eller hur? :)
2. Vad ska jag säga till rörmokaren? Jag tror inte att jag vågar fixa detta själv.
Hej.

1. Det ska inte vara sådär :)
2. Enklast är att du säger det du skrivit här och skickar med bild/klipp så har de möjlighet att förbereda sig inför besöket.

Förhoppningsvis räcker det med att dra åt, men som andra har skrivit, hitta var nästa vatten avstängning sitter för säkerhets skull.

Tänk bara på att dylika anslutningar i en modern wc kan vara i plast så man får ju tänka sig för. Man kanske måste hålla emot med ett verktyg också och är det bara nån halvkoppling så ska det inte dras åt hårt alls......

Stäng av vattnet innan du lossar på muttern. Antagligen så går det bra att få det tätt igen, men skulle nog vilja lossa det och lägga på teflontejp på gängan och dra åt det igen.

Smällen kan ha skadat plastdelarna på WC och då är det bara att byta den delen. Det gör du lätt själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.