Byggahus.se

Vad göra åt min vind?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Är en nybliven husägare som är ytterligt tacksam för all kunskap på detta forum. Har lärt mig mycket bara genom att läsa era många kloka svar.

Nu till mitt ärende;

Mitt hus är ett 1,5 plans byggt 78. Tidigare ägare upptäckte i början på 80-talet missfärgningar på innertaket (se bild nedan)
    Missfärgningarna fanns endast på ena sidan av taket, den sida där luckan finns samt ovanför badrummet. Förra ägaren öppnade då upp fler ventiler samt körde ned plankstumpar i takfoten för att öka ventilationen. Detta hjälpte tydligen.

Nu tycker jag att fläckarna ökat något i omfattning samt att kartonger mm känns lite fuktiga. Har installerat luft-luft pump så vi kanske har det något varmare än tidigare ägare. Misstänker att varm luft läcker upp genom taket och bildar kondens.

Rev bort lite gammal isolering som även den kändes lite fuktig och såg då att plastfilmen under isoleringen slutade säkert 5 cm innan rörgenomföringarna för avluftning avlopp samt frånluft.

1. Misstänker att fuktig luft tränger upp genom dessa öppningar och fick rådet att täta med fogskum. Verkar antagandet riktigt?

2. Hittade lite märkliga svarta saker under isoleringen, c.a 5 mm långa och hårda. Helt utan lukt. Vad kan det vara? Se infälld bild nederst.

3. Isoleringslagret var c.a 25 cm tjockt, skall jag öka på det när jag ändå håller på. Bor i Blekinge.

4. Några andra bra åtgärder för att få vinden mindre fuktig? Har möjlighet att fixa en munthers avfuktare men skulle helst vilja komma tillrätta med grundproblemet.

Tack på förhand!

2. L
    Medlem Nivå 6

Re: Vad göra åt min vind?

Troligen läcker det ut varm fuktig inneluft på nåt vis.
    Rörgenomföringarna? Är alla kopplingar till luft-luftvärmepumpen hela, och frånluften mynnar ut utomhus, hyfsat långt från ventilerna?
    Luckan upp, är den tät? Tätningslister osv.
    Randen på innertaket beror troligen på sk köldbrygga,
    under randen finns nog en regel som leder kylan utifrån så den delen av innertaket blir kallare, då kondenseras fukten i högre grad där.
    Kanske kan du prova å be en medhjälpare släppa loss når som luktar mycket i badrummet, ex citrusolja
    och själv vara på vinden å prova om du kan lukta dig till läckaget?
    Mitt förslag på fråga 2 är: musbajs.

3. J
    Medlem Nivå 1

Tack för dina svar, värmepumpen mynnar ut på bottenvåningen, alldeles innaför ytterdörren.

Enligt besiktningsmannen har huset självdrag men fläktljud hörs ifrån ventilationsrören så jag tror att det finns någon form av mekanisk frånluft som mynnar ut tillsammans med köksfläkten. Rören på bilden går nämligen ned till bottenvåningen.

Bra idè med luktexperimentet...

Mvh jiad

4. P
    Medlem Nivå 10

Självdrag?

Vad var det för uppvärming innan det blev Luft/luft pump? har ni skorsten.. tänkte att skorstenen värmde vinden nån/några grader vilket nu har försvunnit o problem uppståt.. ???

Annars gör som Lurvnos säger täta allt från bostads ytan upp mot vind.. många glömmer tex luckan upp på vinden den ska också vara så tät som möjligt. Sätt Tejp runt rören så plasten o tejpen gör att det blir tät..

ang fråga 2. yepp mus pluttar är det nog.. luktar det inget är det nog gammalt.. Annars är mus fällor effektivt.

5. P
    Medlem Nivå 5

Värmepumpen har ingen betydelse i detta fallet. Skulle tro att det är ett direktelhus så då har inte skorstenen någon inverkan.

Hur ser det nya träet ut på de reglar som skjutits in. Är dessa angripna ? Är du säker på att problemet förvärras ? Fläckarna försvinner ju inte bara för att ventilationen förbättras.

Tejpa plasten mot ventörren och avloppsavluftningen. Fixa tätningslisten runt vindsluckan.

Tvätta bort angreppen med Boracol så att du har koll på tendensen.

Att saker känns fuktiga på vinden är helt normalt. Det är ju i princip samma klimat där som ute.

6. J
    Medlem Nivå 1

Håller med tidigare inlägg om att täta ordentligt runt rör och framför allt luckan. Det var ju dessutom där en fläck var, eller hur?
    Tänk bara på att om du tilläggsisolerar vinden kommer problemet med fukt att bli ännu större. Temperaturen sjunker och därmed ökar kondensbildningen.
    En avfuktare är inte alls fel. Ett hus läcker upp luft på vinden, så är det bara. Hellst skall du ha en hygrostatstyrd.

7. P
    Medlem Nivå 5

Jag är tveksam om en fungerande vind skall behöva ha avfuktare. Den kostar ju dessutom i drift.

Luftfuktigheten på vinden blir ju i praktiken väldigt lik den som råder utanför, det vill säga stundtals RH 100 %. Det enda som håller fuktigheten lägre på vinden än utanför är ju skillnaden i temperatur på grund av läckage av värme från huset.

Vinden bör klara de fuktighetsförhållandena. Det är väldigt sällan som fuktigheten från uteluften skadar byggnadsdelar utan det är nästan uteslutande kondensfukt vid luftläckage från underliggande rum.

Ventrören mynnar givetvis på badrummet och denna luft (fuktig) stiger genom konvektionen direkt genom glipan mellan rör och plast. När luften så småningom träffar taket så kondenserar den och då uppstår problemet.

Detta är min gissning.

8. J
    Medlem Nivå 1

Tack för synpunkterna, det var nog glipan vid rören som är i alla fall en av bovarna. Skall även täta vindsluckan ytterligare.

Åker även och köper Boracol.

Förstår synpunkterna på avfuktare, en krypgrund skall ju tätas vid avfuktning vilket kanske inte är möjligt på en vind.