Vad göra med skorsten som är för nära takstol?

6k läst  7 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Här kommer mitt första inlägg på detta forum.... :)

Har lite problem då jag lagt på en övervåning på mitt hus och låtit förlänga skorstenen.

Den som levererade övervåningen har inte tagit hänsyn till skorstenen och murarna har inte heller tagit hänsyn till takstolen vilket gör att jag endast har 3 cm mellan skorsten och takstol på ena sidan. Enligt sotaren innebär detta att vi inte kan ha någon kamin på övervåningen (vilket vi hade tänkt) med mindre än att vi växlar av takstolarna vilket är problematiskt då innertaket som är av impregnerad masonit är spikat i takstolarna och det dessutom ligger taktegel på.

Dels undrar jag om man inte borde ha kunnat kräva av murarna att de flaggat att det är ett problem och eventuellt smalnat av skorstenen eller hittat någon annan lösning?

Murarna säger att det bara är att trycka in lite minerit men sotaren säger att detta inte är en lösning då mineriten förvisso är värmetålig men även leder värmen vidare till takstolarna.

Finns det någon kunnig person här som har liknande erfarenheter och lyckats hitta någon fungerande (och helst billig) lösning?

Tack på förhand
    Harry

• Laddar…
  2. P
    Medlem Nivå 1

Re: Vad göra med skorsten som är för nära takstol?

Som sagt, det ska vara minst 10 cm mellan skorsten och något brännbart. Borde inte de som levererade övervåningen tagit hänsyn till detta? Tycker oxå som du att murarna kunde ha sagt att det kommer att bli problem.
    Sotaren är kung, så det är nog bara till att flytta takstolen eller avstå från kaminen.

Kolla vad som blir billigast, flytta takstolen eller ansluta kaminen till en separat modulbyggd skorsten.

3. W
    Medlem Nivå 1

Vi har visserligen inte en murad skorsten så hos oss krävs bara 5 cm till brännbart material, men vi hade ändå samma problem. Endast 3 cm till närmsta takstol. Vår sotare godkände minerit utan problem. Han sa tom att han inte krävde att vi satte dit minerit, men att han rekommenderade att vi gjorde det så att vi kan känna oss trygga.

4. W
    Medlem Nivå 1

Hej!

Så här sa min sotare till mig att om man sätter in ett syrafast rör och värmekulit-isolering i skorstenen så kan brännbart material vara direkt mot murstocken.

Här är en länk som beskriver metoden:
    http://www.skorsten.nu/installation_av_syrafast_ror_i_skorsten.htm

Ta det för ett tips. Du måste naturligtvis kolla med din sotare om detta stämmer.

/erikW

5. N
    Medlem Nivå 8

Skulle det kanske vara en möjlighet att sätta sådan isolering som man använder i nya modulskorstenar och sedan en mineritskiva utanpå det ?

6. H
    Medlem Nivå 1

Tack för svaren....

Sotaren trodde att rör + värmekulit borde funka.

Skall undersöka det spåret vidare.

Mvh
    Harald

7. S
    Medlem Nivå 3

Nu är väl det kanske inte den billigaste lösningen, ca 10000 plus minus en del kanske.
    Jag hade ett liknande problem och fick lov att gå upp med 6 kanaler i stället för de ursprungliga 8, den förlusten kan jag leva med. Likväl hamnade en takstol för nära murstocken, så jag fick lov att göra en avväxling. Det gör du enkelt själv max en dags arbete, är du orolig för pannorna så plockar du rent ovanför själva avväxlingen bara. ;)

8. N
    Medlem Nivå 8

Tycker att det borde vara upp till murarna att ordna så att din skorsten blir godkänd.
    Dom borde leverera en produkt som är godkänd och fungerar till det som du beställt den.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: