Byggahus.se

Vad gör lån med dig som människa?

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Bolån är ofta nödvändigt för att få ett boende som man trivs med, men hur mycket är rimligt att låna? Svaret beror delvis på vad du värdesätter högst i livet, status eller frihet.

Du kan läsa artikeln här: Vad gör lån med dig som människa?

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Mn

Status när man är skuldfri !

3. E
    Anonym
    Skrivet av: J

Är 35 år. Har lån på 75% av värdet av min fastighet. Betalar 3 mån ränta. Amorterar inget. Investerar från min lön i fasigheten, renoveringar o utbyggnader, totalt ca 600.000 so far. Ca 450 000 av egna pengar, 150 000 lån. Bygger själv. Räknar med att kunna värdera om huset snart, hoppas på minst 1 milj högre värde. Ska fortsätta investera några år, därefter börja amortera av lite. Har 40-talister som föräldrar. Allt deras är betalt. Om 10-15 år kanske jag får ärva, då blir alla mina fastigheter betalda till 100%. Samma sak när jag går vidare, då får mina barn ärva och får sitt betalt lagom till 55-60 års ålder. Jag tycker det är en bra plan, men det förutsätter givetvis att alla i ledet är ekonomiska och inte bränner pengar i onödan. Jag ser ingen som helst anledning för mig att amortera ner mina lån som läget ser ut idag. Har många bekanta som har samma situation. Sen har jag också flera bekanta vars föräldrar levt över sina tillgångar och är belånade till höga % av fastighetsvärdet vid pensionsålder, hade jag varit i den situationen hade jag valt att amortera ner lånen redan nu. Jag har ett helt vanligt jobb som anställd, tjänar normalt. Det handlar m prioriteringar, vi åker aldrig utomlands tex.

4. E
    Anonym
    Skrivet av: Suhagg

Det kan ju även vara positiv att det som har föräldrar med högt belånade hus.
    De kanske ha passat på att leva riktigt ordentligt sista åren i livet istället för att spara och snåla
    så när de dör finns ett stort arv.

5. E
    Anonym
    Skrivet av: Amonym

Så osmakligt. Du spekulerar i dina föräldrars frånfälle och hur det skall finansiera ditt lyxliv. Äckligt! Jag hoppas att dina föräldrar lever riiiiitkigt länge och lever upp alla sina pengar!

6. E
    Anonym
    Skrivet av: P-O

Låter härligt att aldrig behöva åka utomlands,,,,,

7. E
    Anonym
    Skrivet av: Johan J

Status?

"Jag bor i ett jättelyxigt hus som jag INTE har förtjänt... än."

Jag tycker det är så jävla töntigt som det kan bli. Alla som tar lån för att höja sin status behöver verkligen gå igenom sina livsprioriteringar och ta en funderare på vad dethär med självbild verkligen handlar om.

Alla som omhöljer sig med skal av yttre symboler för välfärd och rättrogenhet än mer de som använder pengar de faktist INTE HAR skulle jag påstå har en mycket svag självbild.

Det är inte ovanligt i dagens samhälle, titta bara på det monster som såddanna attityder har skapat, miljöförstöring, ohållbar ekonomisk världspolitik, kortsiktighet som heter duga och en ofattbar mängd olösta problem som har skjutits till framtidens generationer.

Kreativitet, inre harmoni, driftighet, naken öppenhet och en förmåga att leva i, acceptera och jobba med NUET. Det är tamejfan status!

8. E
    Anonym
    Skrivet av: Amonym

Det kunde inte sagts bättre!

9. E
    Anonym
    Skrivet av: Hans

Lån 2,5 milj o fastigheter för 7 milj. 45 år o ska vara skuldfri vid 65.

10. E
    Anonym
    Skrivet av: John på väg mot skuldfrihet

Om privatbostadsköp kan räknas som en "investering" eller inte tål att diskuteras. Det är inte så självklart. Mycket utgifter under tiden och hopp om att man kanske kan sälja för mer än vad man köpte.

Att vara skuldfri innebär lägre utgifter, nånting som kan vara behövligt när pensionspengarna försvunnit i det obegripliga pensionslotteriet. Men bankerna (som 'skapar' pengarna i samhället) vill såklart att vi tar lån av dem och använder våra inkomster till att "investera" på börsen istället för att betala av lånen. Att vi ger pengarna till bankerna är ju vad de lever på.

11. E
    Anonym
    Skrivet av: Stefan H

Så vitt jag vet (inte gjorts så många större studier på området) så ökar i snitt en bostads värde ungefär 2% per år. Det är en sjukt dålig investering :)

12. E
    Anonym
    Skrivet av: fredric

är skyldig 113000 på bostad som är värd ca 325000, inga andra lån, använder lön varje månad för att köpa/renovera/laga i huset och andra prylar. jag känner mig tryggare i att kunna ha prylar utan lån. nu är jag medveten om att de flesta har billån på mer än mitt huslån men det är ännu mera en sporre att inte låna upp och renovera / byta värmesystem osv.

mvh

13. E
    Anonym
    Skrivet av: Hasse

Vilken sund inställning du har!
    Synd att inte många fler resonerar som du.
    Själv så amorterar jag av så mycket jag bara kan på min skuld på 550000.
    Men det tycker inte banken om de vill jag ska köpa deras fonder i stället?

14. E
    Anonym
    Skrivet av: Eric

Johan J, du bor inte i Stockholm va?

15. E
    Anonym
    Skrivet av: Timo

Under senaste decennierna har räntenivåerna hållits på konstgjord låga nivåer i namn av ekonomisk stimulans eller vad som helst som politiker har hittat på. Detta galenskap har gjort det mer lönsamt att låna i stället för att spara, ökade fastighetsvärden som resultat. Men det har gjort att bostadspriserna har blivit mer restriktiva för det som vill köpa sin bostad, och andra har på detta vis blivit rikare. Man har tappat uppfattningen att bostaden ska egentligen vara en bruksvara, inte medel att bli rik. Det som händer i omvärlden kommer i nära framtiden påverka även Sverige, och vi kommer att se ökande räntor, fallande bostadspriser, och mer folk utan jobb. Det är nånting som Sveriges regering kan inte göra nånting åt. Men egentligen bostadspriser i Sverige - och i stora delar av västvärlden är galet höga, men sanningen är att de är byggda på skuld, och som vi ser runtom oss, skulden kommer att fälla ekonomin till slut. Vad jag rekommenderar att var och en tar en försvarsställning mot sina skulder, och försöker bli av med dom snarast. Nu är inte tid att leka investerare med lånade pengar, när ekonomiska korthuset faller.