Byggahus.se

Vad gör man??? Ont i magen pga missnöje...

1. C
    Medlem · 13 inlägg

cast

Medlem
    Vad gör man när det bara känns mer och mer fel med sin husleverantör och man inte kan backa ur pga av avtalsskrivning? Vi bygger med en av de större leverantörerna och det ändras priser, tillkommer saker som säljaren sagt skall ingå (nekar till att han sagt så) samt att han inte har något intresse för att hjälpa oss vid frågor. Ser man så korkad ut att han tror att han kan lura en eller.....? Det gäller ju en hel del pengar och vi som personer är inte så att ett par tusen här eller där inte spelar någon roll - så det hela blir att man uppfattas som "snål" för att man inte tar "alla" tillval. Alla jag pratat med säger att säljare är så i allmänhet och det hänger självklart ihop med deras provision, men va fan den skall väl inte förstöra våran glädje över huset - som förövrigt är ett hus som är perfekt för oss. Skall man behöva bojkotta säljaren, men då undrar man över om detta påverkar vårt bygge.... SUCK, ont i magen är bara förnamnet....

2. F
    Medlem · 335 inlägg

fiddeli

Medlem

Re: Vad gör man??? Ont i magen pga missnöje...

hej!
    Om ni skrivit avtal borde ni fått en leveransbeskrivning! Där ska tydligt framgå vad som ingår.
    Det finns en regel som heter oklarhetsregeln, med den har köparen tolkningsföreträde om något faktiskt är oklart, men då gäller det att det är fullständigt oklart, även för en mer påläst person. Att starta en sådan process mot någon man är beroende av är kanske inte heller helt lyckat ... och bara en utväg i nödfall.
    Vilket företag bygger ni med? Vilken typ av entreprenad har ni?
    mvh fiddeli

3. team31
    Medlem · 71 inlägg

team31

Medlem

Prata med VDn om säljaren och säg att han får skärpa sig samt att han spelar fulspel! Kräv ett möte emd VDn och framlägg alla era klagomål samt be hon handlingsplan eller lösning. Är VDn mån om sina kunder så kommer säljaren få sig en läxa. Vi har flera gånger råkat ut för likande saker, men det är tyvärr för det mesta bara att tacka och ta emot...

Lite småfult att springa till VDn men vad 17 ska man göra? Säljarna brukar ju vara duktiga på att skylla oväntade saker på sitt företag och dessa är ju VDn i längden ansvarig för. Lycka till! :p

4. M
    Medlem · 33 inlägg

Missb

Medlem

Ush va jobbigt för er. Enda jag kan dela med är min egen erfarenhet och missnöje med vår säljare (egen företagare till Sävsjö) som jag skulle ha byt ut för länge sen om jag inte ändå insåg att han har ett yrkeskunskap som är utöver det vanliga. Vi skulle besöka fabriken och gissa om min förvåning när han skulle ditt själv samma dag, jag gissar för att han visste vi skulle hälsa på VD'n. Nu fick vi förhinder, pga säljarens misstag igen!!
    Vi har inte varit med om att priset ändras hela tiden osv men däremot att vår säljare är fullständigt oengegerad i vårt hus. Vi måste jaga honom för det simplaste av frågor och när huset skulle komma v 41 som lovat och han hade fortfarande inte gått att få tag i torsdag v 40 var jag skitarg och visste något hus blir det inte, och så var fallet, ytterligare en försening på 3 veckor. Det var liksom droppen till förståelse för denna säljare.

Problemet i längden är att tack vara mitt jobb och ålder så känner vi många som bygger hus, jag skulle ALDRIG rekomendera min säljare till någon överhuvudtaget. Det är välkänd bland alla snickare osv att han är hopplös att få tag i.

Det jag skulle råda er till är att göra som vi, tänk över hans positiva och negativa sidor. Vilka väger mest? Vi beslutade ändå att låta vår säljare fortsätta och inte kräva en ny kontakt då vi inser att han har mest kunskap om vårt hus och hans kunskaper för övrigt är suverän! Det är hans arroganta sätt och försvinnande som är problemet.

Jag reagerade starkt denna vecka att vi inte ens fick ett samtal ifrån honom tills på torsdag för att se hur det går, huset kom i måndags. Så visst kan problemen fortsätta för er, långt in i bygget.

Lycka till!

5. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Jag antar att det är frågan om saker som inte står i leveransdeklarationen men som han muntligen uttryckt ska komma med? Är han anställd i ett större företag, eller är han ensam? Är han ensam kanske det kan vara svårt att få någon förändring till stånd, men är han bara en säljare av många kanske chefen kan medla, i vissa fall, men även chefen lär vilja undvika att lägga till saker till en skriven leveransdeklaration gratis.

