Byggahus.se

Vad göra innan jag lägger bud på tomt?

1. T
    Medlem Nivå 1
    Jag har hittat en tomt som jag funderar att lägga bud på. Innan jag gör detta vill jag veta hur lämplig tomten är att bygga på men jag vet inte vem jag ska vända mig till.Jag är rädd för att just det förberedande markarbetet kan sticka iväg rejält i pris och skulle vilja veta vad det kan landa på innan jag köper? Kan man begära in offerter för grundarbete + platta innan man äger tomten? Jag skulle vara tacksam om någon kunde ge mig tips på vem jag ska vända mig till.

2. Rebeckaf
    Medlem Nivå 8
    Finns det någon geoteknisk undersökning gjord? Detta vet mäklaren. Med en sådan så kan du be om fastprisofferter på platta och markarbete (från vilka entreprenörer du vill). Utan en sådan får du sannolikt bara offerter med reservation för vad man hittar under ytan. Du kan naturligtvis se till att få en sådan undersökning gjord själv om den saknas. Men den är rätt dyr så jag skulle nog försöka skriva kontrakt på tomten först i sådana fall och där inkludera en klausul att om ex pålning eller sprängning krävs så skall köpet gå tillbaka. Nu vet jag inte hur attraktiv tomt vi pratar om dock, är det i ett attraktivt område så kan du räkna med att tomten säljs till någon annan om du ställer ovanstående krav.

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Har du någon speciell anledning till rädslan?

4. E
    Medlem Nivå 5
    Kolla så att det inte finns några servitut.
    Kolla själv förlita dig inte på mäklaren.

Vi köpte en "byggklar" tomt med en högspänningskabel nergrävd rakt genom tomten.
    Direkt under huset dom hade på förhandsbeskedet för att kunna stycka av tomten.

Krävdes en hel del jobb för att få säljaren att flytta på kabeln på sin bekostnad.

/Dan

5. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren.

Jag ska försöka precisera lite. Vi är tre familjer som tänker lägga bud på en fastighet om 6000 kvm för att sedan stycka den i tre delar. Den delen vi är intresserade av tänker vi bygga ett hus på. Vi tänker få till en klausul som säger att köpet endast går igenom förutsatt att vi får bygglov på tomten.

Tomten är på drygt 1300 kvm och ligger circa 50 meter från havet (strandremsan är kommunal mark). Tomten är 53 meter lång och drygt 25 meter bred. Av dessa 25 meter är det bara 12-16 meter platt mark, resterande utgörs av ett brett och djupt dike som löper ner till vattnet på ena sidan och en brant och bergig sluttning på den andra sidan.

Det jag vill veta är vart på tomten det är lämpligast att bygga, samt om det är nödvändigt att fylla igen diket och hur mycket det skulle kosta i såfall. Tomten sluttar, marken är som fastast högst upp och blir blötare och lerigare längre ner, dock är tomten som bredast längre ner mot vattnet.

Frågan är om man kan ta dit nån som kan göra en allmän bedömning av tomtens lämplighet samt om det krävs en geoteknisk undersökning eller inte.

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Strandskydd då?

Kommer ni alls få bygga?

7. T
    Medlem Nivå 1
    När jag pratade med bygglovsarkitekten på statsbyggnadskontoret verkade det inte vara några problem med strandskyddet, så låt oss utgå från att det inte är ett problem.