Så, vinden är rensad från förra ägarens skräp. Jag vill nu lite lätt fräscha upp den för att använda som förvaring. Finns både möss o getingbon här men det mesta är väl hanterat.

Isolering i golvet är kuttespån. I massor. Ner till snetaket finns fack som är luftiga på sina ställen och helt packade (utan luftspalt) med kuttespån på andra (och I tre fack ligger glasfiberisolering med kanske 1cm luftspalt).

Undertaket till hustaket består av sticketak följt av diff-öppen duk, läkt o betongpannor.

Nu till frågorna:
1) Hur isolerar jag på bästa sätt facken till snetaken? Är det OK att fylla med kuttespån? (Spåret andas väl antar jag?) Om jag lägger glasfiberull måste jag ha luftspalt? (Taket andas väl ändå med tanke på sticketak+difföppen duk?)
2) Är det bättre att byta all isolering mot glasfiber eller liknande? (Även i golvet dvs?)
3) Allmänna tips på vad man enkelt kan göra för att piffa upp det så det inte ser ut som ett spökhus? Typ, värt att fixa väggar? Byta golvet? Mot vad isf? Måste kunna komma åt spottar osv också)

Bilder nedan

Tomt fack:
Vind med träreglar och och ett tomt fack till vänster, medan facket till höger är fyllt med kutterspån som isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fack med kuttespån:
Fack med kuttespån längst ner, träbjälkar och träväggar i ett oisolerat vindsutrymme.
Skapa konto

Vinden:
Vind med träbjälkar med sågspån på golvet. Ett rött plastsopborste och en batteridriven borrmaskin ligger på golvet. Höger sida visar ett isoleringsfack fullt med sågspån, vänster sida är tomt.
Skapa konto

Bild där man ser ett fack med kuttespån till höger o tomt till vänster.
Vindsutrymme med snedtak, kutterspån som isolering och generell oordning samt en röd tejprulle på golvet.
Skapa konto

1) Använd kutterspån. Är det fyllt i andra fack så bör det fungera att fylla de som inte har ngn isolering också.
2) Nej! Använd kutterspån.
3) Sopa rent spindelnät och skräp. Uppiffat och klart. Det är inte värt att göra ngt annat för ett förvaringsutrymme som sällan beträds.

• Gilla
Wessozi
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
1) Använd kutterspån. Är det fyllt i andra fack så bör det fungera att fylla de som inte har ngn isolering också.
2) Nej! Använd kutterspån.
3) Sopa rent spindelnät och skräp. Uppiffat och klart. Det är inte värt att göra ngt annat för ett förvaringsutrymme som sällan beträds.
Jag tackar dig!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.