Byggahus.se
Hej!
Jag bor i ett mindre hus med eget avlopp och en grävd brunn. En av granntomterna har precis sålts och ett hus ska byggas på detta. På grund av tomtens utseende kommer en del sprängarbete att utföras. Utöver detta planerar de nya grannarna att bygga en stenkista. Denna kommer att vara placerad vid gränsen till min tomt. Inte långt från denna tomtgräns, är min brunn placerad.

Här är jag orolig för två saker. Dels för att anläggandet av stenkistan (själva sprängningen) kommer att skada brunnen (brunnens konstruktion och/eller dricksvattnets kvalitet), dels att stenkistan i sig kommer att påverka tillförseln av vatten till min brunn. Byggandet av huset drar igång först i februari nästa år och jag utgår ifrån att både brunnen och mitt hus kommer att kontrolleras både före och efter genomförd sprängning (jag kommer vara ytterst noga med att detta sker). Men vad händer om vattentillförseln till min brunn påverkas negativt av stenkistan? Vem är ansvarig för att kontrollera så att så inte sker? Vem ska jag vända mig till i detta ärende? Är det Stadsbyggnadskontoret (den förvaltning som utfärdar bygglov) eller är det det byggföretag som är ansvarigt för husbygget?

• Gilla
Bylow
  • Laddar…
Hej
Jag skulle börja med kommunen.Finns det överhuvudtaget ett bygglov på stenkistan?
Fredrik

Jag skulle börja med att snacka med grannen......

Fredrik Å skrev:
Hej
Jag skulle börja med kommunen.Finns det överhuvudtaget ett bygglov på stenkistan?
Fredrik
behöver man bygglov för en stenkista för dagvatten?

Dagvatten tror jag inte man behöver bygglov för.
Jag tog för givet att det var avlopp.
Fredrik

Jag jag inser nu att jag kanske var lite för snabb med min tolkning, men inte brukar man väl ha stenkista till avlopp? Det skall väl vara en infitrationsbädd?

Men som sagt, även om det är dagvatten så förstår jag TS oro.

Sprängaren måste anlita konsult för besiktning och mätning av kringliggande byggnader inom en visst avstånd från sprängningen ca: 50-100m beroende på om kringliggande byggnader ligger på lerjord eller berg. Berg ger korta sprängningsvågor och lera långa vilket ger större rörelse och påverkan. Stenkistan för dagvatten bör inte vara något problem om den ligger nedströms din brunn. Tveksamt annars också då man inte kan befara smitta av bakterier och det krävs heller inget tillstånd från kommun när miljöfarlig verksamhet inte pågår (wc avlopp) Om något händer så är det byggherren som skall står för dina rep.kostnaden och får ta snacket med sprängaren som i sin tur får utnyttja sin försäkring om han har någon men det spelar ingen roll för dig. Lycka till

ta en massa bilder på allt du kan tänka dig innan dom börjar göra något.
då kan du iallafall hänvisa till att eventuella skador inte fanns innan dom började spränga annars så kan det ju bli sandlådekrig om att dom inte orsakat några skador och att dom fanns där sedan tidigare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.