79 876 läst ·
673 svar
80k läst
673 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
Blås över löven på grannens tomt.J JB581 skrev:
Så länge löven är från grannens träd kan han knappast klaga.
Grannen kommer heller knappast stämma dig för handlingen
Trädkramare har en form av diagnosen Hoarder.
De sparar på allt och ser ett monetärt värde i träden.
Grannen vill säkert få tillbaka sin tillgång, löven.
Men just grenar in på din tomt är ju reglerat hur man ska gå till väga.J JB581 skrev:
Du ska ge grannen skälig tid att ta ned dem och har så inte skett får du göra det själv.
Löven är vad det är men grenar 4m in på min tomt hade jag inte accepterat.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Vi har flera stora lönnar, uppemot 25 m höga , även poppel och asp å björk samt några rönnar
Löven bjuder på näring så de får ligga tills våren återkommer, blåsser ihop de största ansamlingarna å lägger på komposten resten får gräsklipparen mulcha
Löven bjuder på näring så de får ligga tills våren återkommer, blåsser ihop de största ansamlingarna å lägger på komposten resten får gräsklipparen mulcha
Man komposterar, löv kompost är en i princip oändlig förnybar resurs.
Känns kompostering jobbig kan man med fördel satsa på naturtomt och låta löv och grenar ligga där de faller.
Om inget av ovanstående känns perfekt erbjuder man sej vänligt att bekosta borttagning av de träd man önskar bli av med.
Känns kompostering jobbig kan man med fördel satsa på naturtomt och låta löv och grenar ligga där de faller.
Om inget av ovanstående känns perfekt erbjuder man sej vänligt att bekosta borttagning av de träd man önskar bli av med.
Lövblås, men tycker du det är jobbigt att räfsa så en ryggburen.J JB581 skrev:
Sedan beroende av ekonomi så finns det tjänster för det, släkting betydligt äldre än dig använder sådan. Jag själv är "friherre" och behöver de här motionspassen.
K Kane skrev:
De är redan borta! Inga problem med dem. Där blev det 5 säckar, men jag vill fasiken inte behöva räfsa grannens löv också, minst 4 säckar till.yonna skrev:
Det är inte mycket arbete för att få ha grönska runt sig stora delar av året, något som studier visat är bra för välbefinnandet. I stadsmiljö bidrar träd också till ett behagligare klimat under varma somrar.
Försök istället njuta av dess stora träd som tagit decennier att växa till sig, och som kan stå kvar i hundratals år till.
Försök istället njuta av dess stora träd som tagit decennier att växa till sig, och som kan stå kvar i hundratals år till.