Har gipsat om ett innertak, slipat och spacklat och fått till ett bra plant underlag.
Det momentet jag trode skulle vara svårast gick alltså rätt bra.
Målandet har visat sig vara mer problematiskt och jag inte inte riktigt varför.
Har grundmålat sen slipat, sen försökt få en jämn täckning men lyckas ändå få ränder. Har målat taket tre gånger. Hade tänkte låta det vara men väggarna och golvet blev mycket bra och taket sticker ut nu.
Varför blir det såhär? Har jag för lite färg?
Det momentet jag trode skulle vara svårast gick alltså rätt bra.
Målandet har visat sig vara mer problematiskt och jag inte inte riktigt varför.
Har grundmålat sen slipat, sen försökt få en jämn täckning men lyckas ändå få ränder. Har målat taket tre gånger. Hade tänkte låta det vara men väggarna och golvet blev mycket bra och taket sticker ut nu.
Varför blir det såhär? Har jag för lite färg?
När man rollar är det rekommenderat att trycka ned lite extra den ände av rollern som vetter mot den riktning man kör mot. Alltså så man inte trycker ut färg ur rollern på den sida som man redan har rollat... Då riskerar man att få ränder efter rollern...
Det tar tid att lära sig hur man får ett bra resultat, första taket jag målade såg heller inte bra ut, som andra redan har sagt, rätt mängd färg på rollern (ganska blöt) och en bra kvalitet på färgen och rollern underlättar också.
Tips - Jag brukar pensla rollern ordentligt innan jag börja måla, annars är det svårt att få den första ytan bra.
Tips - Jag brukar pensla rollern ordentligt innan jag börja måla, annars är det svårt att få den första ytan bra.
Hade samma problem när jag målade om en lägenhet för ett antal år sedan. Gjorde flera slutstrykningar men det blev randigt varje gång. Visade sig att jag hade köpt dålig (billig) färg på Bauhaus. Bytte till kvalitetsfärg, tror det var Flügger, och det blev bra på första försöket. Så säkerställ att du har den bästa färgen och riktigt bra utrustning.
Har lyckats efter följande råd från en erfaren målare.
1.Rätt roller som kan bära mycket färg. Lång lugg.
2.Mätta rollern först dränk den i färg och rolla på skyddspapper.
3. rolla kanterna och hörnen först.
4. Börja vid fönstret och rolla inåt i rummet längs med en vägg,
5. Lätt på handen, tryck inte på rollern mer än att den snurrar.
6. Det ska vara nästan ljudlöst, börjar det låta är det för lite färg.
7. Återigen mycket färg.
8. Nästa rad ska överlappa ca 25%
9. Det måste gå fort. Absolut ingen paus under arbetet.
10. Gå aldrig tillbaka och "bättra på" en yta.
11. När jag tar på färg på rollern så tar jag och rullar på ytan i färg hinken (droppar ej)
När man fått de ränderna du fått så beror det på att det är olika mycket färg och strukturen är annorlunda (slätare på vissa ställen och grövre på andra) trycker man på rollern då blir det lätt ränder efter kanterna.
det är inte så lätt att komma till rätta med de slätare ränderna.
Har själv gjort det misstaget det var då jag tog in min kompis som är målare han lyckades få till det med en rollern som gav grov struktur. Och det var då jag fick ovanstående tips. Har efter det målat med tak gott resultat.
Bra färg, bra roller, bra ljus så man ser var man målat. Maskera golv och väggar då det ska vara mycket färg och det kommer då att skvätta.
1.Rätt roller som kan bära mycket färg. Lång lugg.
2.Mätta rollern först dränk den i färg och rolla på skyddspapper.
3. rolla kanterna och hörnen först.
4. Börja vid fönstret och rolla inåt i rummet längs med en vägg,
5. Lätt på handen, tryck inte på rollern mer än att den snurrar.
6. Det ska vara nästan ljudlöst, börjar det låta är det för lite färg.
7. Återigen mycket färg.
8. Nästa rad ska överlappa ca 25%
9. Det måste gå fort. Absolut ingen paus under arbetet.
10. Gå aldrig tillbaka och "bättra på" en yta.
11. När jag tar på färg på rollern så tar jag och rullar på ytan i färg hinken (droppar ej)
När man fått de ränderna du fått så beror det på att det är olika mycket färg och strukturen är annorlunda (slätare på vissa ställen och grövre på andra) trycker man på rollern då blir det lätt ränder efter kanterna.
det är inte så lätt att komma till rätta med de slätare ränderna.
Har själv gjort det misstaget det var då jag tog in min kompis som är målare han lyckades få till det med en rollern som gav grov struktur. Och det var då jag fick ovanstående tips. Har efter det målat med tak gott resultat.
Bra färg, bra roller, bra ljus så man ser var man målat. Maskera golv och väggar då det ska vara mycket färg och det kommer då att skvätta.
Tack för alla svar!
Det är ingen märkesfärg utan en jag köpte på byggmax, tänkte jag gjorde rätt genom att läsa recensioner men det verkar på det folk skriver att det är värt dom extra kronorna att köpa märkesfärg.
Får bli en sväng till Nordsjö på måndag helt enkelt.
Det är ingen märkesfärg utan en jag köpte på byggmax, tänkte jag gjorde rätt genom att läsa recensioner men det verkar på det folk skriver att det är värt dom extra kronorna att köpa märkesfärg.
Får bli en sväng till Nordsjö på måndag helt enkelt.