J JB581 skrev:
Vad gör man?
Slutar att vara en sån jäkla Ove, flyttar till lägenhet, tar några djupa andetag, skaffar sig riktiga problem?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
Bengt Numelin och 44 till
  • Laddar…
Varit sugen på att ge mig ut på kommunens mark och "palla" löv. Får man göra det?

Komposten vill ständigt ha mer och perfekt att täcka odlingsbäddar med och kratta upp runt bärbuskar för att skydda mot temperaturväxlingar, uttorkning samt ge näring och trycka ner gräs och annat ogräs runt dem.

• Gilla
  • Älska
Bengt Numelin och 17 till
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Varit sugen på att ge mig ut på kommunens mark och "palla" löv. Får man göra det?

Komposten vill ständigt ha mer och perfekt att täcka odlingsbäddar med och kratta upp runt bärbuskar för att skydda mot temperaturväxlingar, uttorkning samt ge näring och trycka ner gräs och annat ogräs runt dem.
Jajamen, bara att ta.

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Man skriver ett inlägg på byggahus och sedan får man en mängd svar som säger att det är inget annat att göra än att kratta ihop löven och försöka se glad ut!

• Gilla
DiscoDuck och 6 till
  • Laddar…
Man krattar inte löv.
Man räfsar.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Bengt Numelin och 22 till
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Jag krattar aldrig. Maskarna och gräsklipparen fixar det med tiden..

Men som granne har man ju rätt att ta ner grenar som går in över ens tomt som jag förstår det… jag köpte min kåk för 7 år sen, det växer en jättefin ek precis ngn m in på min tomt. Men jag har talat med grannen om det och vi är i synk. Du kan ju alltid höra om de är öppna för att ta ner träden med en trevlig och ödmjuk ton. Förklara varför. Mer kan man nog inte göra… för grannsämjan är kanske värt att kratta löv, inte kul när det blir dålig stämning. Hoppas det löser sig

• Gilla
Joakim654 och 7 till
  • Laddar…
J JB581 skrev:
fans inte träden där ni gick på visningen?

• Gilla
pauls och 16 till
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
En dryg fråga vore om eken planterats efter att ni flyttade dit eller var en förutsättning ni köpte.
M maria01 skrev:
fans inte träden där ni gick på visningen?
Vad spelar det för roll?

• Wow
  • Gilla
  • Arg
nissebrun och 5 till
  • Laddar…
J JB581 skrev:
De är redan borta! Inga problem med dem.
Jag tror det menades att den naturliga första åtgärden för dig om du önskar mindre löv är att fälla dina egna träd.

• Gilla
MichelleW och 13 till
  • Laddar…
En trädgård är ju ingen sådan utan träd.
Man får ta att det faller löv från sina egna och andras träd tycker jag.

• Gilla
  • Älska
pauls och 23 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad spelar det för roll?
Juridiskt spelar det väl ingen roll, men logiskt är det rätt konstigt att flytta till ett villaområde med uppväxta träd på tomterna, vilket av många anser vara ett mervärde, för att sedan kräva att grannar hugger ner dem. Tar väl i runda slängar en generation för att skapa en lummig villa idyll.

• Gilla
  • Älska
pauls och 24 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Juridiskt spelar det väl ingen roll, men logiskt är det rätt konstigt
Det kan jag i och för sig hålla med om men mitt svar var mer utifrån TS möjligheter att påverka situationen.

A AndersS skrev:
Och det anser du ts är utifrån sina egna lönnar😂
Diagnosen gäller alla trädkramare

J JB581 skrev:
Du låter löven ligga kvar på marken, eller va e problemet?

• Gilla
Intet och 9 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du undersökt så att inte dina bärbuskars löv blåser över till grannen? 🤔
Det är så små bärbuskar så de blåser inte över till grannen och skulle de göra det så är det 1/1000 del av det som kommer från hans träd på min sida.

• Haha
sofftis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.