Så, vinden är rensad från förra ägarens skräp. Jag vill nu lite lätt fräscha upp den för att använda som förvaring. Finns både möss o getingbon här men det mesta är väl hanterat.
Isolering i golvet är kuttespån. I massor. Ner till snetaket finns fack som är luftiga på sina ställen och helt packade (utan luftspalt) med kuttespån på andra (och I tre fack ligger glasfiberisolering med kanske 1cm luftspalt).
Undertaket till hustaket består av sticketak följt av diff-öppen duk, läkt o betongpannor.
Nu till frågorna:
1) Hur isolerar jag på bästa sätt facken till snetaken? Är det OK att fylla med kuttespån? (Spåret andas väl antar jag?) Om jag lägger glasfiberull måste jag ha luftspalt? (Taket andas väl ändå med tanke på sticketak+difföppen duk?)
2) Är det bättre att byta all isolering mot glasfiber eller liknande? (Även i golvet dvs?)
3) Allmänna tips på vad man enkelt kan göra för att piffa upp det så det inte ser ut som ett spökhus? Typ, värt att fixa väggar? Byta golvet? Mot vad isf? Måste kunna komma åt spottar osv också)
Bilder nedan
Tomt fack:
Fack med kuttespån:
Vinden:
Bild där man ser ett fack med kuttespån till höger o tomt till vänster.
Isolering i golvet är kuttespån. I massor. Ner till snetaket finns fack som är luftiga på sina ställen och helt packade (utan luftspalt) med kuttespån på andra (och I tre fack ligger glasfiberisolering med kanske 1cm luftspalt).
Undertaket till hustaket består av sticketak följt av diff-öppen duk, läkt o betongpannor.
Nu till frågorna:
1) Hur isolerar jag på bästa sätt facken till snetaken? Är det OK att fylla med kuttespån? (Spåret andas väl antar jag?) Om jag lägger glasfiberull måste jag ha luftspalt? (Taket andas väl ändå med tanke på sticketak+difföppen duk?)
2) Är det bättre att byta all isolering mot glasfiber eller liknande? (Även i golvet dvs?)
3) Allmänna tips på vad man enkelt kan göra för att piffa upp det så det inte ser ut som ett spökhus? Typ, värt att fixa väggar? Byta golvet? Mot vad isf? Måste kunna komma åt spottar osv också)
Bilder nedan
Tomt fack:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fack med kuttespån:
Logga in
Skapa konto
Vinden:
Logga in
Skapa konto
Bild där man ser ett fack med kuttespån till höger o tomt till vänster.
Logga in
Skapa konto
1) Använd kutterspån. Är det fyllt i andra fack så bör det fungera att fylla de som inte har ngn isolering också.
2) Nej! Använd kutterspån.
3) Sopa rent spindelnät och skräp. Uppiffat och klart. Det är inte värt att göra ngt annat för ett förvaringsutrymme som sällan beträds.
2) Nej! Använd kutterspån.
3) Sopa rent spindelnät och skräp. Uppiffat och klart. Det är inte värt att göra ngt annat för ett förvaringsutrymme som sällan beträds.
Jag tackar dig!Oldboy skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur gör jag här för att bygga ett förvaringsgolv/plattform på vinden?
Tak & Vind -
Vad skulle du göra? Nyinflyttad med vitmögel på vinden
Tak & Vind -
Har fått mögel på vinden, vad gör vi nu?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Dörrar på vinden. Hur skulle ni göra?
Fönster & Dörrar -
Hur gör man med ekorrar på vinden
Tak & Vind