[quote author=Missb]
    Jag reagerade starkt denna vecka att vi inte ens fick ett samtal ifrån honom tills på torsdag för att se hur det går, huset kom i måndags. Så visst kan problemen fortsätta för er, långt in i bygget.
    [/quote]

Ni har fortsatt kontakt med säljaren efter att bygget påbörjats och det var han som kontaktade er? Det låter inte som en ovanligt oengagerad säljare i mina öron, men jag förstår att han varit dålig tidigare i processen, vilket är allvarligare. Inte kul att inte få reda på när huset ska komma...

Jag har inte haft någon direkt anledning att prata med säljaren sedan bygget drog igång faktiskt. Visst har jag växlat några artighetsfraser med honom när jag stött på honom när jag varit på hans kontor i andra ärenden, men vad gäller deras leverans har ju inte säljaren mycket mer att göra när de har sålt.

Jag antar att det kan vara annorlunda vid totalentreprenad, om säljaren också blir samordnare, men för oss som köper en byggsats är säljarens jobb klart när han sålt byggsatsen. Byggandet sköter ju andra.

Lycka till med fortsättningen båda två!

6. M
    Medlem · 33 inlägg

Missb

Medlem

Hej Ksund!
    Jo, jag väntade mig lite kontakt mer än när vi sökte honom, klart anledning är att vi har inte haft våran byggmöte än. Han har som policy att låta huset resas sen sätta alla tidsplan och datumen. Plus att jag fick påtala för två veckor sen att han än har inte löst målaren eller offert åt oss som lovat.

Kan tillägga att några av våra entrapanörer har vi anställt själva och några har vi gått på hans rekomendationer. Därav fortsatt väntan på honom. Nåväl, nu är byggmötet bestämt och jag hoppas han har några förslag på målare samt pris tills dess, pirrigt pirrigt.

Jag tror som du säger det är stor skillnad med hur och vad man bygger. Har för mig när man bygger med Älvsby till ex att allt inklusive kök och tapeter? är bestämd tills leverans datumen? Med Sävsjö är beställandet bara början.

Tack för lyckoönskningarna, var där idag och städade lite, ser så sjukt fint ut!! :D

7. C
    Medlem · 13 inlägg

cast

Medlem

Tack för alla svar! Jag inser att man inte är ensam.... Det som ändras är priser på tillval och han kan aldrig visa oss prislistor. Ett exempel är ett tillval, som enligt säljaren kostar mindre pga av hans "förmånliga rabatt", men efter prischeck hos tillverkare så ligger hans pris ca 10% ÖVER!! Detta är bara en i raden..... Jag har seriöst ingen lust att betal/låna till hans fritidsintressen så att säga. Vi har fått en leveransbeskrivning, men det var inför orderbeskrivningen vi stötte på problem....
    Det som jag kan tycka riskabelt är att kritisera och lägga utt namn och företag i detta läget när man skall bygga, eller?? Jag vet att säljaren går in och läser på detta forumet....

8. B
    Medlem · 17 inlägg

Billy_the_man

Medlem

Klart du ska gå ut med företagsnamn. Tänk på alla oss andra som kanske funderar på att anlita bolaget. Du vill väl inte att vi också ska ha ont i magen.

Du har makten här och detta är ett bra sätt att visa att de inte kan hantera dig som skit.

9. bebben
    Medlem · 385 inlägg

bebben

Medlem

En sak jag skulle gjort så här i efterhand är att vid varje möte/telefonsamtal med säljaren anteckna allt som han/hon lovat eller påstått och därefter bett säljaren skriva under protokollet. Antagligen väldigt omständigt men skulle förhindrat en och annan konflikt.

10. T
    Medlem · 41 inlägg

Tiny

Medlem

Håller, med facit i hand, fullständigt med. Detta gäller även ALLA kontakter med de olika hantverkarna; alltid ha ett block med sig, anteckna det överenskomna, be om en "kråka"...

11. HM
    Medlem · Stockholm · 144 inlägg

HM

Medlem

Jag kan bara hålla med. Se till att få allt skriftligt och sammanfatta mötena tillsammans: "vad har vi nu kommit överens om..."

Vi har samma erfarenheter. Det är inte många stunder det här bygget har känts kul! Det känns verkligen som om leverantören försöker lura oss hela tiden. Stora utgifter dyker upp som borde ha förutsetts, priser ändras innan påskrift (men där har vi varit stenhårda - och lyckats få ner priserna till det vi sa från början, men det har varit några kamper) och det dyker upp nya diskussioner hela tiden...

Jag tror att det handlar om att man köper inte så många hus i sitt liv. De behöver bara se till att få in nya kunder hela tiden. Inte vårda de som de redan har.
    I andra branscher handlar det ju om att få kunderna att känna sig trygga och glada så att de köper mer, men det kan nog inte husleverantörerna räkna med i alla fall..

