Byggahus.se

Vad gör jag för fel. Golvvärme.

1. C
    Medlem Nivå 7
    Hej,
    Jag är inte nöjd med hur mitt golvvärmesystem fungerar.
    Säkert något med inställningen?
    Jag sätter rumstermostaten på ex.vis 22grader.
    Då öppnar motorventilen i fördelaren och golvet känns behagligt varmt. När temp. är uppe så stänger ventilen igen och efter en stund känns golvet kallt tills termostaten säger ifrån. Då börjar det igen. Värme på, värme av, varma golv, kalla golv.
    Fungerar som "on-off" system och inte jämt som jag skulle önska.
    Vad har jag gjort för fel.? Varför ingen jämn skön värme i golven??
    Något förslag till lösning?

2. R
    Medlem Nivå 7
    Är det vattenburen golvvärme för det framgår inte? Såg nu att du har det.....Har du klinkers överallt då du upplever det blir kallt på golven så fort?
    Människan kan känna av en temp.skillnad på 0.2 gr ungefär och har du t.ex ingjuten golvvärme och panel/laminatgolv så måste det gå ganska lång tid innan du skall kunna känna en avkylning om du nu inte har extrem snabb avkylning av plattan.
    Den bästa och mest ekonomiska lösningen är ju att låta pumpen och värmekurvan sköta uppvärmningen av golven inte rumstermostaterna.

Om du har termostaterna på max kan du hålla lägre framledningstemp.= lägre förbrukning och framförallt så har du ett jämt flöde av varmvatten i golven så du inte behöver känna av kalla golv.

3. C
    Medlem Nivå 7
    Jag har det lite komplicerat tycker jag.
    Först o främst har jag fjärrvärme till vanliga radiatorer i halva huset. Framledningstemperaturen där är c:a. 45 grader.
    På denna krets är golvvärmen till en nytillbyggnad inkopplad med en egen shunt. (LK fördelareshunt RSK 24180 86)
    Nu verkar det som om att cirk.pumpen från radiatorkretsen pressar igenom radiatorkretsens vatten rakt igenom cirk. pumpen på LK shunten.
    Antagligen har jag ställt in fel på shuntgruppen?

4. R
    Medlem Nivå 7
    Det är ju möjligt men det är ju en annan femma, det du frågade om var ju varför golven kallnande en aning när termostaten slog ifrån och det beror ju på att flödet av varmvatten stängs av i den slingan, det problemet eliminerar du genom att skippa termostaterna.

5. S
    Medlem Nivå 2
    Vad har du för framledningstemperatur till golvvärmen samt deltaT?

Samt utetemperatur? Om du kan ha någolunda jämn temperatur över rummen med golvvärme så rekommenderar jag att dissa termostater och justera en vettig kurva för framlednignstemperaturen och finjustera med flödeskontrollen per slinga på plint

6. C
    Medlem Nivå 14
    har du för högt flöde i golv värme slingan & låter termostaten styra, så händer följande.
    i golv värmesystem så kan termostaten bara vara helt öppen eller helt stängd.
    termostaten öppnar & eftersom flödet är högt, så blir golvet snabt varmt & blir för varmt. Nu har luften i rummet värmts upp & termostaten stänger. Golv värmen är ju lite seg, så innomhus tempen fortsätter att stiga en stund fast vattnet inte cirkulerar, golvet kommer att kallna, men luften i rumet är fortfarande varm & är en bit över den inställda tempraturen.
    det går en bra stund med kalt golv innan luften sjunkit till den tempratur som öppnar termostaten igen.

Om du justerar ner flödet så kommer termostaten att arbeta mindre, flödet blir lägre o det värmer golvet saktare.
    du kan med stor fördel justara flödet så att termostaten inte behöver reglera alls.

7. S
    Medlem Nivå 2
    Nackdelen med att ha ett lågt flöde är att deltaT ökar, dvs att tempskillnaden mellan stigaren och retur är hög, det kan handla om 10 grader, vilket innebär att golvytan blir ojämt varmt, MEN har du högt flöde men lägre DeltaT på ca 4 så får du jämnare temperatur i golvet, MEN då sänker man tempen på stigaren alltså, nu vet jag inte vad du har för anläggning i övrigt men man bör ha en kurva som följer effektbehovet, dvs utetemperaturen. Men du lär ju ha en kurva till radiatorerna och kan du justera shunten på ett bra sätt så borde den hänga efter parallellt.

