Byggahus.se

Vad gör jag med denna öppna spis?

1. P
    Medlem Nivå 8
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    11279792.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    11279792.jpg

I huset vi köpt står denna öppna spis i någon form av tegel.

Det är väl ingen idé att elda i den för värmens skull vad jag förstått. Frågan är nu vad man bör göra av den..

Skulle vilja ändra både funktion och utseende.

Problemet blir väl att hitta någon insats som passar måtten. Att bara ställa in en liten keddy-kassett med dålig passform i hålet skulle nog se löjligt ut.

Riva alltihop och bygga upp en helt ny kring en riktigt snygg spisinsats?

Sätta ett lager natursten utanpå tegellagret?

Ha kvar det som det är och bara elda för mysfaktorns skull och inte värmen? Hur realistiskt är det egentligen att köpa en insats för 25000 och få lite go värme om man ändå har tänkt skaffa en luftvärmepump.

Tips på butiker med bra priser på insatser?

Tacksam för input =)

Redigerat 16 feb 2015 22:45
  2. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Nu syns inte din bild, men i sommarstugan installerades en kasett. Och vilken skillnad!

Värt var enda krona.

Infoga bilden igen!

3. P
    Medlem Nivå 8
    Försökte igen med bilden!

4. Immobil
    Medlem · Nivå 17
  5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Aj :confused:

Hade det varit hemma hos mig så hade jag rivit hela spisen.
    Köpt en ny riktig kamin, ställt den där den öppna spisen var, och anslutit till rökkanalen i skorstenen.

Och täckt över väggarna runt omkring med vad som helst, t. ex. gipsskivor.

250px-Mexitegel_rund_2013.jpg

Satte man verkligen "mexitegel" inomhus också? Arma folk :p

6. haavard
    Medlem Nivå 11
    Jag tycker du skall testelda innan du river den. Vissa öppna spisar är byggda så att de ger bra värme.

7. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Mexitegel kommer att vara hur hett som helst om några år. Att lära sig älska det är den billigaste lösningen.

8. S
    Medlem Nivå 3
    Lite suddiga bilder, men ser ut som huggen kalksandsten (dvs ej bränt tegel). Det gillar jag, men det ser lite sotigt ut ovanför den öppna spisen? Om det ryker in är det ytterligare en anledning att sätta dit en kassett. Du får kanske inte tillbaka pengarna på värmeekonomin, men det är absolut värt det ändå!

Mät upp innermåtten, fundera på hur mycket de kan öka ifall du tar bort de eldfasta stenarna. Går det att enkelt ta bort mer nedtill? Om det är tilluft utifrån så kan det vara värt att välja en kassett som kan anslutas till detta. Ta med mått och bilder och besök en ÅF med många modeller, så kan de nog föreslå någon som passar. Nåt mer Wide-screen än keddy, som kan täcka hela öppningen, tycker jag.

Men om det inte går att få bort det utvändiga sotet: kanske går det att dölja genom att måla med slamfärg? Vet dock inget om detta, egentligen...

• Laddar…
  9. A
    Medlem · Nivå 19
    Det är ingen nackdel om du får utrymme runt en kassett/insats för då kan du skapa mera luftväxling och ta vara på värmen bättre. Så får du 10-20cm luft på sidorna så är det bättre än om det blir för tajt. Och helst ska du ta upp ett frånluftshål i stenen ovanför så den varma luften kan tryckas ut, det blir en luftcirkulation på det sättet.

10. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    Jotul har fyrkantig insatser som kanske passar i hålet.
    Satt in en sådan i min öppna spis

11. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    I huset vi köpte så satt det en keddyinsats, men dom hade målat mexiteglet med någon vit färg som inte gick att ta bort helt-å-hållet. Något år efter inflyttning (efter installation av FTX), så ville vi byta ut tegelskorstenen till stålskorsten eftersom den tog onödigt mycke plats (bara rökröret från keddyn, tidigare var det även rökrör från oljepannan, tre vent.kanaler och kanal för expkärlet) genom markplan. Vi funderade först på att behålla keddyn men vi rev den också och satte in en täljstenskamin.

12. D
    Medlem · Nivå 5
    Det ser ju ut att vara mer än en vanlig öppen spis, den har ju nån form av kanal för uppvärmning av rumsluften. Vad är det som sitter nedanför handtaget till spjället? Strömbrytare till inbyggd fläkt?
    Har du eldat i den?

• Laddar…
  13. P
    Medlem Nivå 8
    Tusen tack för alla svar!

Mäklaren benämnde det nog som mexitegel ja. Inte lika snygg som mörk natursten som vi funderat på. Frågan är dock om det blir för tjockt att lägga det utanpå mexistenen...

En annan look som vi gillar är rent betongutseende som vi sett på en del inspirationsbilder. Någon som vet någon metod för att få till det?

Jag har inte proveldat i den än men kanske ska göra det imorgon. Får väl se om den ger någon värme. En sotare har nyligen godkänt den för eldning i alla fall. Intressant kommentar om eventuellt värmeavledningsystem. Detta vet jag inget om! Det som syns under spjällhandtaget är ett galler. Ett liknande sitter ju på framsidan över eldutrymmet och även på andra kortsidan.

Dessvärre lär det väl ryka in om man eldar i den för det var rejält sotigt på framsidan och i taket kring spisen.

En keddy ger väl mycket för pengarna men utseendemässigt tilltalas vi mer av en widescreen-variant som är helt inbyggd. En handlare benämnde det som insats istället för kassett. Eller var det tvärtom :S

Jag gillade en insats som hette lotus h470w. Denna kostade ca 25000, och kräver väl att man murar om rubbet antar jag. Kanske värt för att få go värme och slippa rök. Vet ni om det finns någon billigare handlare på nätet?

Vi spånar vidare och proveldar imorn!

14. M
    Anonym
    Putsa!. Slätskurat C-bruk. Blir inte riktigt betong-grått men liknande.

15. S
    Medlem Nivå 3
    Jag vet inget om puts utanpå tegel, men det var en tråd för inte så länge sedan (mexitegelfasad) där slutsatsen var att fogarna kommer att synas genom putsen, som jag förstod det?