J JB581 skrev:
Lite svårt att beskära dem, men han har tagit bort en gren redan, men träden står 1m från tomten och grenarna går 3-4m in på vår tomt och det är minst 10-15 st som gör det. Löven kväver dessutom mina bärbuskar.
Blås över löven på grannens tomt.

Så länge löven är från grannens träd kan han knappast klaga.

Grannen kommer heller knappast stämma dig för handlingen

Trädkramare har en form av diagnosen Hoarder.
De sparar på allt och ser ett monetärt värde i träden.
Grannen vill säkert få tillbaka sin tillgång, löven.

• Haha
  • Arg
  • Gilla
  • Wow
Incinerator och 11 till
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Lite svårt att beskära dem, men han har tagit bort en gren redan, men träden står 1m från tomten och grenarna går 3-4m in på vår tomt och det är minst 10-15 st som gör det. Löven kväver dessutom mina bärbuskar.
Men just grenar in på din tomt är ju reglerat hur man ska gå till väga.
Du ska ge grannen skälig tid att ta ned dem och har så inte skett får du göra det själv.
Löven är vad det är men grenar 4m in på min tomt hade jag inte accepterat.

• Gilla
Krychet och 7 till
  • Laddar…
Purre
Det som hänger in på din tomt har du rätt att ta bort. Trädägaren ska dock ha tid på sig för att själv ta bort det först.

• Gilla
Solvide och 4 till
  • Laddar…
hsd
Vi har flera stora lönnar, uppemot 25 m höga , även poppel och asp å björk samt några rönnar
Löven bjuder på näring så de får ligga tills våren återkommer, blåsser ihop de största ansamlingarna å lägger på komposten resten får gräsklipparen mulcha

• Gilla
  • Älska
Genoveva och 35 till
  • Laddar…
Man komposterar, löv kompost är en i princip oändlig förnybar resurs.

Känns kompostering jobbig kan man med fördel satsa på naturtomt och låta löv och grenar ligga där de faller.

Om inget av ovanstående känns perfekt erbjuder man sej vänligt att bekosta borttagning av de träd man önskar bli av med.

• Gilla
  • Älska
Joakim654 och 17 till
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Lövblås, men tycker du det är jobbigt att räfsa så en ryggburen.
Sedan beroende av ekonomi så finns det tjänster för det, släkting betydligt äldre än dig använder sådan. Jag själv är "friherre" och behöver de här motionspassen.

• Gilla
Genoveva och 2 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Trädkramare har en form av diagnosen Hoarder.
Och det anser du ts är utifrån sina egna lönnar😂

• Gilla
  • Älska
Blommar och 2 till
  • Laddar…
Anlita några ungdomar att kratta. Glöm att nån äger löv... det blir bara fel.

//

• Gilla
Intet och 8 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Har du pratat med grannen om problemet? För det är ditt tyvärr men han kanske kan tänka sig att ta ner de 2 träden eller hjälpa till med krattningen.
yonna yonna skrev:
8
TS kan ju börja ta bort sina egna lönnar så minskas lövhögarna 😉
De är redan borta! Inga problem med dem. Där blev det 5 säckar, men jag vill fasiken inte behöva räfsa grannens löv också, minst 4 säckar till.

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Arg
Solvide och 10 till
  • Laddar…
J JB581 skrev:
De är redan borta! Inga problem med dem. Där blev det 5 säckar, men jag vill fasiken inte behöva räfsa grannens löv också, minst 4 säckar till.
Fyra säckar är 1-2 timmar med lövblås, inte värt att ta dialogen med grannen för en gång om året.

• Gilla
jps99 och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
J JB581 skrev:
Löven kväver dessutom mina bärbuskar.
Har du undersökt så att inte dina bärbuskars löv blåser över till grannen? 🤔

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Incinerator och 22 till
  • Laddar…
Det är inte mycket arbete för att få ha grönska runt sig stora delar av året, något som studier visat är bra för välbefinnandet. I stadsmiljö bidrar träd också till ett behagligare klimat under varma somrar.
Försök istället njuta av dess stora träd som tagit decennier att växa till sig, och som kan stå kvar i hundratals år till.

• Gilla
  • Älska
pauls och 48 till
  • Laddar…
Enkelt.
Hyr/köp den mest högljudda lövblåsen du hittar och kör på på nätterna för du har annat att göra på dagtid än att ta hand om grannens löv.

• Arg
  • Gilla
Solvide och 5 till
  • Laddar…
Jag brukar hacka sönder löv med gräsklipparen. Fungerar bäst när löven är torra. Maskar gör om klippet till jord.

• Gilla
  • Älska
Bengt Numelin och 26 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Blås över löven på grannens tomt.

Så länge löven är från grannens träd kan han knappast klaga.
Nu har ju TS även 2 egna lönnar, så det gäller att han blåser över rätt löv.

• Gilla
  • Haha
pauls och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.