Vi med lågtemperatursystem/golvvärme siktar på högt flöde och låg temperatur som möjligt för att få högre COP (effektivtet) på värmepumpen och därmed ekonomi.

8. C
    Medlem Nivå 14
    om han kör alla termostatar fullt öppna så komer han sänka värmekurvan så kraftigt att han inte behöver strupa så flödet blir så lågt att det påverkar golvtempraturen negativt, han kommar alltså inte nå för högt delta-t

inge problem, bara köra på, det funkar för alla andra så det lär funka för dig med

9. S
    Medlem Nivå 2

Ja det var ju du som sa att han skulle justera ned flödet vilket ger högt deltaT och ojämnt fördelad värme på golvytan.

Jag sa att han skulle köra allt öppet om det går (enligt personliga behov och krav) sen justera effekten med temperaturen genom kurvlutningen.

Sen menade jag att han skulle finjustera temperaturen med flödesreglerana för olika rum har olika effektbehov, beroende på hur välkalibrerad den är innan, och de är oftast inte det utan på sin höjd teoretiskt uträknade....

tack och godnatt

10. C
    Medlem Nivå 7
    Jag har ett delta värde på 5 grader.
    6 slingor på 21,8-27,5-58,3-43,3-55,4 och 55,4 meter.
    Skulle det alltså vara bättre att köra enbart på en bra inställd kurvlutning och strunta i termostater?
    Jag som har investerat mera än 3500 kronor i trådlöst reglersystem (rumstermostater) och motor ventiler!
    Så dum jag är!
    Då är det väl bara till att slänga den delen?
    Med att justera flödet menar ni då de små "skruvventilera" som sitter på inkommande delen av fördelaren eller skall jag justera med ventilerna på utgående delen??
    Tack för hjälp!

11. 2
    Medlem Nivå 11
    Exakt du ska reglera värmen bara på kurvlutning utan termostater, Du är inte dummare än vvs installatörerna iaf... Hos en kompis sa jag att VP skulle styras av inne o utegivare men inte då dom monterade termostater på alla slingor/radiatorer o sa det är dom som ska styra värmen, Det är klart dom tjänar ju mer pengar på en massa termostater mot enbart en innegivare som komplement till utegivaren..

Du kan iof använda termostaterna som max begränsare så dom stänger om temperaturen går t.ex 1° över vald temp pga solinstrålning mm..

12. C
    Medlem Nivå 14
    Ja. vi menar lika dant.

13. S
    Medlem Nivå 2
    Har också rumstermostater i alla rum men har bara "ventilmotorerna" påskruvade i hall där jag eldar med brasa så den slår av när det blir för varmt samt i sovrum då vissa önskar ha väldigt svalt när de sover så kan man stänga slingorna enkelt.... även om det påverkar flöden i övriga slingor något så fungerar det rätt bra...

14. C
    Medlem Nivå 7
    Vad menar ni som skrev om flöde i slingorna:?
    Med att justera flödet menar ni då de små "skruvventilera" som sitter på inkommande delen av fördelaren eller skall jag justera med ventilerna på utgående delen??
    Dessutom: Inte skall väl flödet påverka en annan slinga om man stryper en?
    Tack för hjälp!

15. S
    Medlem Nivå 2
    Hmm mina justeringsventiler sitter returen....på stigararen sitter "termostatventilerna"....

om du har en cirk. pump med 1 liter per sekund på 10 slingor, då har du 1 deciliter per slinga, om du då stänger en slinga så flyttas det flödet till de andra som är öppna - 1,11 deciliter per slinga.

Naturligtvis var det ett mkt förenklat exempel och vad du har för tryckfall i respektive slinga spelar roll.... nu blir det iof väldigt små skillnader i flödet när man gör justeringar men det är helt klart en balansgång.... och om du trimmar in ett system perfekt utan rumstermostater med låg framledningstemp och högre flöde (lägre deltaT och jämnare temp på golvet) och bättre COP på värmepump som mål så kan det vara rätt störande när rumstermostaterna går in och ändrar förutsättningar helt och du får obalans i systemet...... För att undvika överproduktion av värme, vid tex sol-instrålning så kan det vara en bra idé att komplettera VP med inomhusgivare.... om du har VP... minns inte om vi har fått något svar på det..