Byggahus.se

vad göra med 20-25 cm, alt 10-15, som bänkskåp

1. K
    Medlem · Skåne · 91 inlägg

kamrate

Medlem
    Jag har fått ca 20 cm i bredd över i köket, runt 35 djupt (kan slå några cm), alt 10-15 brett, 60 djupt, som jag inte riktigt bestämt vad jag skall göra med. Det sitter Ikea-stommar resp diskmaskin vid sidorna, så om man skall ha täckt får det nog vara med deras luckor alt en lådfront man sätter på högkant.

Funderade över deras vinställ, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90141699 som är 20 brett, 36,5 djupt, men tänkte höra om någon har något annat praktiskt tips. Det är så att jag har en lucka i golvet som leder ner till ett litet hålrum där man kan lagra vin kallt och svalt, så jag är lite kluven till just vinställ.

Men som sagt, tips om saker som är mindre än 20 brett, någon?

• Laddar…
  2. T
    Medlem · Stockholm · 185 inlägg

Tessan100

Medlem
    Hylla för kokböcker?

3. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 326 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Jag köpte Ikeas vinställ - inte just det där utan ett annat med fack för flaskor.
    Men jag använder det för kokböcker och kokbestick (slevar osv)

Tar man bort "kryssen" så blir det som en liten bokhylla med två st praktiska lådr :)

/K

4. B
    Allvetare · Stockholm · 7 143 inlägg

b8q

Allvetare
    Röstar också för kokböcker. Eller om du tar alternativet 10-15 bredd och 60 djup så kan det vara ett fack för brickor och skärbrädor.

5. P
    Medlem · Halland · 86 inlägg

Ptja76

Medlem
    Jag har samma problem men jag har 15-16cm bredd över som jag inte vet vad jag skall hitta på med, är mellan vägg och överskåp. Har dock ingen lust att snickara hylla själv så tänkte fråga. Någon som vet vad man kan köpa smalare hyllor än 20 cm

6. hek
    Medlem · Skåne · 1 202 inlägg

hek

Medlem
  7. A
    Medlem · Uppsala · 416 inlägg

akhagen

Medlem
    Den djupare delen kan jag rekommendera ett öppet fack för brickor och ugnsplåtar.

8. J
    Medlem · 87 inlägg

JonasP

Medlem
    Jag håller med akhagen, själv har jag inget bra ställe att ha överblivna ugnsplåtar eller bricker, de har hamnat i lådor och i skåpet ovan ugnen och är ganska mycket i vägen och måste lyftas på / lyftas ut för att hitta rätt.

Jobbigt, ett sådant skåp vore fint.

9. K

kamrate

Medlem
    Jag hittar inte det på deras hemsida, det kanske inte säljs längre. Om du skulle råka ha en länk eller ett namn så är jag nyfiken.

Plåtar har jag i en låda nederst på spisen, men kokböcker i 20-utrymmet, och brickor i det smala djupa blir nog bra. Just kokböcker hade jag inte funderat så noga över, men de kan ju få flytta ut från det antika vitrinskåpet. Ett par hyllor kan vara kvar till vin, och sen kan kattens skålar stå längst ner, lite ur vägen.

Jag har dessutom en 10 cm bred insats sen det gamla köket, den kan ju vara rolig att återanvända.

10. U
    Medlem · Stockholm · 215 inlägg

urk

Medlem
    De som har vinflaskställ öppet inbyggt i köket är vanligtvis inga vinkännare av mått. Förmodligen är denna plats den absolut sämsta för att lagra vinflaskor: solbelyst, varierande temperatur, osv.
    Finns mycket bättre ställen att förvara vinet på och vill man imponera på vännerna med vinkunskaper så plockar du hellre upp en flaska ur din lilla vinkällare än att skylta med dem i köket.
    Så mitt förslag är att du gör något annat av de centimetrarna.

11. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 326 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Nej den verkar inte finnas kvar.
    I Princip är det denna:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30138812

Fast jag har två lådor i den också, samt då löst "kryss" så att det bildas fack för flaskor - men dom är som sagt borttagna.

/K

12. K

kamrate

Medlem
    *ler* Ja, fast det är ju skillnad på lagring och förvaring till vardags. Ett enklare matvin kan nog överleva några dagar i rumstemperatur. Vännerna är inte sådana att de imponeras av vinställ är jag rädd..

Hjärtats ljus har jobbat som sommelier i många år, så det lär inte bli jag som bestämmer var vinet skall bo, oavsett hur jag bygger.. Jag tänker mig ett par hyllor kokböcker, ett par flaskförvaring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.