Vad gör jag för att hålla ihop huset?

4k läst  5 svar

1. 7
    Medlem Nivå 1
    Jag öppnar upp vårat sovrum till nock. Problemet som blir är hur jag ska hålla ihop huset när takstolarna kapas. Funderar på att sätta en pinnbult, med brickor och mutter, genom väggen på vardera sida och sedan sammanfoga dessa med någon slags gängadstång. På så sätt borde jag kunna spänna ihop väggarna.

Fungerar det?

Är det någon som vet hur jag kan tänkas göra?

Tacksam för hjälp!

2. H
    Moderator · Nivå 25

Re: Vad gör jag för att hålla ihop huset?

Nånting i den stilen bör fungera, men detta att kapa bort en bit av takstolen är en såpass allvarlig åtgärd att jag tycker att du bör anlita en byggnadsingenjör som kan dimensionera det hela åt dig.

Efterssom du påverkar bärande delar av huset så måste du göra en bygganmälan till stadsbyggnadskontoret eller vad myndigheten kallas i din kommun. Dom kommer att ställa krav på konstruktionsritningar och beräkningar innan du får börja.

För den här typen av ombyggnader som du tänker dig så är detta inte onödig byråkrati.

3. T
    Medlem Nivå 3

Varför ska du kapa takstolana?

4. tynnis
    Medlem Nivå 6

Gör om takstolarna och sätt dit stockar istället. ;)

5. 7
    Medlem Nivå 1

Tack för svaren

Det är inga fabrikstillverkade takstolar i huset. Jag är inte så kunnig inom området men de underliggande stöden går enbart från innerväg till innervägg. De är endast upphängda i "takstolen". Kanske en omöjlig förklaring. Anledningen till att jag vill ta bort dem är att det endast är 220 cm i takhöjd. Tänkte klä in det nya stödet i någon slags timmer immitation.

6. H
    Moderator · Nivå 25

Du skriver att de bara är "upphängda" takstolen, om det verkligen stämmer så är det väl bara att ta bort dem.

Men i en "normal" takstol så har du en s.k Hanbjälke som går längst ned och håller ihop takstolen så att inte lasten från taket skall kunna trycka ut väggarna, utan takstolen skall bara ge en vertikal last på väggen.

En annan takkonstruktion som är vanligast när man har ryggåstak (om jag fattat rätt så är det dit du vill komma), är att man har en nockbalk  högst upp som vilar på 2 pealre, sedan lägger man i princip bara upp takbjälkar mellan nockbalken och väggarna. Då får man bara vertikala krafter att ta hand om. Det är ju dock inte så helt trivialt att bygga om en takstol med hanbjälke till en konstruktion med nockbalk. Så då måste man lösa det på annat sätt.

Du säger att dina "hanbjälkar" inte verkar vara del av den bärande konstruktionen, då måste du ha antingen en nockbalk eller ev en vägg som går ända upp till nocken genom hela huset.

Om du är det minsta tveksam så tycker jag fortfarande att du skall prata med en byggnadsingenjör. Om det visar sig att dina hanbjälkar inte är bärande så lär du inte behöva betala honom för mer än en timmes arbete eller så. Skulle det behövas en konstruktionsberäkning så lär du inte få bygga utan att en ingenjör räknat på det.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: