Mitt uppe i reparation av tvättmaskin så påmindes jag om ett problem bakom maskinen. Tidigare ägare måste tänkt fel när detta byggdes.
Emellanåt upplever jag lite luktproblem och funderar på om detta är roten till det hela. Just nu sitter ett torrt vattenlås med membran liggande. Tror inte det är helt lufttätt.
Från anslutningen i vägg till överkant i utrymmet endast 16-17cm. Tvättmaskin och tumlare ansluter.
Hur ska jag göra med vattenlås i detta utrymmet?
Emellanåt upplever jag lite luktproblem och funderar på om detta är roten till det hela. Just nu sitter ett torrt vattenlås med membran liggande. Tror inte det är helt lufttätt.
Från anslutningen i vägg till överkant i utrymmet endast 16-17cm. Tvättmaskin och tumlare ansluter.
Hur ska jag göra med vattenlås i detta utrymmet?
Nej så kanske det är 🤔 men behövs ingen backventil eller liknande på slangarna då?namnbyte skrev:
Då kanske jag till och med ska ta bort det torra vattenlåset som bara samlar smuts och avlagringar..?
Backventil är ju till för att stoppa vatten komma "utifrån och in" dvs mot diskmaskin, tvåttmaskin, torktumlare eller vad et nu kan vara för sparat som släpper ifrån sig vatten. Med tanke på hur det ser ut på bilen, det är en bit upp så tvek på att du behöver backventil någonstans där om det inte är halvstopp i avloppet.
Vilket vattenlås? På bilden ser jag bara två slangar från maskinerna, en y-koppling och diverse rör?
Intressant placering på eluttaget, det hade jag nog velat flytta på om jag var du. Eller ändra på rören så det inte är blir en skarv precis framför uttaget.
Vilket vattenlås? På bilden ser jag bara två slangar från maskinerna, en y-koppling och diverse rör?
Intressant placering på eluttaget, det hade jag nog velat flytta på om jag var du. Eller ändra på rören så det inte är blir en skarv precis framför uttaget.
Ja okej då förstår jag.namnbyte skrev:
Backventil är ju till för att stoppa vatten komma "utifrån och in" dvs mot diskmaskin, tvåttmaskin, torktumlare eller vad et nu kan vara för sparat som släpper ifrån sig vatten. Med tanke på hur det ser ut på bilen, det är en bit upp så tvek på att du behöver backventil någonstans där om det inte är halvstopp i avloppet.
Det rör som kommer direkt efter böjen är ett torrt vattenlås med membran inuti. Men tror inte det fungerar så bra i horisontellt läge..
Jag håller med då är det nog rätt lätt att skippa några av rördelarna så hamnar det inte mitt för eluttaget iaf.
En av många ”bra lösningar” som gjordes när detta badrum byggdes innan vi flyttade hit 🙄
Produkter som diskuteras: "vulktejp"

Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden