Byggahus.se

Vad göra?

1. D
    Medlem · 7 inlägg

DrNal

Medlem
    Efter tre månader efter slutbesiktningen så har alla våra fel ej åtgärdats. Ojämna golv, rör osv.

Jag håller inne med pengar men det tycks inte spela någon roll. Vad jag förstår så kan jag byta hantverkare och skicka räkningen till den tidigare hantverkaren?

Ska jag vända mig till en känd fastighetsjurist i min kommun eller ska jag fortsätta att tjata och vara hövlig mot dessa skitstövlar?

Har kommit över ca 500 000 (arv) och funderar på att använda dessa till att statuera exempel. Frugan tycker det är bättre att använda pengarna till annat och fortsätta smila inför dessa .........

Vad tycker ni?

2. H
    Moderator · Stockholm · 42 785 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Vad göra?

Det är nog risk att om du använder dina 500 000 på att statuera ett exempel så blir det byggarna som får ett gott skratt.

Därmed inte sagt att du skall fortsätta smila heller. Utan ta in någon annan att göra färdigt (efter att ha kollat med jurist hur du skall meddela detta på ett korrekt sätt till dina nuvarande byggare).

Om sedan inte pengarna som du håller inne räcker för åtgärderna så får du ju kräva byggarna på detta.

Det är i det ledet som jag tror att man skall vara lite pragmatisk, och inte försöka statuera exempel. För om du till slut efter diverse jurist rundor lyckas få rätt, så har byggare en märklig förmåga att gå i konkurs vid lämpliga tillfällen, och sedan fortsätta i nytt bolag med samma namn. Men det är ju antagligen förknippat med både kostnader och besvär att gå i konkurs, så där kan finnas utrymme för en förhandlingslösning.

Edit: Du skulle ju kunna använda dina 500 000 till att köpa upp byggfirman..

Jag hade en Chef (han satt i USA ) för några år sedan som gjorde så för att få ombyggnaden i sitt hus klar.

3. R
    Medlem · 950 inlägg

robban44

Medlem

Står det i ditt slutbesiktningsprotokoll att dom har 2 månader på sig så skall det vara åtgärdat inom 2 månader punkt slut, bifogar texten om vad det står på Gar-bo:s hemsida om detta, tänk bara på att informera byggaren klart och tydligt att du tänker ta in externa hantverkare att åtgärda besiktningsanmärkningarna och ge dom en vecka på sig att komma med en lösning. Var noga med att skicka det rekommenderat så du är säker på att dom fått det och inte kan skylla på det.
    Vår tidsfrist på 2 månader höll på att gå ut och vi påminde byggaren om dessa saker och helt plötsligt blev det en jävla fart på att åtgärda dom problem vi hade.

Bara att sätta hårt mot hårt för vissa i denna bransch har inga som helst skrupler.
    Det enda som hjälper är att vara lika jävlig tillbaka och inte ge dom en chans utan bara skriv att så här är det och åtgärdar ni inte anmärkningarna omgående så betalar vi externa hantverkare med dom innehållna pengarna, pengars makt är stor så du kommer säkert att få en reaktion, bara stå på dig för dom har ingen chans.
    .............................................................................................................

Från Gar-bo:s hemsida.
    ......................................

Entreprenören har normalt två månader på sig att utföra erforderliga justeringsarbeten. Gör han inte det får beställaren låta avhjälpa felen på entreprenörens bekostnad, dvs i första hand med de innehållna medlen, sedan beställaren underrättat entreprenören om detta. I besiktningsmannens uppdrag ingår att värdera felen och notera värderingen i utlåtandet.

...........................................................................

4. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Bra idé.
    Jag förutsätter att du talar om fel som tagits upp i slutbesiktningsprotokollet som entreprenörsfel.

Du skriver först till byggaren och kräver att de åtgärdar felen OMGÅENDE. Skriv också att om du inte sett något agerande från deras sida inom en vecka så kommer du att anlita annan entreprenör på deras bekostnad.

Om du haft ett vettigt avtal som grund så kan du sedan gå via kronofogden om de inte betalar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.