79 876 läst ·
673 svar
80k läst
673 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 376 inlägg
Varit sugen på att ge mig ut på kommunens mark och "palla" löv. Får man göra det?
Komposten vill ständigt ha mer och perfekt att täcka odlingsbäddar med och kratta upp runt bärbuskar för att skydda mot temperaturväxlingar, uttorkning samt ge näring och trycka ner gräs och annat ogräs runt dem.
Komposten vill ständigt ha mer och perfekt att täcka odlingsbäddar med och kratta upp runt bärbuskar för att skydda mot temperaturväxlingar, uttorkning samt ge näring och trycka ner gräs och annat ogräs runt dem.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Jajamen, bara att ta.P Perplexus skrev:
Man skriver ett inlägg på byggahus och sedan får man en mängd svar som säger att det är inget annat att göra än att kratta ihop löven och försöka se glad ut!J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Produkter som diskuteras: "krattar räfsar"
Krattor & räfsor
När det gäller att hålla din trädgård snygg och ordnad, är krattor och räfsor ovärderliga verktyg. Vårt breda sortiment av krattor och räfsor inkluderar allt du behöver, oavsett om du rensar löv från din gräsmatta, jämnar ut jord i
Läs mer
Jag krattar aldrig. Maskarna och gräsklipparen fixar det med tiden..J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Men som granne har man ju rätt att ta ner grenar som går in över ens tomt som jag förstår det… jag köpte min kåk för 7 år sen, det växer en jättefin ek precis ngn m in på min tomt. Men jag har talat med grannen om det och vi är i synk. Du kan ju alltid höra om de är öppna för att ta ner träden med en trevlig och ödmjuk ton. Förklara varför. Mer kan man nog inte göra… för grannsämjan är kanske värt att kratta löv, inte kul när det blir dålig stämning. Hoppas det löser sig
fans inte träden där ni gick på visningen?J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Juridiskt spelar det väl ingen roll, men logiskt är det rätt konstigt att flytta till ett villaområde med uppväxta träd på tomterna, vilket av många anser vara ett mervärde, för att sedan kräva att grannar hugger ner dem. Tar väl i runda slängar en generation för att skapa en lummig villa idyll.Alfredo skrev:
Du låter löven ligga kvar på marken, eller va e problemet?J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?