Jag har problem med fuktskadat hus och mögel på hela bottenvåningen, hela golvet och väggar ska nu rivas ner till betongen.
Eftersom vi har haft stora hälsoproblem pga detta så börjar jag se över annat som kan orsaka hälsoproblem. Bifogad bild visar undersidan av vårt balkongträ. Jag har fuktmätt det idag och det gav en fuktkvot på 20-21. Jag antar att det mörka på trät är mögel dessutom (?).
Vad gör man åt det här? Ska man byta ut trät eller försöka sanera istället om ens möjligt?
Eftersom vi har haft stora hälsoproblem pga detta så börjar jag se över annat som kan orsaka hälsoproblem. Bifogad bild visar undersidan av vårt balkongträ. Jag har fuktmätt det idag och det gav en fuktkvot på 20-21. Jag antar att det mörka på trät är mögel dessutom (?).
Vad gör man åt det här? Ska man byta ut trät eller försöka sanera istället om ens möjligt?
Produkter som diskuteras: "fuktmätt"

Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Om det är balkongen (=utomhus) så hade inte jag gjort någonting åt det. Fokusera på det som är inomhus ifall ni upplever problem.
Det finns ju väldigt mycket annat mögel utomhus som ni inte kan göra något åt Om du verkligen vill göra något så är det kanske att pensla med typ Jape Mögelfri, men det kommer börja mögla igen. Att träet är fuktigt är inte så konstigt den här årstiden (eller närsom för trall), det är därför den är tryckimpregnerad.
Det finns ju väldigt mycket annat mögel utomhus som ni inte kan göra något åt Om du verkligen vill göra något så är det kanske att pensla med typ Jape Mögelfri, men det kommer börja mögla igen. Att träet är fuktigt är inte så konstigt den här årstiden (eller närsom för trall), det är därför den är tryckimpregnerad.
Stort tack för svaret. Jag mätte på grannarnas nu också och det verkar vara samma. Jag kanske målar som du sa och lämnar det som den ärH henche skrev:Om det är balkongen (=utomhus) så hade inte jag gjort någonting åt det. Fokusera på det som är inomhus ifall ni upplever problem.
Klicka här för att svara