Jag ska riva altanen och då samtidigt passa på att lägga om den gamla dräneringen (tegelrör) på den sidan. Dock bara på den sidan av huset, resten får vänta tills jag har råd att göra fler sidor på huset.
Grannen på gatan har nu i dagarna grävt fram sin dränering och då går man ju dit och rekar läget. Då ser jag att den gamla tegelrörsdräneringen inte ligger under sulan som man gör idag, 10cm tror jag jag läst. Nej, den ligger längst med utsticket på sulan, och är därför i samma höjd.
Jag har stora skäl att misstänka att det är så även hos mig, men vad gör jag då?
Jag ska ju bara göra om en långsida på huset och hade därför tänkt skarva på den nya dränerings-slangen med de gamla tegelrören. Men kan jag gräva lite djupare och lägga den nya dräneringen 10-20cm under nivån av den gamla? Då blir det ju ett hopp upp i hörnen på huset där jag gör övergången från min nya till min gamla dränering. Dessa övergångar kommer jag säkert inte åtgärda på 1-2 år som ekonomin ser ut nu. Kan jag verkligen ha det så, och hur fungerar dräneringen då?