Byggahus.se

Vad göra med en bidé vid renovering?

1. Fruktsallad
    Medlem · Västra Götaland · 210 inlägg

Fruktsallad

Medlem
    Jag håller på att planera en badrumsrenovering och det som finns i badrummet är det gamla vanliga.. och en bidé från 1975. Jag vet inte hur avloppet ser ut där under men kan man använda det till något annat när det ändå är rör under? En ny bidé säger sig ju självt men vad mer kan man sätta där? Kan man byta plats på bidén och toan? Kan man sätta en tvättho där? Om man inte vill ha en bidé alls.. pluggar man bara igen det röret/avloppet då innan man lägger på nytt tätskikt?

2. C
    Medlem · 8 804 inlägg
    Bidé måste ju vara en av förra århundradets märkligaste trender. De flesta av dagens ungdomar undrar nog vad det är för en konstig mojäng. Har aldrig hört talas om någon som använt den till vad den är till för (OK, kanske inte det vanligaste samtalsämnet), ens när det begav sig. Däremot diverse andra uppfinningsrika användningsområden som hundbad, tvättbalja, leksaksfontän, osv.
    Ingen ny bidé alltså, enligt min åsikt. :)

3. Dheri
    Husägare · Värmland · 779 inlägg

Dheri

Husägare
    Urinal! Sätt in en urinal, så här bra tillfälle kommer du antagligen aldrig mer få!

4. M
    Medlem · 282 inlägg
    Vi har en bide med en tvättställsblandare på. Sjukt smidigt med småbarn hemma

• Laddar…
  5. optimum
    Medlem · 4 823 inlägg
    Bidé är perfekt om man vill tvätta fötterna. Även för fotbad för att mjuka upp skinnet inför fotvård.
    Skulle jag renovera badrummet hade det blivit en bidé igen.

Och givetvis det de är tänkta för, att tvätta sig där nere.

Hur gör ni andra?
    Duschar väldigt ofta?
    Fotbad i handfatet?

• Laddar…
  6. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 12 898 inlägg

Krilleman

Plumber
  7. T
    Husägare · värmlands län · 1 386 inlägg

tobbbias

Husägare
    Jag gillar också bidé. Speciellt att snabbt kunna tvätta fötterna när man kommer hem varma dagar och tycker att fötterna luktar apa.

Däremot att tvätta sig mellan benen är väl mest omständigt. Men just fotbad är ju guld. Och till barnen som kan använda den som leksaksdamm.

Men man behöver nog sälja in bidé idén till några influensers först som kan göra några fräcka hemma hos sig själva och på så sätt göra bidén "hipp" igen.

8. yonna
    Medlem · Österlen · 6 826 inlägg

yonna

Medlem
    Fötter, rumpa, leksaksdamm - det finns många användningsområden. Många härinne är ändå omedvetna om att vi - faktiskt ! - alla blir gamla en dag och får svårigheter med sin dagliga dusch utan hemhjälpens assistans.

9. Fruktsallad
    Medlem · Västra Götaland · 210 inlägg

Fruktsallad

Medlem
    Missade ni att jag hade några frågor? :D Vad kan man sätta där om man väljer att ta bort bidén.

Jaf har alltid haft en slang intill toan som går att blaska sig med och det är sjukt bra mellan varven. Snabbt fräscha upp sig olika tider i månaden och efter diverse aktiviteter. Då blir ju toan en bidé så jag gillar verkligen att ha den möjligheten, även om jag duschar varje morgon. Som kvinna i fertil ålder är det så skönt att kunna skölja av sig både det ena och det andra istället för att bara torka med papper. :)

• Laddar…
  10. B
    Medlem · Stockholms län · 17 857 inlägg

BirgitS

Medlem
    Bidéns avloppsrör är knappast lika tjockt som en toaletts avloppsrör utan som ett handfats eller tvätthos.

Ja

11. T
    Medlem · Sö · 1 940 inlägg

TheGame

Medlem
    Dom flesta länder har bide ellernån form av dusch intill toalett.
    Räcker med att åka över gränsen till finland så ser man det.
    Vi här i sverige som är ofräsha

12. DanielF
    Allvetare · Sverige · 1 252 inlägg

DanielF

Allvetare
    En extra toa så kan du och frugan sitta där och prata när det klämmer på :crysmile:

13. Staffan2000
    Banned by Bo · 8 002 inlägg

Staffan2000

Banned by Bo
    Det är det även för gubbe i fertil ålder!
    Den dagen magsjukan slår till på allvar och man sitter på sin mugg UTAN att samtidigt nå varken tvättställ eller (eventuell) bide`. Då inser man att badrummet är fatalt felplanerat.

Staffan
    Med välplanerat badrum.

• Laddar…
  14. KnockOnWood
    Husägare · Södra Halland · 27 289 inlägg

KnockOnWood

Husägare
    Bidéns funktion var nog främst att verka som ett, visserligen opålitligt, men ändå befruktninghinder.
    Efter att man gjort humhum satte sig kvinnan på bidén och sköljde rent ända in.
    Det bästa man hade att tillgå innan de små pillren kom, bortsett från gummit.

Mitt första möte med bidéer var i Paris. Där fanns de i vartenda hotellrum i mitten av förra århundradet.

15. Staffan2000
    Banned by Bo · 8 002 inlägg

Staffan2000

Banned by Bo
    Sydeuropéerna har en helt annan syn på hygien än vi i "lortsverige".

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.