12. C
    Medlem · 13 inlägg

cast

Medlem

Vilket bra tips!! Jag är lite irriterad då han skickat in felaktigt bygglov och ofullständiga handlingar till detta - så "lilla jag" fick snällt åka till kommunhuset och fixa detta. Det känns som om man få hålla koll på allt så att det klaffar och det är väl jag som byggherre som ansvarar för detta, men man utgår från att om säljaren åtar sig och skall enligt kontraktet så skall det väl gå rätt till. Denna höst blir väl en ständigt lång magkatarr känns det som.... :-[
    Jag bygger med Eksjöhus och efter att ha läst en del om dom på internet och programmet Insider så gäller det väl att hålla koll så att inte kalkylen spricker alltförmycket.

13. H
    Moderator · Stockholm · 42 998 inlägg

hempularen

Moderator

jag tror att det lite handlar om fel förväntningar, inse att en hussäljare är ungefär lika ärlig och seriös som en fastigehtsmäklare. Och jag har haft kontakt med många mäklare både som spekulant och när jag var ordf. i en brf för många år sedan (i samband med överlåtelser). Jag har inte träffat en enda mäklare som jag tycker gör ett seriöst och bra arbete i ALLA lägen. Sedan finns det en hel del mäklare som jag aldrig skulle köpa en begagnad bil av eller ens en cykel (förstår inte hur någon kan komma på tanken att låta vissa av dom här individerna ens komma in i ens hus, och att då låta dem SÄLJA det??).

Men hussäljarna hos husföretagen är i många fall gamla fastighetsmäklare som inte klarat de nya kraven för registrering. Hussäljarna är alltså inte bara lika oseriösa som mäklare i stort, det är en koncentration av landets sämsta och mest oseriösa mäklarkår. Finns givetvis de som har en annan bakgrund också, men det kan man aldrig veta. Säger säljaren att han är en kunnig byggnadsingenjör med lång erfarenhet av husprojektering "lita på mig" så kan det vara sant, men det precis lika gärna vara en före detta fastighetsmäklare som just kommit ut från fängelset efter ett större bedrägeri.

Om man har det i sinnet när man pratar med dem så tror jag att det kan vara lättare att inte få fel förväntningar. Om en vanlig mäklare säger någonting, så skall man ALDRIG lita på vad han säger, allt skall dubbelkollas, är det en hussäljare så räcker det inte med dubbelkoll utan då gäller det att trippelkolla, fundera över hur kan han lura mig. Dvs förutsätt att säljaren är en bedragare som hela tiden undersöker om man är lämplig som nästa offer. För de gör hyffsat seriösa affärer mellan bedrägerierna. Det gäller att inte bli utsedd till offer.

Även om säljaren nu skulle råka vara seriös, tänk på att hans jobb är att få din signatur på kontraktet, när det väl har hänt så är all fortsatt hantering av ditt hus bara en kostnad som det gäller att hålla så låg som möjligt.

Och den kostnaden är hög, en enskild säljare säljer troligen för 30-70 miljoner per år. Utslaget per arbetstimma så innebär det att han drar in brutto kanske 40 000 per timma han jobbar. Dvs om han lägger 1 timma på att fixa dina bygglovshandlingar så förlorar han statistiskt 40 000 kr på utebliven försäljning. Och varje timma han spenderar after att kontraktet är påskrivet är en ren "onyttig" kostnad.

14. yonna
    Medlem · Österlen · 6 911 inlägg

yonna

Medlem

Bebben - ditt förfarande är absolut inte omständigt utan en självklarhet för att du ska ha ryggen fri!

Redan vid kontraktsskrivningen (generalentreprenad, med byggaren) var jag mycket tydlig med att totalkostnaden inte fick överskridas. Byggmöten på mitt initiativ så fort något ändrades (och visst har även sådant hänt för mig ;)) protokollfördes och skickades ut till samtliga involverade. Vid slutbesiktningen har det ekonomiska överensstämt på kronan.

Är jag verkligen en av de få som haft tur ... eller är detta inte unikt?

Marlene, jag måste återigen lovprisa detta forum som jag frekventerade länge innan jag kom till skott med att leka byggherre. Jag lärde mig väldigt mycket vettigt som jag omsatte i husbygget. Men visst är det trist att andras misstag blev förutsättningen för att det gick så smidigt för mig.

15. snackan68
    Medlem · stockholm · 474 inlägg

snackan68

Medlem

Enligt lagen så gäller muntliga avtal.
    Kan bli lite knepigt med bevisföringen - ord mot ord, men du kanske ska upplysa säljaren om detta, så kanske hans samvete (om han har något) vaknar.

Vi hade kontakt med deras säljare i Stockholm och valde inte denna husleverantör, då vi fick en känsla av "oärlighet/opålitlighet", om man nu får säga så?

Önskar dig all lycka - det kommer nog att gå bra, fast det inte känns så just nu.

// Snäckan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.