Vad göra med eltjuv?

32k läst  121 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    En privatperson har fått sin elräkning betald av ett företag under mer än 15 år. Bakgrunden är förenklat att föregående husägare bodde i huset och drev företaget som ligger i en angränsande fastighet. Personen är avliden och huset gick i arv. Företaget drivs av andra personer. Nu har det visat sig att husets elräkning hela tiden har gått till företaget som har betalat denna i tron att räkningen tillhört en annan fastighet. Husägaren har såklart vetat detta hela tiden men underlåtit sig att själv reda upp det.
    Vad kan nuvarande företagaren göra? Det är relativt mycket pengar som företaget genom åren stått för. Finns det någon juridisk rättighet att kräva tillbaka pengar från privatpersonen? Kan man anmäla husägaren till skattemyndigheten, då detta är att jämställa med skattepliktig förmån? Eller kan man "få" el gratis hursomhelst?
    Tacksam för svar. Fråga gärna om det är oklarheter.

2. K
    Medlem · Nivå 10
    Hur vet man att den senaste/nuvarande husägare vetat om det?

3. Isakare
    Medlem · Nivå 12
    Hade nått liknande där jag bor för många år sen. Köparen av ett fabriksområde där alla lokaler hyrdes ut med egna mätare, fick inte hop såld och köpt mängd el.
    Strömmen bröts till hela området för att mäta om nått var på även fast strömmen var bruten.
    Då kom en husägare i närheten och undrade om det var strömavbrott.
    Tyvärr mins jag inte vad utgången i ärendet blev, huset visade sig oxå vara ett svartbygge.

4. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Spontant är det nog svårt att sätta dit husägaren. Hen har ju inte gjort något. Möjligen skulle förmånsbeskattningsvägen kunna gå, men risken för företaget där är väl att man också måste betala arbetsgivaravgifter på summan.

Säg upp avtalet, släpp det och gå vidare.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag å min sida tror att det verkligen går att tvinga ut något av husägaren, men det hänger på bevisfrågan att husägaren vetat om, eller borde förstått att elen inte skulle varit gratis och ingå.

Husägaren har en viss liten uppförsbacke ifrån start, hur vanligt är det att man inte har elräkning.
    Verkar minst sagt suspekt och blåögt att säga "-Men nej, jag har aldrig tänkt på att det aldrig kom någon elräkning..."

Men det är nog inget solklart fall heller, det är ju också rimligt att den andra parten (de som driver verksamheten) också ser om sitt hus och kollar upp så de inte betalar sånt de inte ska betala. Men de har nog lättare att få förståelse för att inte ha upptäckt hur det är.

6. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Jag håller med om att husägaren agerat moraliskt förkastligt, men det gör det inte olagligt. Att någon annan snällt betalar elräkningen åt en är inte nödvändigtvis något man måste rapportera till någon.

Den avlidne husägaren/företagaren begick däremot sannolikt brott när denne lät företaget stå för privata kostnader, men det är både preskriberat och svårprocessat från den här sidan graven.

7. M
    Medlem Nivå 1
    Nuvarande husägare är son till den tidigare företagaren. Var även anställd tidigare vid företaget. Det är en självklarhet att denna vetat vem som betalat deras elräkning.

8. M
    Medlem Nivå 1
    Arbetsgivaravgift för någon som inte är anställd? Husägaren har rimligtvis förstått att firman betalt hans elräkning och underlåtit sig att göra rätt för sig.

• Laddar…
  9. C
    Medlem · Nivå 14
    Är det samma företag som tidigare som har bytt ägare, eller är det ett nytt företag som har flyttat in?

10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag skulle säga, utan att vara juridiskt utbildad och kunnig:
    Slå av strömmen till huset, och skicka en räkning på uppskattad förbrukning de senaste 5 åren.

• Laddar…
  11. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Ja, har han ingen F-skattsedel och ni (jag antar att du är involverad i företaget) betalar ut medel till honom så lär det väl bli så om ni ska få det till att det är en beskattningsbar förmån för honom.

Alternativet skulle rimligen vara någon slags förskingringsbrott, men husägaren har väl inte haft något med företagets beslut att betala elräkningen att skaffa, bara dragit nytta av er dåliga interna kontroll.

Redigerat 25 nov 22:33
  12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Se inlägg #7

13. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Enligt vilket avtal? Då handlar ju därtill företaget med el tvärs fastighetsgränser, vilket de nog inte har tillstånd att göra.

Har företaget blivit lurat? Ja. Har det några rättsmedel att ta till? Förmodligen inte. Ska det vara så? Förmodligen; vi ska inte glömma att det egentliga brottet är begånget av den nu avlidne mannen.

14. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    Har husägaren tidigare varit anställd på företaget som dessutom tidigare ägdes av hans far så har man definitivt ett case!!!

15. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Noterat. Jag förtydligade min skrivning något.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: