Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Vad gör en dosdimmer med nolla?

1. I
    Medlem · Uppland · 162 inlägg

Intresserad22

Medlem
    Leffe lugna dig med din plejd propaganda, vi alla vet att du har aktier där och ska pusha för plejd hela tiden. Blir lite tjatigt :D:beer:

2. C
    Medlem · Halland · 3 inlägg

cnsstjoh

Medlem
    Varför måste nollan tillhöra samma grupp? Jag har ett problem med att jag saknar framdragen nolla i rum A men i dosan på andra sidan väggen i rum B så finns det nolla men i en annan grupp. Får jag borra hål genom väggen och använda den andra gruppens nolla?
    Vad händer i så fall? Är det risk att nolledaren överbelastas? Eller finns det risk att strömmen i tändtråden kan gå bakvägen genom den lånade nollan?

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 190 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Nej, man ska aldrig blanda grupper eller sno en nolla från en annan grupp.

Skälen är säkerhetsmässiga, tekniska och administrativa. Om du verkligen är intresserad så kan jag förklara närmare.

4. C
    Medlem · Halland · 3 inlägg

cnsstjoh

Medlem
    Det är alltid intressant att veta varför så jag tar tacksamt emot en förklaring :)

Är det någon skillnad om grupperna ligger på samma fas eller olika faser?

5. K
    Medlem · Västerbotten · 587 inlägg

Knight

Medlem
    Överhettning. Dras 10A från två olika faser med samma nolla så blir nollan överbelastad förutsatt den har samma dim 1.5mm2 som faserna ?

6. H
    Moderator · Stockholm · 45 676 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Det handlar även om att ifall du bryter säkringen för att göra något arbete, så är nollan fortfarande strömförande från den andra gruppen. Vilket kan bli en farlig överraskning.

Ts absolut inte nollan från en annan grupp.

7. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 13 284 inlägg
    @cnsstjoh , @Knight har nästan rätt.
    Om två olika säkringar på samma fas belastas med 10A och dessa två säkringar har gemensam nolla så kommer nollan överbelastas, det kommer då gå 20A i nollan.

Om man däremot belastar två säkringar från olika faser med 10A men med gemensam nolla så kommer strömmen i nollan bli lite mindre än 10A, detta pga fasförskjutningen.

8. lnilsson
    Elektroniktokig · Dalarna · 647 inlägg

lnilsson

Elektroniktokig
    En lite mindre farlig (iallafall enligt de flesta) effekt är att om inte strömmen och returströmmen (nollan) går bredvid varandra (såsom dom normalt gör) så bildas det stora magnetfält. Det kan störa olika saker.
    Även störningar på elnätet (till exempel på grund av dåliga led-lampor) kan skickas ut eftersom den loop som bildas fungerar som en stor antenn.

9. Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Några skäl har du redan fått nu så jag tar mig friheten att sammanfatta och lägga till några.

- Risk för elchock då frånkoppling av en grupp inte blir riktigt frånkopplad då den fortfarande har nolla från en annan grupp.
    - Tur och returledare i en ledning ska tillsammans föra en ström som tar ut varandra, annars bildas magnetiska fält. Fas och nolla måste alltså löpa bredvid varandra i samma ledning. En grupp måste förläggas i en trädstruktur.
    - Det finns också teoretiskt risk för störningar och skador från åska när ledarna inte löper tillsammans utan går kors o tvärs.
    - Om grupperna ligger under olika JFBer så kommer JFBerna att lösa vid normal belastning.
    - Stor förvirring vid underhåll på gruppen.
    - Man kan alltid söka motiv för en udda lösning om man har starka skäl, men en nolla till en smart puck ligger långt utanför behovsskalan.

Dock ser jag igen risk för överlast av denna nolla, tvärtom. Och samma eller olika faser spelar inte heller någon roll.

10. R
    Medlem · 2 922 inlägg

RoAd

Medlem
    Strömförande nolla? Really?

Dessutom bryter du ändå aldrig nollan med någon säkring så jag förstår faktiskt inte vad du pratar om.

11. Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ja nollan räknas som en spänningsförande del. Men den behöver normalt inte brytas för att gör något spänningslöst för arbete. Men man ska inte börja göra korskopplingar med den för det.

12. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 13 284 inlägg
    Om du har två säkringar till samma nolla och bryter ena säkringen men har belastning på andra säkringen så kommer det gå ström i den gemensamma nollan.

13. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 248 inlägg
    Det går väl alltid ström i nollan såvida du inte har en helt exakt balanserad trefaslast? Däremot är spänningspotentialen nästan samma som jord.

14. H

Moderator
    Ja, tills man bryter den, ex. öppnar en koppling. Då blir nollan som det går ström i plötsligt spänningsförande med 230V. I en dosa där man kanske tror att man brutit strömmen.

• Laddar…
  15. H

Moderator
    Om vi då försöker oss på lite grundläggande el:

I bilden kommer spänningen för enkelhetens skull inte från en växelströmskälla.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    siy9TGEZUnCNTFkToaZu.jpg

Här har vi då 230V på plussidan av strömkällan, den matar 230V till lampan. På nedansidan av lampan har vi 0V (nollan).men det går en ström från strömkällan genom lampan, och tillbaka till - på strömkällan. Lampan drivs av spänningsfallet och strömmen. Effekt är ström x spänning.

Du har alltså en ström i nollan. Men den är i det här läget ofarlig att ta i den för spänningen är noll.

Men om du bryter nollan (ex, vid arbete i dosan), så kommer spänningen på lampsidan av den brutna nollan att öka till 230V. Ditt avbrott gör ju att ingen ström går igenom lampan. Men om du nu vidrör nollan så kan det går ström igenom lampan som sedan går igenom dig.

Så om du inte lyckas bryta alla säkringar som matar ström igenom din nolla så blir den farlig att arbeta med.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.