Byggahus.se

Vad göra med en bordsskiva av Plywood?

1. T
    Medlem Nivå 2
    Har en bordsskiva i ljus plywood som jag vill göra något med. Jag kan iofs gilla plywood som det är och tycker det är ganska snyggt. Det är väl inte riktigt lika lätt att måla plywood med samma yta och resultat som MDF så därför funderade jag på om man ska måla men ändå bevara plywood-strukturen så den får en poäng.. Måla tunnt, olja, betsa?

Funderade ett tag på att göra den nästan helt svart och halvblank. Man ska fortfarande se lite trästrukturer, ungefär som på svart fanér.

Vitt eller svart är nog det jag är ute efter för detta bord.

Några tips? Eller t.o.m bilder med inspiration som ni själva har gjort?

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Plywood-struktur? Vad är det?

Jag skulle nog hellre lackat skivan med ofärgad båtlack, så ytan blir tålig, men träets ådring syns igenom.

Men du kanske absolut vill ha den täckmålad?

3. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Nivå 22
    Kan du posta en bild på ytan? Bordsskiva i obehandlad(?) plywood är ju lite ovanligt. Vad är det för träslag?

4. T
    Medlem Nivå 2
    Hej! Nedan kommer en bild på plywooden.

Ordet jag var ute efter var nog snarare "ådringar" och inte plywood-struktur.

Jag kanske lät lite luddig, men det är för att jag också är intresserad av alla slags tips och inspirationer.

Ursprungligen tänkte jag helt vitt eller svart, fast att ådringarna syns igenom. Alltså inte helt täckt i färg. Men som sagt, jag är öppen för förslag!

Gärna förslag på vad som är enkelt att utföra själv med gott resultat utan att lämna till en lackverkstad då det är lite otympligt.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0522.JPG

5. Shakula
    Husägare · Nivå 7
    Betsa och hårdvaxolja (Osmo) funkar nog bra.

Men, skall du verkligen använda plywood till ett bord? Eller pratar vi om ett arbetsbord, där diverse håligheter inte spelar någon roll?

6. V
    Snickerinörd · Nivå 23
    Alltså det där är väl knappast en bordsskiva? Ser ut som en helt vanlig 200kr byggplywood från närmaste bygghandlare. Ska du verkligen ha den som bordsskiva?

Ber om ursäkt om jag ser så dåligt.

• Laddar…
  7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vectrex, du skriver det alla tänker, ungefär som i Kejsarens nya kläder :)

Men jag vågar inte skriva det, för då blir jag bannad för gott :cool:

8. M
    Medlem Nivå 5
    En björkplywood av hög kvalitet kan fungera i rätt miljö, furuplywood från bygghandeln däremot, nja.. Smaken är ju som baken. Men vad vill du uppnå med skivan? Massvis med kvistar och flisor bådar inte för en vacker bordsyta..

9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nåja, det finns snygg, knivskuren furuplywood också.
    Men den kostar ju lite mera förstås.

Fast Thorhult vill kanske ha det här rustika utseendet, med kvistar och allt.
    Och där är ju han/hon i sin fulla rätt.
    Det har ju faktiskt en viss charm med det upprepade kvistmönstret :)

Det enklaste sättet att uppnå Thorhults önskan är väl helt enkelt en lasyr i valfri färg.