Mitt uppe i reparation av tvättmaskin så påmindes jag om ett problem bakom maskinen. Tidigare ägare måste tänkt fel när detta byggdes.

Emellanåt upplever jag lite luktproblem och funderar på om detta är roten till det hela. Just nu sitter ett torrt vattenlås med membran liggande. Tror inte det är helt lufttätt.

Från anslutningen i vägg till överkant i utrymmet endast 16-17cm. Tvättmaskin och tumlare ansluter.

Hur ska jag göra med vattenlås i detta utrymmet?

• Avloppsrör bakom tvättmaskin med tillkopplade slangar och torrt vattenlås synligt, vilket orsakar eventuella luktproblem i utrymmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
namnbyte
Se till att det är tätt bara, eftersom båda går i en böj uppåt blir båda naturliga vattenlås...dvs att vattnet som blir kvar i sänkorna stoppar dålig luft.

Eller missar jag något?

namnbyte namnbyte skrev:
Se till att det är tätt bara, eftersom båda går i en böj uppåt blir båda naturliga vattenlås...dvs att vattnet som blir kvar i sänkorna stoppar dålig luft.

Eller missar jag något?
Nej så kanske det är 🤔 men behövs ingen backventil eller liknande på slangarna då?

Då kanske jag till och med ska ta bort det torra vattenlåset som bara samlar smuts och avlagringar..?

namnbyte
Backventil är ju till för att stoppa vatten komma "utifrån och in" dvs mot diskmaskin, tvåttmaskin, torktumlare eller vad et nu kan vara för sparat som släpper ifrån sig vatten. Med tanke på hur det ser ut på bilen, det är en bit upp så tvek på att du behöver backventil någonstans där om det inte är halvstopp i avloppet.

Vilket vattenlås? På bilden ser jag bara två slangar från maskinerna, en y-koppling och diverse rör?

Intressant placering på eluttaget, det hade jag nog velat flytta på om jag var du. Eller ändra på rören så det inte är blir en skarv precis framför uttaget.

Krilleman
I denna installationen behöver du inget extra vattenlås (typ Purus PUM).

Slangarna har ju ett naturligt vattenlås...

VVS-installation under diskbänk med rör och slangar utan extra vattenlås, naturligt vattenlås visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

namnbyte namnbyte skrev:
Backventil är ju till för att stoppa vatten komma "utifrån och in" dvs mot diskmaskin, tvåttmaskin, torktumlare eller vad et nu kan vara för sparat som släpper ifrån sig vatten. Med tanke på hur det ser ut på bilen, det är en bit upp så tvek på att du behöver backventil någonstans där om det inte är halvstopp i avloppet.

Vilket vattenlås? På bilden ser jag bara två slangar från maskinerna, en y-koppling och diverse rör?

Intressant placering på eluttaget, det hade jag nog velat flytta på om jag var du. Eller ändra på rören så det inte är blir en skarv precis framför uttaget.
Ja okej då förstår jag.

Det rör som kommer direkt efter böjen är ett torrt vattenlås med membran inuti. Men tror inte det fungerar så bra i horisontellt läge..

Jag håller med då är det nog rätt lätt att skippa några av rördelarna så hamnar det inte mitt för eluttaget iaf.

En av många ”bra lösningar” som gjordes när detta badrum byggdes innan vi flyttade hit 🙄

Krilleman Krilleman skrev:
I denna installationen behöver du inget extra vattenlås (typ Purus PUM).

Slangarna har ju ett naturligt vattenlås...

[bild]
Tack för klargörandet!

Krilleman
M mefi skrev:
Tack för klargörandet!
Det jag vill påtala är att oavsett om du har ett "torrt vattenlås" eller inte så gör det ingen skillnad i din installation.

namnbyte
M mefi skrev:
En av många ”bra lösningar” som gjordes när detta badrum byggdes innan vi flyttade hit 🙄
Äsch vi har lagat vår spruckna avloppsstam av gjutjärn med vulktejp, ibland får man ta vad man har...och lösa det bättre sen. Men ibland råkar man flytta först 😎

Krilleman Krilleman skrev:
Det jag vill påtala är att oavsett om du har ett "torrt vattenlås" eller inte så gör det ingen skillnad i din installation.
Förstår det, då ska det väck!

namnbyte namnbyte skrev:
Äsch vi har lagat vår spruckna avloppsstam av gjutjärn med vulktejp, ibland får man ta vad man har...och lösa det bättre sen. Men ibland råkar man flytta först 😎
Ja det känns igen 🙃 men just när man bygger nytt kanske man kan göra det ordentligt 😅

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.