J JB581 skrev:
Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Ja det är för jävligt i Sverige med trädkramare i villaområden. Borde vara förbud för allt annat än prydnads- och fruktträd. Max 5 meter höga. Hade en galen granne som hade en gigantisk ek i sydvästläge för oss. Skugga på sommaren och fullt med löv på hösten då det oftast blåser i den riktningen. Funderade länge på att sätta plugg men flyttade istället.

• Wow
  • Ledsen
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Grattis! Lönnar och ekar är mycket vackra. Kratta på!
Man kan ju glädja sig åt en lövkompost eller kan man köra sönder dem med gräsklipparen och glädja daggmaskarna, dvs. anlägga ett filosofiskt perspektiv. Om man inte vill ha löv får man fälla alla träd och hur kul blir det?

• Gilla
frause
  • Laddar…
Jag anlitar numera lokalt trädgårdsföretag som kommer och höststädar och vårstädar. Två stycken arbetar effektivt knappt 2 timmar. Löven komposteras men de kör iväg den stora askens släppta grenar samt städar den långa, breda trottoiren som kommunen anser vara mitt ansvar. För detta får jag RUTavdrag dvs 50% av arbetskostnaden.

Ingår i min husbudget.

• Gilla
Millanmagia och 2 till
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Sen finns det en allmän rekommendation att placera stora träd minst 2 meter från tomtgränsen
Rekommendation ja, inte regel. Och VEM rekommenderar?

Självklart skall man för god grannsämja försöka jämka ihop sina önskningar. Men några direkta regler finns inte. Utom den länkade domen som gällde höjd på täta tujor på gränsen till en liten tomt.

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det brukar anses normalt att löv blåser in. Inget som man gör något åt.
Om du ändå vill och du är mer mån om mindre löv än relationen med grannen så kan du få bort det som hänger över på din tomt.

Steg 1) be grannen beskära det som hänger över på din tomt.

Steg 2) om respons dröjer, skicka ett rekommenderat brev med ett datum för när du själv tar ner det som hänger över på din tomt. Tiden får vara rimlig.

Steg 3) om grannen inte gör det själv får du ta ner grenarna.

Det finns också en annan variant där du köper glyfosat och fixar och trixar lite när grannen är bortrest.
Punkt 1 och 2 har jag inga synpunkter på men beträffande punkt 3 kan gälla vissa skyddsbestämmelser för t ex en ek. Ägaren kan ju med viss fog argumentera för att trädet blivit helt förstört om kronan halverats. Vad gäller glyfosattricket så ska det kanske påpekas att detta är en bit bortom lagens råmärken så att TS inte invaggas i tron att det bara är att köra genom att grenar hänger över hens tomt…

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Träd är fina och tar mycket lång tid att växa upp. Var glad att du har så fina träd nära. Att beskära allt som hänger över från ett träd 1m från tomten skulle förstöra hela trädet.

Har du inga rabatter eller buskar att lägga löven under så slipper du lägga i massa påsar och hålla på? Har själv aldrig lagt löv i påsar och kört bort. Låt naturen göra jobbet och trädgården mår bättre.

Har själv sex stora träd och grannar har träd nära vår tomt. Alla löv som tas bort från gräsmattan åker under buskar och i rabatter, de multnar snabbt ner på våren. Behöver inte heller vara kliniskt rent på gräsmattan bara det inte blir för tätt med löv.

• Gilla
pauls och 2 till
  • Laddar…
J Josohanna skrev:
Men hur ska han kunna skilja på vilka lönnlöv som är hans egna och vilka som är grannens?
Vet du inte att löven bör märkas med ägarens initialer och fastighetsbeteckning före 1/7??
Om det inte är gjort kan man lungt låta löven ligga där de trillat, de blir jord såsmåningom.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
-MH- och 2 till
  • Laddar…
B Bruno Baguetti skrev:
beträffande punkt 3 kan gälla vissa skyddsbestämmelser för t ex en ek.
De kan gälla, ja. Det är dock ovanligt och inte det normala trots att vissa i tråden verkar vilja ge sken av att det är så.

B Bruno Baguetti skrev:
Ägaren kan ju med viss fog argumentera för att trädet blivit helt förstört om kronan halverats.
Om vi antar att trädet inte är skyddat på något speciellt sätt så spelar det ingen roll om trädet blir "förstört". Rätten att freda sin fastighet från inträngande växtlighet är lyckligtvis starkare än rätten att låta sin växtlighet breda ut sig över andras fastigheter.

B Bruno Baguetti skrev:
Vad gäller glyfosattricket så ska det kanske påpekas att detta är en bit bortom lagens råmärken
Ja det är direkt brottsligt på flera sätt.

Jag brukar räfsa en stor mängd som läggs under bärbuskar och i rabatter. Dels skyddar de växterna under vintern och dels så gödslar de när de bryts ner under våren och då vänder jag ner en del så det blir som en liten kompost vid varje buske. I några av rabatterna finns stora buskar där fåglar brukar använda löv och småkvistar för att bygga bo så på det sättet hjälper jag fåglarna. En del körs till komposten. Resten av löven kör jag över med gräsklipparen så det blir ett pulveriserat lager av löv ganska jämt fördelat över alla gräsmattor. Enda stället där jag inte lämnar löv är ängen för där skulle det bli för bördigt för ängsblommorna, de gillar ganska mager jord.

