Efter att fått helt värdelöst halv och helljus som lös sämre än två Liljeholmens, började jag felsökningen.

Mätte upp spänningsfall mellan lampans (H4) jord och bilbatteriets plus.

Drog en separat jordkabel direkt från batteriet och ”duttade till” lampan med halvljuset igång, som då genast sken upp så att man blev bländad.

Bra där tänkte jag och ersatte helt sonika bilens originaljord till lampan, med den separata jordkabeln.

Då fungerade halvljuset, men helljuset vägrade tändas. Om man då lägger på både originaljorden och extrajorden, så smäller säkringen.

Alltså:

Originalkablage på lampans tre stift = uruselt halvljus + värdelöst helljus

Originalkablage på lampans två plusstift och separat jordkabel på lampans minusstift = bra halvljus och inget helljus (lampan slocknar när man tänder helljuset).

Originalkablage på lampans tre stift tillsammans med separat jordkabel på lampans minusstift = bra halvljus och helljus som omedelbart smäller säkringen.

Någon som vet vad jag gör för fel..?

Om jag förväxlat stiften på lampan, borde väl säkringen smälla även med bara halvljuset på, så snart man nuddade minusstiftet med den separata jordkabeln (om det nu skulle vara ett plusstift), istället för att faktiskt få lampan att lysa bra..?

vad är det för bil? Asiater slår av och på ljus genom att styra med jorden och konstantplus på ett stift. Nu låter det som att du aktiverat helljuset bara.....

Tack snälla för svar! 🙂

Den är ytterst asiatisk @Stefan1972

Micra K11

Låter det som förväxlade stift då ändå, i dina öron..?

V Vardagsrum skrev:
Den är ytterst asiatisk @Stefan1972

Micra K11

Låter det som förväxlade stift då ändå, i dina öron..?
Du har väl mätt..du vet, mätinstrument 😉🤓

• Gilla
Rigor
  • Laddar…
Ja, @Dilato jag har mätt. Även använt googleapparat.

V Vardagsrum skrev:
Ja, @Dilato jag har mätt. Även använt googleapparat.
Så vad var mätresultatet?

@Dilato Skrev inte ens upp det, för det var i mina ögon solklart var felet låg. Men jag kan förstås sakna grundläggande förståelse kring likspänning och bilel, och således mätt fel.

Men resultatet mellan minusstiftet på lampans jordstift och batteriets pluspol, låg runt 8V. Medan batteriet (med bilmotor och generator igång) låg på 14,3V DC.

Dvs, inget man skriver hem till sin gamla mor om.

V Vardagsrum skrev:
@Dilato Skrev inte ens upp det, för det var i mina ögon solklart var felet låg. Men jag kan förstås sakna grundläggande förståelse kring likspänning och bilel, och således mätt fel.

Men resultatet mellan minusstiftet på lampans jordstift och batteriets pluspol, låg runt 8V. Medan batteriet (med bilmotor och generator igång) låg på 14,3V DC.

Dvs, inget man skriver hem till sin gamla mor om.
Vad har du för resistans mellan lampans minus och batteriets minus?

Med halvljus på och sedan helljus på:

Vad har du för spänning mellan batteriets minuspol och lampans minuspol?

Mätt på lampan och batteriet:
Vad har du för spänning mellan batteriets minus och lampans helljus och lampans halvljus?

Vad har du för spänning mellan batteriets pluspol och lampans helljus och lampans halvljus?

Det vet jag inte @Dilato, för i mina okunniga och naiva ögon, så var det som sagt solklart när jag mätte upp ~8V mellan lampans minus och batteriets plus. Där fanns felet tänkte jag, därav att jag inte tog fler mätvärden.

Men alla är vi barn i början, så tack för dina frågor kring spänningen mellan olika mätpunkter. Det ger mig något att återkomma till tråden med 👍

Vad tror du om min ursprungliga fundering i trådstarten, kring vad som händer om man lägger ”batterijord” på en lampa?

Och vad tror du om @Stefan1972 s inlägg?

Tack igen

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Men alla är vi barn i början
Precis, vi lär oss av varandra 😇

För 60 år sedan visste inte jag heller hur man felsöker sånt här..så du ska inte ta åt dig negativt på något vis, det är bra att du frågar och är villig att lära❤️

• Gilla
Rigor
  • Laddar…
men lampan i sig har inga poler på det viset......Du har sannolikt konstantplus på det gemensamma stiftet och sen styrs av och på genom att lägga jord på vardera av de andra anslutningarna. Sättet du tänker på är normalt på andra bilar där man har konstantjord på det gemensamma stiftet och sen slår av och på genom att lägga spänning på de andra.

Eftersom du har en multimeter så kan du mäta i kontakten och ta reda på hur den styrs
Ta ur kontakten, slå på halvljus, mät i kontakten och skriv ned resultatet.
Slå på helljus och mät igen.
Då kan du se hur lampan styrs och gå vidare och se var det ligger spänning som då saknas till lampan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.