Byggahus.se
Vi håller på att renovera ett rum i vår källare där det tidigare varit reglade träväggar mot källargrunden. På golvet ligger det nu klinker som vi tänkt behålla. Efter att ha rivit ut panel och reglar så är det nu som en ram runt klinkergolvet där underliggande betong nu är exponerad. Denna ram är i varierande bredd (6-10cm) och djup (5mm-4cm) och jag funderar nu på vad jag bäst gör med den för att få en hyfsat snygg och fungerande golvyta.

IMG_20181010_092219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att flytspackla och lägga ny klinker i "hålet" skulle inte fungera eftersom att nivån i betonggrunden är väldigt ojämn och på många ställen skulle innebära att golvnivån inte blir jämn mot den gamla klinkern.

Tillägg: Jag lägger 10mm puts på väggen som sen ska målas.

Jag hade en tanke på att flytspackla upp till jämn nivå med klinkers och låta det vara så men flytspackel kanske inte lämpar sig som slityta (även om det bara är en liten del in mot väggarna)?

Vad kan jag annars hitta på för bra och relativt enkel lösning på problemet tycker ni?

Vänligen,
Magnus

R
Betongprimer , Finbetong och stålslipning så blir det bra

R rävlyan skrev:
Betongprimer , Finbetong och stålslipning så blir det bra
Låter som vettigt förslag! jag har dock dålig koll på finbetong men när jag läser så står det ofta för skikt från 20mm och uppåt, skulle det fungera även när skitet här i vissa delar blir så tunnt som 5-6mm? Och vid applicering är det så pass flytande att det går att få en jämn yta bara genom att hälla och assistera med ex en liten spackel?

Sen när det gäller stålslipning, vad innebär det egentligen och hur går det rent praktiskt till på en så liten yta som i mitt fall?

R
Det håller nog , det är utmed vägg så det blir inte så mycket slitage där . stålslipning är att eftersläta med en sån här och då blir den slät , det ska vara så lite vatten som möjligt i betongen när den slätas , annars kan ytan bli lite mjuk

• betonslipning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir det inte kallt inne med oisolerad Leca ?

R rävlyan skrev:
Det håller nog , det är utmed vägg så det blir inte så mycket slitage där . stålslipning är att eftersläta med en sån här och då blir den slät , det ska vara så lite vatten som möjligt i betongen när den slätas , annars kan ytan bli lite mjuk
Tack för förklaringen!

R RoBo skrev:
Blir det inte kallt inne med oisolerad Leca ?
Det återstår att se hur kallt det blir i den delen av källaren. Under förra vintern när det fanns en innervägg med "vanlig" isolering så höll rummet ca 18,5 C utan att jag tillförde någon värme i det rummet. Kanske blir det lite kallare nu utan innerväggen men det gör inte så mycket då det är just i källaren och det rummet agerar vårt gym. Det finns också vattenburen golvvärme i klinkern som jag kan dra på vid behov även om jag sen vi köpte huset inte haft någon direkt värme ut i det rummet.

M MagAlp skrev:
Det återstår att se hur kallt det blir i den delen av källaren. Under förra vintern när det fanns en innervägg med "vanlig" isolering så höll rummet ca 18,5 C utan att jag tillförde någon värme i det rummet. Kanske blir det lite kallare nu utan innerväggen men det gör inte så mycket då det är just i källaren och det rummet agerar vårt gym. Det finns också vattenburen golvvärme i klinkern som jag kan dra på vid behov även om jag sen vi köpte huset inte haft någon direkt värme ut i det rummet.
Bra då har du ju koll. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.