79 876 läst ·
673 svar
80k läst
673 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
Gör em kompost. Det blir fin jord till blommorna.J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Jodå! Läs vad Miljö- och miljööverdomstolen fastslog i en dom. https://www.villaagarna.se/radgivni...regel-for-skuggande-vaxtlighet-pa-sma-tomter/H hempularen skrev:
Sen finns det en allmän rekommendation att placera stora träd minst 2 meter från tomtgränsen för att undvika problem som skuggning eller rotintrång. Här är det 1m och rötterna tränger in flera meter på min tomt så att det inte går att köra gräsklipparen där.
Eken verkar vara ganska stor enligt din beskrivning och då är den sannolikt inte medvetet planterad så nära tomtgränsen. Ekar brukar självså sig tämligen enkelt. Dessutom är de ofta skyddsvärda träd. Är det inte mer än fyra säckar löv per år på din tomt från det trädet, så är det nåt du helt enkelt får leva med. Eller så får du anlita trädgårdsservice en gång per år eller helt enkelt flytta.J JB581 skrev:Jodå! Läs vad Miljö- och miljööverdomstolen fastslog i en dom. [länk]
Sen finns det en allmän rekommendation att placera stora träd minst 2 meter från tomtgränsen för att undvika problem som skuggning eller rotintrång. Här är det 1m och rötterna tränger in flera meter på min tomt så att det inte går att köra gräsklipparen där.
I-lands problem deluxe. 4 säckar? Jösses det är väl ingenting att klaga på när man för så vackra träd att titta på? Orkar man inte med trädgården är det kanske tid att flytta till lägenhet eller radhus? Träd och andras katter är något som man får räkna med att få hantera deras skit. Bara gilla läget. Betala nån ungdom att göra jobbet så har du gjort en god gärning dessutom. Lever du inte i skugga av deras träd helt så får du nog gilla läget.😅J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Man krattar, och gillar läget. Bra vardagsmotion.👍J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Nu kanske du inte är odla eller trädgårds typen, men annars är ju löv dela bra kompost, bra strö till varmkompost. Om inte annat så ta räfsa upp de värsta resten kör över det med gräsklipparen, antingen samla upp och sprid under diverse buskar, eller sprid i gräsmattan. Räfsa löv en solig höstdag är väll för övrigt rätt trevligt?J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Många som svarar har uppenbarligen ingen erfarenhet av just lönn. Går inte att jämföra med något annat träd. Förutom mängden så är löven så stora att det blir som ett tjockt täcke över tex gräsmatta. Lär inte vara helt lätt att bara klippa med gräsklippare heller pga mängd/tjocklek.
Men lönnlöv löser ju upp sig, och försvinner.M mollanbrollan00 skrev:
Värre då med tex oxellöv som är väldigt hårda.