• Älska
kashieda
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Har inte sett alla svaren men här kommer ett som jag själv har praktiserat. Meddelade grannen att han har 1 månad på sig att ta bort grenar som hänger över din tomtgräns, gör detta skriftligen och och ha gärna någon granne eller annan som kan bevittna överlämnandet av brevet. Om inte grannen åtgärdar problemet tar du in prof trädfällare ber om kostnadsförslag och anmodar grannen att betala. Vägrar han eller hon så gäller följande .

Kommunens
regler hanterar inte direkt att ett träd skräpar ner, eftersom detta primärt är en fråga för grannarna att lösa enligt jordabalken. Du får inte ta bort ett träd som skräpar ner utan grannens medgivande, men du kan beskära grenar och rötter som tränger in på din tomt och orsakar olägenhet. Om du inte kan komma överens med grannen och trädet orsakar betydande olägenhet, kan kommunen ibland meddela ett föreläggande till fastighetsägaren.

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
M Mikael Risedal skrev:
Har inte sett alla svaren men här kommer ett som jag själv har praktiserat. Meddelade grannen att han har 1 månad på sig att ta bort grenar som hänger över vår tomtgräns, gör detta skriftligen och och ha gärna någon granne eller annan som kan bevittna överlämnandet av brevet. Om inte grannen åtgärdar problemet tar du in prof trädfällare ber om kostnadsförslag och anmodar grannen att betala. Vägrar han eller hon så gäller följande .

Kommunens
regler hanterar inte direkt att ett träd skräpar ner, eftersom detta primärt är en fråga för grannarna att lösa enligt jordabalken. Du får inte ta bort ett träd som skräpar ner utan grannens medgivande, men du kan beskära grenar och rötter som tränger in på din tomt och orsakar olägenhet. Om du inte kan komma överens med grannen och trädet orsakar betydande olägenhet, kan kommunen ibland meddela ett föreläggande till fastighetsägaren.
svarar mig själv: Det gick aldrig så långt att kommunen behövde meddela föreläggande. Vi beskar trädet med hjälp av en trädexpert .

J JB581 skrev:
Du får prata med din granne och be honom klippa ner grenarna som hänger innanför din tomtgräns, vill han inte göra det så har du all rätt i världen klippa dom själv om du tycker att dom medför problem för dig och din tomt.

P
ja som flera är inne på så är dom lagliga bitarna att tvinga bort rötter och grenar från din sida tomtgräns.

Ge grannen en rimlig tid att själv beskära bort allt som passerar tomtgränsen och när den passerats så får man såga bort det som hänger in..

Att bestämma sig för ett större grävarbete som gör att alla rötter kapas vid tomtgräns brukar ju kunna korta livslängden rejält på träd och du har ju faktiskt full rätt att gräva jätttehål eller dike för dina planteringar eller vad man kan hitta på för orsaker. att byta jord ner ett dupt dike ända mot tomtgräns bruakr vara effektivt

så långt är det ganska solklart att man har lagen på sin sida

Ang löv från träd så finns det ju inget tydligt tvingande utan trädens löv hamnar där dom hamnar och det är svårt att tvinga fram nåt alls där...

Men det är ju klart en lövblås så kan det snabbt råka blåsa tillbaka in till trädägaren igen och det lär bli svårt att straffa även det tilltaget även om det såklart bäst utföres när inger ser...

Annars har vi väl dom mer icke helt lovliga metoderna men som kan vara svårbevisade om man är lite mer kreativ och är beredd att göra allt för att få bort träden.. risk för skitsur granne såklart men --------(raderat av moderator)-----------men det kan också bli skadestånd beroende på hur det gått till och om man kan bevisa uppsåt... Att tappa bort tomtgränsen och råka fälla träd nån meter in på grannens tomt av misstag och missförstånd brukar ju sällan räcka för att bevisa uppsåt utan brukar sluta i att man betalar vedvärdet och det var ett "misstag" och det brukar inte hända så mycket mer i dom flesta fall. iaf om man har rätt upptakt inför fällningen så det kan se ut som ett ärligt misstag. en inhyrd trädfällare är ju en populär metod om hur man skapar misstaget och sen blir det såklart liv men trädet är borta och efter det ser man ju till att inget nytt någonsin rotar sig så nära ens tomtgräns

bästa är ju såklart Alltid att komma överens med grannen att trädet behöver tas bort men det ser vi även i tråden att det ibland är omöjligt på många trädkramares vilja att spara varenda träd som finns med alla möjliga nonsens orsaker..

Men det finns många fall där folk tagit en kalkylerad risk för att få bort träd som förstör för mycket och skapar problem man inte tänker leva med. och ibland är det värt att ta dom ofta små summor för vedvärdet som är det vanligaste sättet att värdera träd nu för tiden. att folk får stora pengar för att kunna ersätta med likvärdig stort träd är rätt ovanligt så länge man håller sig borta från allèr och liknande då flera vägledande rättsfall på senare tid värderat träd rätt lågt och sällan till vad ett annat i samma storlek kostar utan vedvärdet är det vanligaste värderingen , särskillt om det ligger ett "misstag" till grund för fällningen och inte bevisbar gå bärsärkagång med motorsågen på fyllan efter konflikt på grillfesten..

Redigerat av moderator:
J JB581 skrev:
stora träd bör ha stått där sen du flyttade in? tramsigt

• Gilla
pauls
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Klipp med gräsklipparen jag krattar aldrig ett löv. Men är din fråga verkligen seriös?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.